tttomten tttomten skrev:
Det här eller ännu hellre frakta den stående så slipper du riskera att knäcka skivan.
Ja det är bättre men kan ju vara lite svårt att få till på ett släp.
 
Du kommer inte knäcka en 40mm tjock bänkskiva i ek bara av sin egentyngd även om du kör som en dåre över vartenda fartgupp.
Märken möjligen, men knäcka kan du glömma.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Ang. “rätt” lastning och med risk att bli utskälld och gjort till åtlöje delar jag en bild på hur jag brukar lasta. Just denna bilden är påväg hem från bygghandeln ikväll.

En vit personbil med släp lastad med långa trallbrädor och timmer som sticker ut bakom släpet, säkrade med plintar i framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lasten består av 24st 5,1m trallbrädor samt 2st 45x195 på vårt Gisebosläp från 1987 (senast besiktigat för en vecka sedan). Jag har byggt en enkel ställning på golvet som fördelar vikten över golvet samt lagt 2st 35kg plintar i framkanten av släpet för att kompensera överhänget bakåt. Denna kombinationen gick som tåget utan minsta svajj hels vägen hem! Rätt eller fel, men känns rätt bra iallafall!

Hur gör ni?
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hur gör ni?
Större släp....

IMG_0037_www2.jpg
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Med B-kort ser du också ut att ha lastat fullt ;);)
 
  • Haha
  • Gilla
swe.jocke och 2 till
  • Laddar…
350kg fick man lasta på BE! På B kan man inte köra alls pga för hög totalvikt.
 
  • Gilla
mattetvilling och 2 till
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
350kg fick man lasta på BE! På B kan man inte köra alls pga för hög totalvikt.
Men om du hänger allt under släpet, så blir ju totalvikten lägre. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ang. “rätt” lastning och med risk att bli utskälld och gjort till åtlöje delar jag en bild på hur jag brukar lasta. Just denna bilden är påväg hem från bygghandeln ikväll.

[bild]

Lasten består av 24st 5,1m trallbrädor samt 2st 45x195 på vårt Gisebosläp från 1987 (senast besiktigat för en vecka sedan). Jag har byggt en enkel ställning på golvet som fördelar vikten över golvet samt lagt 2st 35kg plintar i framkanten av släpet för att kompensera överhänget bakåt. Denna kombinationen gick som tåget utan minsta svajj hels vägen hem! Rätt eller fel, men känns rätt bra iallafall!

Hur gör ni?
Du har ju inte surrat lasten på taket....
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Du har ju inte surrat lasten på taket....
Fast food...
 
H
V Ville_Vessla skrev:
Varifrån kommer detta att ens göra lösa dragkrokar. Jag tyckte det väl var en bra ide runt 2000 när det var halvnytt och det fanns på bilen jag köpte då. Numera är det ju bara jobbigt att ha en plats att förvara kroken på alternativt värdelösa(dyra) varianter som fälls in under bilen, varav man inte kan vara säker på att den sitter kvar. Är det nån som faktiskt uppskattar lösa/infällbara dragkrokar? Jag gjorde det förr men inte längre sen 10år. Ett pyttegarage där dörren inte går igen annars eller slänga in en barnvagn 10ggr om dagen och man använder släp 2 ggr/år förstår jag.
Den här filmen gör mig glad.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Har löstagbar på ena bilen och det är ett elände kvällen innan besiktningen då man försöker få låsningen att fungera.
Funderar på att skruva bort det hela.

Protte
 
  • Gilla
Herr Kortslutning. och 1 till
  • Laddar…
H
prototypen prototypen skrev:
Har löstagbar på ena bilen och det är ett elände kvällen innan besiktningen då man försöker få låsningen att fungera.
Funderar på att skruva bort det hela.

Protte
Jag fick en dragkrok underkänd på besikningen så jag tog rondellen och kapa bort själva järn-bollen. Bilen gick igenom men jag fick betala för nån typ av omklassning av bilen.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Man kan lägga en svets över kulan. Då kan man fortfarande använda den till cykelställ.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Jag fick en dragkrok underkänd på besikningen så jag tog rondellen och kapa bort själva järn-bollen. Bilen gick igenom men jag fick betala för nån typ av omklassning av bilen.
du fick betala pga att din krok var listad i trafikregistret för bilen. Är bilen helbilsgodkänd och kroken inte finns i reg kan man montera av och på hur man vill.
 
  • Gilla
Hjulvridarn
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har löstagbar på ena bilen och det är ett elände kvällen innan besiktningen då man försöker få låsningen att fungera.
Funderar på att skruva bort det hela.

Protte
Svetsa fast den så den inte går att ta loss! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.