Hej på er all.

Jag håller för tillfäller på att renovera ett grovkök/tvättstuga. Elpannan och tvättmaskinerna står i ett separat angränsande utrymme med separat brunn. Jag har nu lagt nya avloppsrör, nytt golv flytspacklat, tätskicktat och lagt klinkers. När jag gjorde badrummen och elpannedelen så fick ett proffs göra tätskicktet men iom att grovköket är torrt och endast kommer utsättas för dropp från enstaka klädesplagg så bestämde jag mig för att öva upp mina färdigheter i att "tätskickta". I utrymmet finns en brunn som endast fungerar som avlopp till tvättstället.

Allt flött på bra tills dess att jag skulle skära upp brunnsmanchetten och folien. Jag hade införskaffat en vit puruskniv 150mm men fick knappt upp del som placeras i brunnen efter att hålet gjorts. Tyckte att det var märkligt men tänkte inte mer på det utan pressade dit klämriingen och fortsatte.

Nu när jag tvättade rent brunnen och klämringen från klinkerfixet så upptäcker jag att manchett/tätduk sticker ut 3mm nedanför klämringen (Big NO NO). Mycket förbryllad inspekterar jag min puruskniv men kan inte se något avvikande. Åker til K-Rauta där kniven införskaffades och köper en till för att jämföra. Och mycket riktigt så är bottendelen samma men knivens centrumhål skiljer sig. Kniven jag använde gör ett hål med diametern 135 och inte 150 (eller 130). Hur är detta möjligt? Puruskniven 130 är ju blå med en helt annan bottenplatta och det står ju trots allt 150 på min förpackning.

Purus måste ju ha begått ett fatalt misstag i tillverkningen men kan man räkna med att de står till svars för sitt misstag och åtgärdar brunnen? Hur skall jag annars bäst gå tillväga? Jag tror inte att brunnan kommer att orsaka några problem men pedanten i mig skriker gör om gör rätt. Kan det gå att åtgärda utan att riva upp allt. Utrymmet är ganska litet (4-5kvm) men de klinker jag klagt kostade ändå 1000sek/kvm så det blir ju en liten förlust samtidigt som jag pga av långa dagar på jobbet endast har tid att jobba på natten (00:00-04:00) när fru och barn lagt sig (och jag har massa andra och roligare projekt pågång).

Kan det gå att antigen försöka lossa klämringen och kapa till överskottet så att den utbytta klämringen kan bottna eller går det kanske att med en fin skalpell kapa manchett/matta i nederkanten under klämringen och sedan pressa den. Helst ser jag ju förstås att PURUS tar sitt ansvar och löser det på bästa sätt (men jag tar det inte för givet).

Synpunkter?

God kväll
///Henrik

När man skär ut med Puruskniv 150 så blir hålet man skär ut ca 130 mm då ska det stämma så att det inte sticker ut duk under klämring, har du fått ner klämringen ordentligt?

sergeant sergeant skrev:
Helst ser jag ju förstås att PURUS tar sitt ansvar och löser det på bästa sätt (men jag tar det inte för givet).
Har du kontaktat Purus?

sergeant sergeant skrev:
Kan det gå att antigen försöka lossa klämringen och kapa till överskottet så att den utbytta klämringen kan bottna eller går det kanske att med en fin skalpell kapa manchett/matta i nederkanten under klämringen och sedan pressa den.
Att skära rent under klämringen är troligen den bästa lösningen om inte Purus har nåt bättre att komma med.

Man får inte hålla på att skära med kniv då kan det bli otätt, 150 står för storleken på brunnen så jag tror att du inte fått ner klämringen klämringen ordentligt

Manschetten kan väl inte sticka ut nedanför klämringen. Enda möjligheten för manschetten att sticka ut är innanför om klämringen är korrekt monterad, den skall bottna i brunnen.

windestal
Man får väl hoppas att det löst sig sedan 2012 då tråden startades ;)

• Haha
JSten och 1 till
  • Laddar…
ja det har du rätt i men datumet stämde bra, fick stackarn inte ett enda svar 2012

Jodå det löste sig. Kniven var felmärkt och returnerades till K-Rauta.

Jag skar upp ett större hål och då bottnade ringen direkt. Inga läckor på 8år så det blev bra

Mvh
///Henrik

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.