Någon i Kristianstads närområde som har en stolpnedslagare att hyra ut? Har manulell hejjare men behöver hydraulisk eller bensindriven i en dag eller två. Har kollat med alla lokala hyrfirmor utan framgång.
 
  • Gilla
Cansher
  • Laddar…
@TotalControl Hur känslig är Plurijeten för småpartiklar egentligen? Jag vet dessutom med mig att vattnet här hos mig är järnhaltigt. Något som ställer till det om man väljer en Plurijet (3/130 alt. 4/130) ?Visade sig att min hydropress bara saknade luft efter 12år i drift, den håller luften fortfarande. Pratoerboso har ju ett par flödeskontrollers från Plurijet, en av de med nanometer också. Är de något bra tro?
 
Jag vet inte hur känslig den är för partiklar. De verkar inte speca det, om det inte finns i någon standard.

Då är nog en djuphålspump betydligt bättre att hantera sand. Pedrellos 4"are klarar 150g/m3.

Jag har också väldigt järnrikt vatten.
Har inte märkt några problem alls med det.
Bara se till att det är så lufttätt/syrefritt i installationen som möjligt. (Dock så är det ju inte diffusionstät på något sätt)
Tex även ha backventil på trycksidan om man har problem med självdränering så de blir en massa luft.
Kanske inte låta pumpen stå allt för långa tider så det hinner fälla ut.
 
M mortimer skrev:
@TotalControl Hur känslig är Plurijeten för småpartiklar egentligen? Jag vet dessutom med mig att vattnet här hos mig är järnhaltigt. Något som ställer till det om man väljer en Plurijet (3/130 alt. 4/130) ?Visade sig att min hydropress bara saknade luft efter 12år i drift, den håller luften fortfarande. Pratoerboso har ju ett par flödeskontrollers från Plurijet, en av de med nanometer också. Är de något bra tro?
På tal om järnhaltigt vatten, någon som vet hur man får bort gula fläckar från en vit putsad fasad som orsakats av sånt vatten?
 
Kan tyvärr inte tillföra något vettigt tips ang. utfällt järn på putsad fasad. Ev. vet Google något, annars kanske måla i någon järn kulör. Kan ju prova någon form av citronsyra (t.ex sådan man har när man bl.a koker viss sylt/marmelad, finns i kryddhyllan,lös i lämplig del vatten) på liten fläck och se om det släpper. OBS! På egen risk
 
Händer ingenting med min beställning. Står bara "elektrisk förhandsinformation" på DHL..

Lite OT från brunn med ingår i bevattning.
Beställde precis 24 st catch cups (regnmätare) för att ställa ut zon för zon för att kolla fördelningen på nederbörden.
 
DHL har till och från problem med sin spårningsfunktion.
 
Tyvärr verkar det som de inte har skickat än.

Står "Status: order will be processed as soon as possible" på Erdhbohrer kontot.

@upa

Hur går det med din beställning från Fontario?
 
M mortimer skrev:
Kan tyvärr inte tillföra något vettigt tips ang. utfällt järn på putsad fasad. Ev. vet Google något, annars kanske måla i någon järn kulör. Kan ju prova någon form av citronsyra (t.ex sådan man har när man bl.a koker viss sylt/marmelad, finns i kryddhyllan,lös i lämplig del vatten) på liten fläck och se om det släpper. OBS! På egen risk
Det kan vara värt att testa! Putsen är genomfärgad så för stor åverkan borde det inte bli ifall det går fel:)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tyvärr verkar det som de inte har skickat än.

Står "Status: order will be processed as soon as possible" på Erdhbohrer kontot.

@upa

Hur går det med din beställning från Fontario?
Knäpptyst sedan 30/4 tyvärr. Ska dra iväg ett mail och efterlysa rören imorgon..
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Är det dumt att välja en pump med 1.5hp motor istf en med 1hp motor ? Skiljer ca 0.8kw (0,97kw mot 1.75kw) i elektrisk effekt. Med alla avgifter så betalar jag idag drygt 1.5kr/kwh. I genomsnitt så vattnar jag ca 100h/säsong (5mån*2ggr/mån*10h/vattning). Bör innebära ca 150kr/säsong i merkostnad.

Väljer mellan dessa just nu. Varje pump har ju sina fördelar/nackdelar. Jag vet ju med mig att det kan förekomma små partiklar i mitt vatten, även om det är extremt lite. Sen har min nuvarande gett upp i dräneringspluggen p.g.a rost (gjutjärn). "Infrastrukturen" får jag bygga om lite oavsett vilken pump jag väljer.
(3100kr) https://www.pumpe24.de/pumpe-cab-150-1-74kw-1x230v-pentax-2813.html
(1750kr) https://www.pratoerboso.com/en/plur...p-multigirante-self-priming-single-phase.html

Bägge klarar strömstyrkan på min 10A (de har 6A resp. 8A i strömstyrka)

Jag vattnar idag gräsmattan med två spridare på totalt ca 40l/min och den dagen jag sätter filterbrunn så kommer jag de första åren bara använda 3st spridare, alltså ca 60-70l/min. 3bar från pumpen när man vattnar verkar vara det som fungerar, kommer man ner mot 2.5bar så blir det mycket småfjuttande från spridarna

Pentax pumpen
+ levererar något högre tryck
+ troligtvis inte så känslig vid småpartiklar
+ uttag för manometer och enkel tryckbrytare
+ troligen lika enkel som min nuvarande att dela/felsöka
- gjutjärn som troligen ger samma fenomen med rost som jag har idag, om man inte sätter en enkel Ballofix kulventil på påfyllning resp. dränering
- ca 1500kr dyrare
- drar 150kr/säsong mer i elförbrukning

Pedrollo pumpen
+ ca 1500kr billigare
+ rostfritt material
+ troligtvis tystare (även om ljudet inte stör mig något i förrådet)
- troligen får man sätta en flödeskontroll (dyrare) istf tryckmätare p.g.a avsaknad av uttag i pumphuset
 
Fick svar från fontario.de att rören skall hämtas upp av transportbolaget idag så lite ljus i rör.. brunn.. tunneln iaf. (y)
 
  • Gilla
marka och 3 till
  • Laddar…
@mortimer Elkostnaden beror av pumpens verkningsgrad och dess belastning, Givet du ska vattna samma mängd kommer du hålla på en kortare stund med en kraftigare pump, vilket ger samma kostnad. Alternativt ligger begränsningen i spridaren, och då minskar flödet vilket minskar effektförbrukningen.

Alltså, det är sannolikt ingen eller liten skillnad i elkostnad om du vattnar lika mycket, kanske tom är den större lite snålare på elkontot även om det inte är många kronor totalt
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Passerade ett hus i Hammar, kämpades friskt med jordborret någon i denna tråden?
 
För den som ska sätta filterbrunn och inte beställt ännu eller inte har gamla som ska användas med nya så har även pumpe24.de filterrör+brunnsrör. Ser inte ut till vara släta, men med olika slitsbredder. Om de ev. har bättre leveransmöjligheter och lager tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.