Som tidigare skrivit så tätar inte ramen något. Den håller endast lampan på plats.
Du kan ta loss ramen utan risk att skapa läckage.
tom lämpligt att ta bort för att kolla så inte lamphuset eller pool tagit skada då det då kunde ge läckage (dock borde det inte hänt).
Du bör inte fylla upp innan du minst vet hur lampan är kopplad. Det bör vara 12v och då bara att fylla. Men, om det värsta händer kan följande ske:
- lampan är kopplad mot 240v och utan jordanslutning
- lampkroppen är trasig
-du fyller poolen, vatten kommer in i lampan, vattnet blir strömförande
-någon på ditt mingel får för sig att känna på vattnet och sticker ner handen vid lampan
- denne någon får sig en rejäl stöt med risk för personskada

Det är pga ovan risk (om än långsökt) som alla rekommenderar dig att kolla lampa och el innan du fyller pool
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Som tidigare skrivit så tätar inte ramen något. Den håller endast lampan på plats.
Du kan ta loss ramen utan risk att skapa läckage.
tom lämpligt att ta bort för att kolla så inte lamphuset eller pool tagit skada då det då kunde ge läckage (dock borde det inte hänt).
Du bör inte fylla upp innan du minst vet hur lampan är kopplad. Det bör vara 12v och då bara att fylla. Men, om det värsta händer kan följande ske:
- lampan är kopplad mot 240v och utan jordanslutning
- lampkroppen är trasig
-du fyller poolen, vatten kommer in i lampan, vattnet blir strömförande
-någon på ditt mingel får för sig att känna på vattnet och sticker ner handen vid lampan
- denne någon får sig en rejäl stöt med risk för personskada

Det är pga ovan risk (om än långsökt) som alla rekommenderar dig att kolla lampa och el innan du fyller pool
Skall göra. Återkommer.

Tack.
 
**Händer just nu**

Vi ska lossa lamphuset nu
 
  • Öppnat gammalt lamphus med rost och sladdar synliga, processen att ta loss det visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lamphuset demonteras, med synliga elledningar och en borttagen ljuskåpa mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre lamphus med synliga elektriska ledningar och rostig metall infästning, person lossar lamphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt, dammigt lamphus som håller på att tas loss från takfästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett skadat lamphus med lösa elektriska ledningar och brända delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamphuset

När vi drar ut kabel ser vi lite vatten bakom..
 
  • Öppet lamphus med synliga kablar och vattenskador inuti mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett lamphus med synliga tecken på vattenläckage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten och fukt bakom ett lamphus med synlig elledning och genomföringsnippel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen lampkupa med synliga vattenstänk och dragna kablar bakom i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå Inge kul å se men gött att det blev gjort, jag hade köpt ett helt nytt lamphus för att vara mer säker att det håller.

Eller ser det värre ut på bilderna
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Ajdå Inge kul å se men gött att det blev gjort, jag hade köpt ett helt nytt lamphus för att vara mer säker att det håller.

Eller ser det värre ut på bilderna
Det ser ungefär så ut.

Som sagt när vi drog i kabeln för att förlänga den så kom det ner vatten från kabelhålet. Vanligt? Eller tecken på läckage?

Mina 2 alternativ just nu är

1. Beställa nya dela och renovera lampan (men kan väl bli dyrt?)
2. Strunta i den, täppa till den med epoxy eller dyl, och lösa belysning på annat sätt.

Och just det, vi hittade säkringen som gick till lampan så den saken är utredd, hittade dock ingen knapp. Är det vanligt att poolljus bara sitter kopplat till säkring och ingen ljusknapp?

Även 12 V AC, ej DC. Vanligt?
 
Redigerat:
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Det ser ungefär så ut.

Som sagt när vi drog i kabeln för att förlänga den så kom det ner vatten från kabelhålet. Vanligt? Eller tecken på läckage?

Mina 2 alternativ just nu är

1. Beställa nya dela och renovera lampan (men kan väl bli dyrt?)
2. Strunta i den, täppa till den med epoxy eller dyl, och lösa belysning på annat sätt.

Och just det, vi hittade säkringen som gick till lampan så den saken är utredd, hittade dock ingen knapp. Är det vanligt att poolljus bara sitter kopplat till säkring och ingen ljusknapp?

Även 12 V AC, ej DC. Vanligt?
Bry dig inte om att det kom vatten när du drog i slangen. Du har missförstått konstruktionen, kabelröret (eller kabelslangen som kabeln går i är helt vattenfyllt när poolen är fylld, man drar därför upp den högre upp än vattenytan, är den lägre så pissar det ut vatten. Hela lamphuset är vattenfyllt under drift och det skall vara så. Ta och tvätta ur ordentligt och kolla det som ser ut som brännmärken så att själva lamphuset inte har hål eller är på tok för deformerat. Sen är det väl bara att skaffa ny ram och ljuskälla (förslagsvis led, dom går både kallare och snålare) och eventuellt kabel om den är skadad. Det skall vara en fet jävel till kabel, 12 V och 300W har jag för mig är dimensionerade och det blir då 300/12A = 25A och (skulle jag tro) en tvåledar 10 kvadrats kabel.

EDIT : Ja, 12V AC är vanligt, typ det som gäller. Jag tror även att det kan vara så att denna lampan ligger på timer, kan vara därför den har bränt sönder. Du får kolla över det så det inte händer igen. Generellt tycker jag att det är ganska sällan man kör sin poolbelysning så timer på den känns för mig oviktigt, bättre med en lättåtkomlig strömställare.
 
....det var ingen vacker syn. värre än jag kunde föreställa mig.

den där skulle jag säga att man byter innan man fyller vatten. Plasten har ju börjat bukta in och är därmed tunn. Inget du kan täta själv heller.Det är mycket vatten som rinner ut om den där ger sig.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
....det var ingen vacker syn. värre än jag kunde föreställa mig.

den där skulle jag säga att man byter innan man fyller vatten. Plasten har ju börjat bukta in och är därmed tunn. Inget du kan täta själv heller.Det är mycket vatten som rinner ut om den där ger sig.
Fegis... ;) men det var ju ändå en jäkla tur att jag tjatade på att den skulle inspekteras. En annan sak som i sammanhanget är bra är ju att det är en glasfiberbalja. Om TS letar upp en komplett lampa med balja Som är lika stor eller större (alla är väl i praktiken lika stora??) OCH poolen inte är motfylld just där så är det troligtvis rena nöjet att byta ut den.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Ja det var bra tänkt, kunde inte tänka mig att det skulle se så jävligt ut faktiskt - men 300W blir förstås varmt.

Det verkar ju inte omöjligt att hitta en likadan armatur så det är ju bara att byta hela klabbet......
 
Nej nej inte alternativ 2. Köp en ny lampa som passar. Inget batteri ljus lampor.

nej då ingen fara med vattnet från kabeln
Från lampans baksida så sitter det en kabel genomföring sedan ett rör upp till en kopplingsbox/ låda med en 12v transformator.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Misstänker ni att baljan (är det själva hålet där lamphuset sitter?) utgör en risk? Den var stadig när vi knackade på den. Verkar vara glasfiber eller dyl. Såg inte ut som nåt som skulle ge vika.

Kabeln, den var torr och sprickig, men det kom el till den. Behöver den bytas, eller kan enbart underhållas? Ett kabelbyte skulle väl innebära att dra ut hela och mata in nytt? projekt.

Kan jag undvika detta jobb denna säsong på nåt (säkert) sätt?
 
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Misstänker ni att baljan (är det själva hålet där lamphuset sitter?) utgör en risk? Den var stadig när vi knackade på den. Verkar vara glasfiber eller dyl. Såg inte ut som nåt som skulle ge vika.

Kabeln, den var torr och sprickig, men det kom el till den. Behöver den bytas, eller kan enbart underhållas? Ett kabelbyte skulle väl innebära att dra ut hela och mata in nytt? projekt.

Kan jag undvika detta jobb denna säsong på nåt (säkert) sätt?
Tror det är termoplast, eventuellt med lite glasfiber. Om baljan skall bytas får du själv avgöra, jag tror inte det är svårt. Att byta kabeln är inget projekt. Är kabeln skadad så bör sen bytas men det är ditt eget beslut det med.
 
Fundera på var 10000 liter vatten tar vägen om det går hål.

Byt rubbet. Kan du inte få ut någon som fixar det? Det är ju gjort på en timme eller två för någon som kan.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Fundera på var 10000 liter vatten tar vägen om det går hål.

Byt rubbet. Kan du inte få ut någon som fixar det? Det är ju gjort på en timme eller två för någon som kan.
jag tror på 4h med byte av kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.