Hej!

Behöver renovera taket på ett delvis nedgrävt tillbyggt garage på mitt hus. Garaget uppfördes på 60-talet och är i lättbetong med ett uppreglat plåttak med väldigt lite fall (se bifogad bild).

Nedslitet tak med plåtpaneler och reglar på en lättbetongkonstruktion med svag lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är hur jag bäst, enklast och billigast löser detta. Det känns spontant som att lutningen på taket egentligen är för liten för plåt? Ska jag regla upp, lägga råspont och papp? Behöver jag i såna fall ha någon form av spalt för att sponten inte ska bli angripen underifrån?
Jag har inte tummen mitt i handen så jag kan förhoppningsvis utföra det själv, men jag kan inget om takkonstruktioner.

Till saken hör att frun dessutom vill bygga en trall på en del av taket sen när det är renoverat...
 
Rickard.
Regla upp för råspont och papp tycker jag låter som en bra idé. Jag tycker den bör vara rejält ventilerad så ev fukt från betongen kan smita ut.

Vill du inte lejja bort pappläggningen och ska bygga altan över tycker jag skarvfri eller fabriksvulkad epdmduk kan vara ett bra alternativ.
 
Tack för tipset, det var en intressant lösning.

När jag hade fått bort mer plåt visade det sig att det är ett gammalt betongtak (i halvdåligt skick) med tätskikt under plåten. Kommer att ta hit en takfirma som svärfar har kontakt med på måndag för att se om de kan lägga något direkt på betongen och vad det skulle kosta, så kanske jag slipper regla och lägga spont.
 
Rickard.
Är det helt platt? Så platt att det blir risk för bakfall?
 
Nej inte helt, men det är inte mycket lutning. Återstår att se vad takfirma tycker om det hela. Enligt mina egna lite snabba amatörmässiga mätningar där jag utgått från en intillbyggd altan som förhoppningsvis är i våg så är det ett "fall" på 3 cm totalt på 3 meters takbredd.
 
Rickard.
Det borde gå att lösa sålänge ytan är hyfsat ok. Jag hade då valt att inte lägga skruv reglarna direkt på taket utan valt att klossa upp den med nånting som tål att stå i vatten för det kommer bli små pölar under.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.