Min förra bil hade faktiskt en avtagbar krok av sorten som man stoppar in med kulan neråt och sedan vrider upp. Den var helt omöjlig att få dit utan att den var helt låst, mina svärföräldrar har dock en som man skjuter in och sedan ska nån grej låsas. Den är faktiskt möjlig få dit och halvlåsa så man kan köra en stund innan den lossnar. Har som sagt bara fasta krokar nu men nog har man slagit smalbenet några gånger men i övrigt ser jag inga fördelar med lösa krokar. Har även sluppit skador på förra bilen 2 ggr då jag låtit kroken sitta kvar och nån kört in sakta i bilkö men kroken tog då smällen och inte plaststötfångaren.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gissar att man som förare också ska verifiera via signallampa att kroken är låst i utfällt läge. Även om ingen vill erkänna det i efterhand är det nog inte orimligt att anta att kroken aldrig nått helt utfällt och låst läge. Det är förstås en brist i sig som är allvarlig, men inte nog för att jag ska sluta använda lösa krokar.

Att en löstagbar krok lossnar från ett utfällt låst läge känns osannolikt.
Jag har tappat en krok, trots att den var utfälld och korrekt låst. I detta fall visade det sig vara ett konstruktionsfel av tillverkaren Brink, och dessa krokar skulle underkännas vid besiktningen. Då min bil var nybesiktad och ingen sagt något om draget tog bilprovningen på sig kostnaden för reparation av släpet som for ned i ett brant dike och hade närkontakt med en marksten...

https://www.aftonbladet.se/bil/a/MgLrP0/tillverkaren-lovar-att-byta-ut-farliga-dragkrokar
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Varifrån kommer detta att ens göra lösa dragkrokar. Jag tyckte det väl var en bra ide runt 2000 när det var halvnytt och det fanns på bilen jag köpte då. Numera är det ju bara jobbigt att ha en plats att förvara kroken på alternativt värdelösa(dyra) varianter som fälls in under bilen, varav man inte kan vara säker på att den sitter kvar. Är det nån som faktiskt uppskattar lösa/infällbara dragkrokar? Jag gjorde det förr men inte längre sen 10år. Ett pyttegarage där dörren inte går igen annars eller slänga in en barnvagn 10ggr om dagen och man använder släp 2 ggr/år förstår jag.
 
Är det inte en krocksäkerhetsfråga? Om du har en fast krok så kommer den ta smällen vid påkörning bakifrån och inte deformationszonen med en kraftigare whiplash som följd.

Modellen krok som stoppas in i ett hål underifrån är helt värdelös att montera dit. Bättre då med de som svänger ner och klickas på plats. Bäst med fast krok.

Tveksamt om jag skulle våga sätta en heck-pack eller större cykelställ på en löstagbar krok.
 
  • Gilla
jlind74 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Bra fråga och egentligen omöjligt att svara på om man inte vet om stegen var surrad inne i skåpet. Tvivlar på att en konstapel skulle tycka det var lämpligt vid kontroll då man teoretiskt bara kan surra undre tredjedelen invändigt.
jag uppskattar iaf bilden ^_^ ser jäkligt lustigt ut.
 
V Ville_Vessla skrev:
Är det nån som faktiskt uppskattar lösa/infällbara dragkrokar?
Ja för en, som bara använder släp kanske 5 ggr per år, så är det faktiskt skönt att slippa en fast krok, som bara är i vägen vid lastning av bagage. Hade fast krok på min förra bil (Toyota Avensis), men har nu ( VW Golf kombi) en utfällbar variant (handtag i bagageutrymmet).
 
Jag har alltid haft fast krok och har aldrig upplevt den som ett problem vid lastning. Jag skulle aldrig lita på något annat än en fast.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jag har tidigare alltid förordat fast krok men har nu övergått till avtagbar. Det finns flera orsaker till det, estetik, säkerhet vid påkörning bakifrån och färre nedskitade byxor.
 
Krocksäkerheten borde inte påverkas nämnvärt? Balken som kroken sitter i finns ju där även vid en löstagbar krok. Däremot blir det lite mindre skador på andra bilar som råkar köra in i din i låg fart om det inte sticker ut en krok.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Krocksäkerheten borde inte påverkas nämnvärt? Balken som kroken sitter i finns ju där även vid en löstagbar krok. Däremot blir det lite mindre skador på andra bilar som råkar köra in i din i låg fart om det inte sticker ut en krok.
Beroende på konstruktion så ja eller nej.
Min balk till kroken sitter långt framför stötfångarbalken så för att ens repa den är det total kross av bilen.
 
V Ville_Vessla skrev:
Varifrån kommer detta att ens göra lösa dragkrokar. Jag tyckte det väl var en bra ide runt 2000 när det var halvnytt och det fanns på bilen jag köpte då. Numera är det ju bara jobbigt att ha en plats att förvara kroken på alternativt värdelösa(dyra) varianter som fälls in under bilen, varav man inte kan vara säker på att den sitter kvar. Är det nån som faktiskt uppskattar lösa/infällbara dragkrokar? Jag gjorde det förr men inte längre sen 10år. Ett pyttegarage där dörren inte går igen annars eller slänga in en barnvagn 10ggr om dagen och man använder släp 2 ggr/år förstår jag.
Tycker det är perfekt med lös krok på bilar där jag sällan använder krok. Krok är fult och passar inte på vanliga bilar. Och jag har mycket hellre den svängbara än en helt lös krok, som du förstår delar jag inte din uppfattning att den är osäker utan mer fakta i målet.

Däremot, på skåpbilar och andra grövre fordon är det ju perfekt med fasta krokar. Billiga och ingen nyckel att tappa bort...
 
Fult är ett icke-argument för min del så det bekymrar jag mig inte om, men brukar krokar ha en nyckel?
Enda argumentet mot fast krok är ju att man slår smalbenet i den när man lastar eller har för litet garage,
Hade en kompis som fick jobba lite för att få dragkrok på sin Mustang från 2001 som han köpte ny men hittade en verkstad till sist, det var inte tal om löstagbart från hans sida, en bil utan krok ser ju för jävlig ut.
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
A
Jag har löstagbart på ena bilen,ett westfalia drag,det är mycket riktigt en liten nyckel som används vid montering/demontering.
 
Om fult inte är ett argument och man behöver krok så tar man förstås en fast krok. Billigare och mindre risk för problem.
 
  • Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Den stackars pallen är inte godkänd för detta. Vilken tilltag...
Förstärkt ;) Minns jag rätt så var det ju en specialpall, den var inbyggd med väggar och tak. Men det är ju lite spänning i vardagen när man ska lyfta otympligt gods. Helst gärna 6 meters som gungar lite.
Varit med om pallar som i princip ramlat ut från flak, pallar som ramlat på flaket som man fått pussla för att få ut.
Det jag inte riktigt gillar är när gods är så ostabilt så de inte vågar dra ut de på bakliften, så att jag får köra upp trucken på liften för att ta av tunga pallar.
Visst får chaffisen skylla sig själv när de säger åt mig men det är ju tråkigt om de går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.