6 058 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Sprutat ut skräp från pelletspannan
Nu har vi svaret!!
Säljaren var hos oss i fredags, och han hade ju glömt att visa oss ett ställe att göra rent, (eller om vi hade missat det han sa)
Iallafall så var det själva röret i brännaren som sticks in i pannan, där hade vi glömt att rengöra, och där satt en stor tjock kaka!
Så nu går den som en klocka! Tack för alla råd och allt stöd!
Säljaren var hos oss i fredags, och han hade ju glömt att visa oss ett ställe att göra rent, (eller om vi hade missat det han sa)
Iallafall så var det själva röret i brännaren som sticks in i pannan, där hade vi glömt att rengöra, och där satt en stor tjock kaka!
Så nu går den som en klocka! Tack för alla råd och allt stöd!
Ja, det var det jag menade med att aska ur brännaren tidigare. Se nu till att skrapa ur den en gång i veckan. Se också till att de små hålen i nederkanten på brännar-röret inte blir igensatta. Lycka till med "puff-fri" värme framöver.
När vi ändå pratar om pannor och pellets. Hur ofta eldar ni som har pelletspannor? Förre ägaren sa till oss att hen endast eldar på nätterna och hade pannan avstängd på dagarna. VI har testat detta nu men ibland räcker inte varmvattnet till riktigt..
Är det förresten vanligt med manuell shunt eller har ni automatiska? Temperaturen varierar ju en del i huset så det hade ju varit skönt att ha samma temperatur, blir ju billigare så oxå..!?!
Är det förresten vanligt med manuell shunt eller har ni automatiska? Temperaturen varierar ju en del i huset så det hade ju varit skönt att ha samma temperatur, blir ju billigare så oxå..!?!
Hur ofta man skall köra brännaren beror på hur ens system är uppbyggt och behovet av radiator- och varmvatten (t.ex. hur länge man duschar och hur varmt man vill ha inomhus).
Har du acktank så kanske det räcker med att köra brännaren endast på nätterna, men om du "bara" har pannan som skall "lagra" det uppvärmda vattnet så tror jag nog att ni skall låta brännaren "ständigt vara på" och låta pannans termostat säger till när brännaren "skall köra" och värma vatten.
Har du acktank så kanske det räcker med att köra brännaren endast på nätterna, men om du "bara" har pannan som skall "lagra" det uppvärmda vattnet så tror jag nog att ni skall låta brännaren "ständigt vara på" och låta pannans termostat säger till när brännaren "skall köra" och värma vatten.
Så är det "normala" att göra tror jag. Jag kör på detta vis i min gamla kombipanna. På vid 72 / av vid 82 sen är det inget jag går och funderar på under veckorna, funkar utmärkt.
Jepp.Pera skrev:
Flytta styrningen från pannan till acktanken. På pannan skall det endast sitta en maxtermostat och om du har någon form av laddpump mellan panna och acktank så behövs det en termostat för den också. Kan också vara en rökgastermostat.
Innan du har flyttat driftstermostaten till acktanken så kommer det vara lite si och så med din värme- och varmvattensituation..........
Om man eldar med pellets så är det väl bra att ha två separata termostater på acktanken, en som startar brännaren när överdelen på tanken sjunkit till en viss mintemp, och en termostat långt ner på tanken som slår av när nästan hela tanken har blivit genomvarm, då får man ju mycket längre tider mellan till- och frånslag, vilket ju ska vara själva poängen med acktank...roli skrev:Jepp.
Flytta styrningen från pannan till acktanken. På pannan skall det endast sitta en maxtermostat och om du har någon form av laddpump mellan panna och acktank så behövs det en termostat för den också. Kan också vara en rökgastermostat.
Innan du har flyttat driftstermostaten till acktanken så kommer det vara lite si och så med din värme- och varmvattensituation..........
Många rekomenderar ju också en automatikanordning typ "laddomat 21" eller liknande som ser till att dra ur värme till acktanken men inte värma pannan från acktanken när pannan inte behöver eldas. Jag skulle vilja se siffror på hur mycket man vinner på en sådan pryl v.s. hur mycket kortare livslängd pannan får av att värmas upp, svalna av, värmas upp, svalnas av o.s.v. i cykler, den borde rimligtvis rosta fortare ?
Hur är det, täpper en pelletsbrännare till luftinflödet mer eller mindre helt när den är avstängd ? Om man kan få luftflödet genom pannan att stå still så gör det ju inte lika mycket om pannan är varm.
Jag undrar varför man inte har motorstyrning på rökgasspjället, med typ dubbel säkerhetsbrytare som ser till att brännare inte kan gå om spjället inte är öppet, så att när brännaren är helt avstängd så stänger man spjället 100%, och håller pannan varm men igen värme ut genom skorstenen ?
Hur mycket påverkar långa av-på-cykler på eldandet en skorsten av metall, rost o.s.v. ?
Det som kan göra att en panna rostar p g a att pannvattnet är kallt är när vattenångan i rökgaserna kondenserar mot väggarna i eldstaden och i rökgångarna i pannan. Röken kondenserar mot ytor som är kallare än 55-60 grader om jag inte minns alldeles tokigt. Om man har en Laddomat eller Termovar eller hembygge med samma funktion så sker det bara när man värmer upp pannvattnet till 60 grader. Utan laddkopplet så kondenserar röken ända tills pannvattnet och allt vatten i tanken är värmt till samma temp. Dvs med laddkoppel är miljön i pannan korroderande tills man har värmt 100-200 liter vatten, men utan så måste värma samma plus 500-750 liter ackvatten innan man har en snäll miljö i pannan. Så jag tror inte man behöver tvivla på att man tjänar en del på att ha laddkoppel jämfört med att ha en cirkulationspump som bara drar vattnet runt.yxis skrev:Många rekomenderar ju också en automatikanordning typ "laddomat 21" eller liknande som ser till att dra ur värme till acktanken men inte värma pannan från acktanken när pannan inte behöver eldas. Jag skulle vilja se siffror på hur mycket man vinner på en sådan pryl v.s. hur mycket kortare livslängd pannan får av att värmas upp, svalna av, värmas upp, svalnas av o.s.v. i cykler, den borde rimligtvis rosta fortare ?
Det finns dock en tredje väg och det är att ha riktigt grova rör och låta vattnet cirkulera med hjälp av självcirkulation. Där är jag lite osäker på hur det blir mer korrosion, men jag tror att pannvattnet kommer att vara så pass varmt att man inte behöver oroa sig.
Vissa gör det och vissa andra gör det inte.
Troligen för att det kostar för mycket att göra det tillräckligt säkert och för att det ska passa alla tänkbara pannor och spjällkonstruktioner.
Min gissning är att delarna mår bättre av långa eldningscykler.
Jaha, i det läget borde man ju alltså i princip köra laddautomatiken "baklänges" på ett sånt sätt att den värmer pannan från acktanken precis innan man ska starta pannan, eller om man redan har en fungerande rördragning installerad man inte vill riva i istället göra så att när det är dags för brännaren att starta så kör man igång en elpatron i pannan som värmer den till 60-65 grader, och när man nått den temperaturen slår man på laddautomatiken, brännaren och slår av elpatronen...sveno skrev:Det som kan göra att en panna rostar p g a att pannvattnet är kallt är när vattenångan i rökgaserna kondenserar mot väggarna i eldstaden och i rökgångarna i pannan. Röken kondenserar mot ytor som är kallare än 55-60 grader om jag inte minns alldeles tokigt. Om man har en Laddomat eller Termovar eller hembygge med samma funktion så sker det bara när man värmer upp pannvattnet till 60 grader. Utan laddkopplet så kondenserar röken ända tills pannvattnet och allt vatten i tanken är värmt till samma temp. Dvs med laddkoppel är miljön i pannan korroderande tills man har värmt 100-200 liter vatten, men utan så måste värma samma plus 500-750 liter ackvatten innan man har en snäll miljö i pannan. Så jag tror inte man behöver tvivla på att man tjänar en del på att ha laddkoppel jämfört med att ha en cirkulationspump som bara drar vattnet runt.
Det finns dock en tredje väg och det är att ha riktigt grova rör och låta vattnet cirkulera med hjälp av självcirkulation. Där är jag lite osäker på hur det blir mer korrosion, men jag tror att pannvattnet kommer att vara så pass varmt att man inte behöver oroa sig.
Frågan är om det ens går att göra nån slags uträkning på hur mycket det kostar i slitage på pannan varje gång man eldar upp värmen i pannan till 60 grader... det måste ju rimligtvis vara just detta som till större delen bestämmer livslängden hos en panna som körs mot acktank, gamla installationer med t.ex. en oljebrännare som slår på vid 75-80 och slår av vid fem grader till borde ju vara otroligt skonsamma för pannan jämfört med acktankeldande...
Åtminstone om man gör en styrning som vänder laddautomatiken så att man värmer upp pannan från acktank före start av pelletsbrännare (eller före man stoppar i ved i pannan för den delen) så måste det ju vara direkt lönsamt, däremot tål det nog att räknas på om det lönar sig att "förvärma" pannan med en elpatron)...