Vi eldar med ved nu och jag tröttnar men vi har ett gammalt hus som är på 258m2 och kollar men beräkningar för gamla hus så är det 70kw m2 som om jag har förstått rätt gör det att vi kommer behöver en pump på drygt 18kw.
Vi har mark så det kan gå bra med jordvärme.
De pumpar till villa av Nibe/IVT/CTC osv. går upp till 18kw sedan nästa steg är pumpar till större fastigheter från 22KW som kostar tydligen mycket mer. Kommer vi behöver en sådan pump till större fastigheter?

Svårt att veta hur eran fastighet ser ut. Enklast kontakta minst 3 företag som håller på med värmepumpar och få offert. Är gratis.

Nibes invertermodell 1255 finns i 4/16 kw modell. Den med vedtillsats så du kan elda när du känner fört utan krångel. Låångt borrhål eller jordvärmeslang så utan att veta mer borde räcka ett tag. Gå upp på fastighetpumpar blir ju liite dyrare

Man kan också bedöma hur stor värmepump som behövs utifrån energibehovet om det är ett relevant mått i sammanhanget. Hur många kbm ved går det åt per år? Travat eller stjälpt mått? Blandved? Har hela huset varit uppvärmt eller bara vissa rum?

J Josth skrev:
Man kan också bedöma hur stor värmepump som behövs utifrån energibehovet om det är ett relevant mått i sammanhanget. Hur många kbm ved går det åt per år? Travat eller stjälpt mått? Blandved? Har hela huset varit uppvärmt eller bara vissa rum?
Lite svårt eftersom vi har haft tillgång till skog och har aldrig riktig räknad på det. Vi har bara fyllt källaran med ved direkt från traktor skåpet. Vi har också en gammal panna från 90 talet så vet inte hur effektivt den är hellre.
Men vi går åt mycket ved så jag skulle gissa på 30-40m3 per år. Jag sänker tempen på natt med.

Ok, ja då är det svårt att dimensionera en värmepump utifrån nuvarande energiåtgång. Skiljer ganska mycket beroende på vad det är för ved och hur den är packad. Men utifrån storlek och ålder på huset så bör det vara så att de största vanliga husmodellerna på 16-18-20 kW sannolikt fungerar bra. Om det blir viss el-spets när det är som allra kallast på året gör det ytterst lite på totalförbrukningen eftersom de dygnen är så få.

J Josth skrev:
Ok, ja då är det svårt att dimensionera en värmepump utifrån nuvarande energiåtgång. Skiljer ganska mycket beroende på vad det är för ved och hur den är packad. Men utifrån storlek och ålder på huset så bör det vara så att de största vanliga husmodellerna på 16-18-20 kW sannolikt fungerar bra. Om det blir viss el-spets när det är som allra kallast på året gör det ytterst lite på totalförbrukningen eftersom de dygnen är så få.
Tack för tipset. Vet du om nån som gör en på 20kW? Nibe går upp till 16kW och Thermia gör en 18kW men jag hittar ingen som är på 20kW.

Du klarar dig fint med en 16- 17 kw maskin. Men om du vill ha större kan du kolla på Viessman, deras kan du byggs ihop 2 st 10 kw eller 1 17 och 1 6kw osv.

IVT har större maskiner med inbyggd el panna , dessa blir prisvärda om du nu vill upp i 21-28 kw.

Men du kommer klara dig fint med 16-17 tom med med 12 klarsr du dig, det blir inte mkt spets

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Tack för tipset. Vet du om nån som gör en på 20kW? Nibe går upp till 16kW och Thermia gör en 18kW men jag hittar ingen som är på 20kW.
Du klarar dig med en 18 kw vp
Det är i princip 100% effekttäckning .
Om du skulle behöva 70 watt per m2

Men det finns en hel del att ta med i beräkningarna
Om du ska upp så högt i effekttäckning
För att få det att fungera
Mvh

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Du klarar dig med en 18 kw vp
Det är i princip 100% effekttäckning .
Om du skulle behöva 70 watt per m2

Men det finns en hel del att ta med i beräkningarna
Om du ska upp så högt i effekttäckning
För att få det att fungera
Mvh
Var börjar man om man vill ha en mer detaljerade beräkning?

L lostinsweden skrev:
Var börjar man om man vill ha en mer detaljerade beräkning?
Man kontaktar en installatör, eller lägger ut en förfrågan på tex värmepump.se .då får du olika förslag och beräkningar .

• Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Man kontaktar en installatör, eller lägger ut en förfrågan på tex värmepump.se .då får du olika förslag och beräkningar .
Jag går som vuxenlärling inom rörbranschen (sedan 7 månader) och vill vara lite påläst innan jag bestämmer mig.
Installation kommer jag göra själv och företaget jag jobbar för kommer pusha en NIbe på mig men jag vill inte bara ta Nibe för att min chef tycker att jag ska ha en.

L lostinsweden skrev:
Jag går som vuxenlärling inom rörbranschen (sedan 7 månader) och vill vara lite påläst innan jag bestämmer mig.
Installation kommer jag göra själv och företaget jag jobbar för kommer pusha en NIbe på mig men jag vill inte bara ta Nibe för att min chef tycker att jag ska ha en.
Om jag vore du, skulle jag aldrig ta en Nibe.

Jag väljer IVT Viessmann Thermia Vaillant före Nibe.

Får du en Nibe billigt, ta den. Får du betala samma, undvik dem

Och koppla mot dina tankar som jag antar du har för veden . Ta aldrig bort dem, dessa är förutsättningen för att kunna ha mkt effekt.

Vad har ni för framledningstemperatur på vintern för att få lagom temperatur inne?

Att gå från ved till värmepump kan ju vara problematiskt för den aspekten med att en värmepump inte är optimala att ge ut lika hög vattentemperatur som en vedpanna gärna gör. Dessutom kan ju ventilation och klimat etc bli lidande om ni har självdrag och går över till en kall murstock helt plötsligt.

J Jensa86 skrev:
Vad har ni för framledningstemperatur på vintern för att få lagom temperatur inne?

Att gå från ved till värmepump kan ju vara problematiskt för den aspekten med att en värmepump inte är optimala att ge ut lika hög vattentemperatur som en vedpanna gärna gör. Dessutom kan ju ventilation och klimat etc bli lidande om ni har självdrag och går över till en kall murstock helt plötsligt.
Kompressorer klarar 71 grader, lägg till el på det. Väldigt sällan man inte klarar sig på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.