Hej! Jag fick en spis gratis, men när jag tittade närmare på kabeln såg det nästan ut som att den är avklippt.
Kan en elektriker installera en spis med sladd som ser ut så? I manualen står "Sladdkvalitet: CENELEC H05VV-F alt. H05RR-F".
Jag har inte lyckats klura ut om vi har enfas eller trefas hemma, men som jag tolkat märkningen borde spisen fungera oavsett. Stämmer det? Tusen tack för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan en elektriker installera en spis med sladd som ser ut så? I manualen står "Sladdkvalitet: CENELEC H05VV-F alt. H05RR-F".
Jag har inte lyckats klura ut om vi har enfas eller trefas hemma, men som jag tolkat märkningen borde spisen fungera oavsett. Stämmer det? Tusen tack för svar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Det bör inte vara något problem att installera. Men jag uppfattar det som att du ev. bara har enfas att tillgå? Den går inet att koppla in på en "vanlig enfasgrupp", du behöver ha 16 - 20A säkring. Typskylten anger 9795W det motsvarar drygt 42A. Så mycket kommer den aldrig att dra mer än någon minut åt gången, man klarar sig på att säkringarna tål en viss överlast relativt länge.
Kom på att det kanske är intressant att veta vad som står på den trasiga spisen som är inkopplad just nu:
Ser att den har 10,5 kW effekt och måste ha nolla. Säger det något om huruvida det går att koppla in ersättningen eller inte? Annars får jag väl helt enkelt be en elektriker titta på det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser att den har 10,5 kW effekt och måste ha nolla. Säger det något om huruvida det går att koppla in ersättningen eller inte? Annars får jag väl helt enkelt be en elektriker titta på det.
Fint, tack!electroluxaren skrev:
Ja, det stämmer att den är äldre. Cylindan blinkar E4 på två av plattorna. Står inget i instruktionsboken om vad det kan betyda, så jag bedömde att det skulle bli billigare att koppla in en ny än att hoppas på att den gick att laga.
Jaha
det är ju en induktionsspis så du har bortfall på en induktionsmodul det kan vara matningen dvs en säkring i din central eller kabelbrott men även att den modulen är defekt, det finns de här på forumet som lyckats reparera dessa moduler till mycket låga kostnader
detta är ju en amica från polen och det är svårt att hitta några reservdelar, cylinda har några men inga sprängskisser som täcker hoben/hällen,
det är ju en induktionsspis så du har bortfall på en induktionsmodul det kan vara matningen dvs en säkring i din central eller kabelbrott men även att den modulen är defekt, det finns de här på forumet som lyckats reparera dessa moduler till mycket låga kostnader
detta är ju en amica från polen och det är svårt att hitta några reservdelar, cylinda har några men inga sprängskisser som täcker hoben/hällen,