Har en Vedex 3000.

Min fråga är varför den släpper ut vatten. Se bilder. Röret går från pannan till någon ventil för att sedan sluta vid en golvbrunn.

pannan har temp ca 70 grader

• Ett rör från en Vedex 3000 panna går ner till en golvbrunn, eventuellt en överloppsventil, i ett grovt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ångig bild av Vedex 3000 panna med kopparledning som löper mot en ventil, nära en stenmur och golvbrunn.
    Skapa konto
  • Suddig bild av rörledningar och ventil i pannrum med synligt läckage och golvbrunn.
    Skapa konto
  • Kopparledning och ventiler ovanför en golvbrunn, möjlig indikation på vattenläckage från värmepanna.
    Skapa konto
  • Otydlig bild av en Vedex 3000 panna med anslutna rör, en mätare och en golvbrunn i ett pannrum.
    Skapa konto
Sylta
Enligt bilderna så är det ju säkerhetsventilen. Så för högt systemtryck eller en dålig säkerhetsventil gissningsvis.

Eller dåligt expansionskärl.

useless useless skrev:
Eller dåligt expansionskärl.
vad skulle det vara för fel på exp. Kärlet menar du?

Sylta Sylta skrev:
Enligt bilderna så är det ju säkerhetsventilen. Så för högt systemtryck eller en dålig säkerhetsventil gissningsvis.
Systemtrycket är bara på 0.7 bar, men säkerhetsventilens kan kanske vara kass, hur vet jag det?

J johoda skrev:
vad skulle det vara för fel på exp. Kärlet menar du?
Fel/inget förtryck så att vattentrycket stiger för mycket när det värms.
Jag utgår ifrån att du har ett slutet system med tryckexpansionskärl...

Kan det ha att göra med att min laddomat 21 står mestadels på 60 grader och bara några minuter mellan 80-100 grader?

har du ett öppet system - tätt till expansionskärlet eller tätt ur expansionskärlet
slutet system - blåsan i expansionskärlet är trasig (mycket vanligt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.