Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, vad sägs om detta då:

1. Ta upp ett hål motsvarande diametern så att du kan försänka lamphuset så att det svarta ligger i samma höjd som insida vägg.
2. Montera en träskiva på lamphuset mha skruvhålen, tryck dit från insidan och lås med reglar. Nu är lampan fixerad under gjutningen och hålet nästan tätt.
3. Fogskumma på insidan runt kanten så det blir tätt och ingen betong rinner ut bakom träskivan (varför har du förresten staplat hela väggen innan du monterat lampan....det känns lite jobbigt nu).

Jag tror inte du ska montera den längre in för att bli av med din centimeter, det där ser du inte senare.
Smart, ett sätt att komna runt problemet.

Frågan är om man kan fästa någon r/f plåt som.låser fast huset i betongen.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Jag har inte staplat där lampan ska vara.

Får dock inte in något från baksidan.

,,,,men lampan ska väl vara längre ner?
 
  • Gilla
Somob
  • Laddar…
Jonas Persson
Mathias sa detta tidigare. Var noga med att slangen från lamphuset når över vattenytan.

Lamphuset är en dela av poolen och vatten kommer att finnas i huset och slangen. Kabeln från lampan är ansluten vid poolkanten, går ner genom slangen, har så pass mycket kabel inne i lamphuset att du kan lossa lampan som.är vattentät och lyfta upp den på poolkanten för service eller vinterförvaring.

Är röret för kort ellerr skadas läcker poolen...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Smart, ett sätt att komna runt problemet.

Frågan är om man kan fästa någon r/f plåt som.låser fast huset i betongen.
Huset är ju lite knöligt och betongen som välling, så det ska mycket till innan den ploppar ut. Vattnet trycker ju också på.
 
MathiasS MathiasS skrev:
,,,,men lampan ska väl vara längre ner?
Mellan tredje och fjärde lagret står det i monteringsanvisningen.
 
  • Illustration av montering för poolbelysning med centrering av lampan mellan blocklagen och poolöversikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Huset är ju lite knöligt och betongen som välling, så det ska mycket till innan den ploppar ut. Vattnet trycker ju också på.
Jo, men jag gillar inte tanken att huset sitter "så löst" - inte lätt att laga om det händer i framtiden.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mathias sa detta tidigare. Var noga med att slangen från lamphuset når över vattenytan.

Lamphuset är en dela av poolen och vatten kommer att finnas i huset och slangen. Kabeln från lampan är ansluten vid poolkanten, går ner genom slangen, har så pass mycket kabel inne i lamphuset att du kan lossa lampan som.är vattentät och lyfta upp den på poolkanten för service eller vinterförvaring.

Är röret för kort ellerr skadas läcker poolen...
Tack för tipsen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men jag gillar inte tanken att huset sitter "så löst" - inte lätt att laga om det händer i framtiden.
Jag gillar det inte heller. Funderar på att åka och köpa en annan lampa.
 
Jag mejlade och frågade. Här är svaret jag fick:

Hela lamphuset ska ligga i liv/linje med väggen. Själva pottan i sig är flänsad och kommer fästa i betongen, men man skummar fast den så den sitter på plats. Sen stöttar du stommen på insidan och sätter dessa stöttningar så de samtidigt täcker delarna i väggen. Detta för att delarna inte ska ”ploppa” ut när man gjuter.

Bra service att svara vid tio på kvällen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
Onekligen, men jag kan inte släppa att Pahlén har fästjärn i sitt hus. Varför, vad vet de som vi inte tänker på?

Din lampa fungerar säkert i 99% av fallen. Men vi gjuter fast det och det är svårt att göra något senare. Sitter lampan på den väggen som är svår att nå från utsidan? Skäl att vara än mer noggrann.

På tal om noggrann, stötta inte bara väggarna på ut- och insida. Du ska även fästa reglar typ 45x70 med spikplugg längs med botten av vägg och golv i hörnen på båda sidor. Betong är tungt och vill gärna smita ut när du gjuter och påfrestningarna blir värst vid hörnen. Det finns även risk att frigoliten spricker nertill om stöd saknas eller de ligger fel.

När jag gjöt var det helt tätt, men tänk dig att det läcker på utsidan och du inte kommer åt eller har material tillgängligt för att täta. Betongbilen vill inte vänta så det blir stressigt.

Det är värt allt arbete att staga upp och stötta väggarna ordentligt.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag mejlade och frågade. Här är svaret jag fick:

Hela lamphuset ska ligga i liv/linje med väggen. Själva pottan i sig är flänsad och kommer fästa i betongen, men man skummar fast den så den sitter på plats. Sen stöttar du stommen på insidan och sätter dessa stöttningar så de samtidigt täcker delarna i väggen. Detta för att delarna inte ska ”ploppa” ut när man gjuter.

Bra service att svara vid tio på kvällen.
Skumma inte för mycket bara då det bara ska fixera lampan. Det är betongen som ska hålla fast lampan när poolen är klar.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Onekligen, men jag kan inte släppa att Pahlén har fästjärn i sitt hus. Varför, vad vet de som vi inte tänker på?

Din lampa fungerar säkert i 99% av fallen. Men vi gjuter fast det och det är svårt att göra något senare. Sitter lampan på den väggen som är svår att nå från utsidan? Skäl att vara än mer noggrann.

På tal om noggrann, stötta inte bara väggarna på ut- och insida. Du ska även fästa reglar typ 45x70 med spikplugg längs med botten av vägg och golv i hörnen på båda sidor. Betong är tungt och vill gärna smita ut när du gjuter och påfrestningarna blir värst vid hörnen. Det finns även risk att frigoliten spricker nertill om stöd saknas eller de ligger fel.

När jag gjöt var det helt tätt, men tänk dig att det läcker på utsidan och du inte kommer åt eller har material tillgängligt för att täta. Betongbilen vill inte vänta så det blir stressigt.

Det är värt allt arbete att staga upp och stötta väggarna ordentligt.
Jag ska göra mitt bästa med stämpen.

Har redan regel på utsidan och ska montera på insidan också samt stötta med EU-pallar och vertikala reglar utöver det.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag ska göra mitt bästa med stämpen.

Har redan regel på utsidan och ska montera på insidan också samt stötta med EU-pallar och vertikala reglar utöver det.
(y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Onekligen, men jag kan inte släppa att Pahlén har fästjärn i sitt hus. Varför, vad vet de som vi inte tänker på?

Din lampa fungerar säkert i 99% av fallen. Men vi gjuter fast det och det är svårt att göra något senare. Sitter lampan på den väggen som är svår att nå från utsidan? Skäl att vara än mer noggrann.

På tal om noggrann, stötta inte bara väggarna på ut- och insida. Du ska även fästa reglar typ 45x70 med spikplugg längs med botten av vägg och golv i hörnen på båda sidor. Betong är tungt och vill gärna smita ut när du gjuter och påfrestningarna blir värst vid hörnen. Det finns även risk att frigoliten spricker nertill om stöd saknas eller de ligger fel.

När jag gjöt var det helt tätt, men tänk dig att det läcker på utsidan och du inte kommer åt eller har material tillgängligt för att täta. Betongbilen vill inte vänta så det blir stressigt.

Det är värt allt arbete att staga upp och stötta väggarna ordentligt.
Fyllde du en tredjedel åt gången och lät betongen brinna emellan eller hade du i allt direkt?
 
Jonas Persson
Hade en bil med roterpump från Tomasbetong. Så masten med slangen hängde ner över poolen. Jag styrde bara slangen så att det rann ner i väggen. Min mamma hade klarat av det. Sakta gick vi varvet runt två gånger utan paus. Sista och tredje varvet toppade vi bara av. Supersmidigt. Hade lagt plank som bänkar att stå på inne i poolen som vi flyttade allt eftersom. Både säljare och han som kom med betongbilen hade gjutit många pooler och kunde detta. Mycket nöjd

Jag gjorde detta i början av oktober för några år sedan och när vi började diskutera brinntid som skulle vara minst två veckor innan man kunde fylla poolen med vatten, så sa de att de för en struntsumma kunde blanda i mer cement så att det skulle gå fortare. Tror det var 200:-

Nä, jag skulle inte bada i november. Jag bor på landet med egen brunn och bytte ut en pool från tidigt 70-tal och jag hade sparat vattnet.

Får jag bara tid så tänkte jag skriva om mitt bygge. Lärde mig mycket från MattiasS bygge, men tänkte komplettera med mina erfarenheter då den var klar sommaren 2017.

Saxat från fakturan (fråga mig inte vad det betyder):
Betongkvalitet4,50
Betong med föreskrivet VCT-C 30/37 16 S4 VCT 0,55

Roterpump ROT M24 8619

Tillbehör och information pump
2" ändslang
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.