Har ungefär samma elförbruknimg. Dock så,hade jag kanske 25000-27000 för 3 år sedan.
Jag misstänker att det är elmätaren som byttes som inte klarar övertoner p liknande.

Min förbrukning kan ligga på 3000w och helt plötsligt gå upp till 17000w i några sekunde innan den dalar till cirka 3000w igen. Mäter lite enkelt med momentanvisare från IKEA.

Ibland rusar den kanske 7000w och ibland 12000w. Olika varje gång.

Har även fått rusningar så att totalen blivit 21000w i några sekunder.

Och nej, jag har inga maskiner som drar stsrtström på detta sätt.

Dpck har jag också ett spabad och hittat ett sätt att få ned förbrukning.

Ställ spa på 2 filtreringar om dagen. Jag hade kontinuerlig filtrering och räknade att reningen tar cirka 500w i timmen.så istället för 12kwh per dag i förbrukning så är det nu cirka 10kwh per dag i besparing. Plus vanlig rening vid bad iof.

Editerade räknefel
 
E elvings skrev:
Har ungefär samma elförbruknimg. Dock så,hade jag kanske 25000-27000 för 3 år sedan.
Jag misstänker att det är elmätaren som byttes som inte klarar övertoner p liknande.

Min förbrukning kan ligga på 3000w och helt plötsligt gå upp till 17000w i några sekunde innan den dalar till cirka 3000w igen. Mäter lite enkelt med momentanvisare från IKEA.

Ibland rusar den kanske 7000w och ibland 12000w. Olika varje gång.

Har även fått rusningar så att totalen blivit 21000w i några sekunder.

Och nej, jag har inga maskiner som drar stsrtström på detta sätt.

Dpck har jag också ett spabad och hittat ett sätt att få ned förbrukning.

Ställ spa på 2 filtreringar om dagen. Jag hade kontinuerlig filtrering och räknade att reningen tar cirka 500w i timmen.så istället för 12kwh per dag så är det nu cirka 10kwh per dag. Plus vanlig rening vid bad iof.
Den kör rening två ggr om dagen. Drog dock ner den nu till energisparläge och ska kolla om det blir någon skillnad. Det är en hydropool self cleaning
 
Staffans2000
L lingonsoppa skrev:
OK, runt 25 då
Verkligen inte!
Säg mellan 20-22gr. är normalt. Dvs. den vanligaste innetemperaturen. När jag växte upp, hade vi arton grader. Nu har jag ca: 20-22 lite beroende på, då jag eldar med ved. I mitt sovrum är värmen aldrig på, så om jag har tur, är det inte mer än femton grader, och då sover jag gott.
Jag tror aldrig jag varit i ett hus med så hör temperatur som ditt.
Varför är badet uppvärmt hela tiden, när det bara används en gång i veckan?

Staffan
 
GoC GoC skrev:
Du har bara ett problem och det är en underdimensionerad värmepump i förhållande till det effektbehov du har för att hålla den önskade värmen inomhus. Effekten av underdimensioneringen kostar extra mycket under den kalla årstiden då även verkningsgraden sjunker och extra mycket då du behöver betydligt varmare framledningstemperatur för att hålla 25 grader i huset. Så vill du sänka elförbrukningen radikalt behöver du byta till en betydligt kraftigare VP som inte blir så beroende av tillsats el.
Har du kollat drifttid eller förbrukning på VP och tillsats. Det borde gå att få fram i menyn.
När LK var här och kollade om allt stod rätt till, ville ta in en oberoende för att kolla att installationen var korrekt utförd, så sa han att VP skulle klara av huset utan problem. Dock nämnde han att golvvärmesystem inte är anpassade för att värma upp till mer än 22-23 grader. Så kör man konstant värme som jag gjorde så kör den bara på. Dvs jag ställde in termostaterna för inflöde av vatten till max, alla shuntar på max, sen höjde jag tempen på VP
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Verkligen inte!
Säg mellan 20-22gr. är normalt. Dvs. den vanligaste innetemperaturen. När jag växte upp, hade vi arton grader. Nu har jag ca: 20-22 lite beroende på, då jag eldar med ved. I mitt sovrum är värmen aldrig på, så om jag har tur, är det inte mer än femton grader, och då sover jag gott.
Jag tror aldrig jag varit i ett hus med så hör temperatur som ditt.
Varför är badet uppvärmt hela tiden, när det bara används en gång i veckan?

Staffan
Ställde om den till energisparläge. Inte tänkt så mycket på vilken inställning den står på tills jag läste manualen igen igår
 
Graf över elanvändning med extrema strömpeaks över dygnet i en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi är i samma situation där vi var installerat en l/v VP för värme och varmvatten till en ca 400kvm villa. Har haft kontroll på förbrukningen på en timmes noggrannhet sedan långt före installationen. Hade 65000kwh/år med två elpannor, tre luft/luft VP och tre varmvattenberedare. Har nu installerat den största modellen av CTC VP med den största ”intelligenta” ack.tanken. Har ett par vattenburna nya konvertorer och i övrigt radiatorer samt golvvärme. Är kanonnöjda med värmepumpen som drar totalt ca 40kwh per dygn för all värme och varmvatten men utöver det drar kåken ca 40-50 kWh per dygn från övriga förbrukare som jag inte kan förstå vilka det är. Jag får extrema strömpeakar (Se mätningen på bilden) under dygnet, framförallt natt när ingen är aktiv. Blir snart galen på detta och har nu beställt en trådlös 3-fas energimätare som jag skall flytta mellan de olika centralerna för att successivt mäta/kartlägga vilken central med vilken fas som står för peakar upp mot 14-18kw utan att det är elpatronerna som blir aktiverade. Man har självklart också funderat på om det är någon som har kopplat sig på kåken men den tanken är absurd Kan återkomma med mätdata och vad jag kommer fram till om du vill.



L lingonsoppa skrev:
Hej alla,

Har fått en estimering på 35 000kwh för 2020. Detta är ett hus på 250kvm, golvvärme genom hela huset, luft/vattenpump som är 5 år gammal. Dock så har jag en plugin hybrid, spabad, rätt så mycket utomhusbelysning men allt är nytt och led. På sommaren stänger jag av värmen helt men snittar ändå 1300 kwh per månad. Låter inte det orimligt högt? Huset är ett äldre 20 talshus men allt är nytt och utbytt, inkl isolering. Två vuxna och två barn.

Vad ligger ni på?

Edit:
Min bil drar 250kwh per månad, 3000kwh per år, då är jag nere på 32 000 kwh/år. Spabadet är fortfarande okänt
 
  • Graf som visar energiförbrukningens toppar över dygnet på en digital energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
D droopy skrev:
Du skriver inte hur många ni är i hushållet. varmvatten kostar och har man tonåringar hemma så drar dessa både varmvatten och ström till datorer, TV och liknande. En bekant hade ex. en plasma TV som drog 750W (0,75kW) och hade tv'n på 15-25h/dag dvs runt 14kW på en dag.

Då jag hade elvärme i mitt hus byggt 1912 (178m2) med 2 tonåringar hemma så låg jag runt 35000kw efter att bergvärme pumpen installerades ligger jag på 16-18000kw så det låter lite mycket om det enbart är du som bor där.
När jag bodde hemma på 1970-talet, med 2 bröder till, och besökande, övernattande flickvänner och renlig familj i övrigt så gjorde vi av med 7-8 m3 olja per år utan vidare, ibland mer om det var kallt. 50-talsvilla i betong och tegel, 2 våningar och källare.
 
L lingonsoppa skrev:
När LK var här och kollade om allt stod rätt till, ville ta in en oberoende för att kolla att installationen var korrekt utförd, så sa han att VP skulle klara av huset utan problem. Dock nämnde han att golvvärmesystem inte är anpassade för att värma upp till mer än 22-23 grader. Så kör man konstant värme som jag gjorde så kör den bara på. Dvs jag ställde in termostaterna för inflöde av vatten till max, alla shuntar på max, sen höjde jag tempen på VP
Så klart att den klarar av huset, men den behöver en massa ström till tillsatsvärmem.
Som jag skrev tidigare, sonen har en 9kW L-V VP. Huset är 1,5 plan med källare, boyta på ca 100m2. Tilläggsisolerat plankhus. Den VP är lagom till det huset, och dom har åtminstone tre grader kallare inomhus än dig. Din pump var väl på 11kW enligt skylten. Huset är dubbelt så stort och minst tre grader varmare inomhus.
Och när du skriver att du kör konstant värme, ja då lär det gå åt enorma mängder extra ström.
Montera några konvektorelement på värmesystemet så du kan få upp temperaturen till er önskade nivå utan att plåga livet ur värmepumpen.
 
GoC GoC skrev:
Så klart att den klarar av huset, men den behöver en massa ström till tillsatsvärmem.
Som jag skrev tidigare, sonen har en 9kW L-V VP. Huset är 1,5 plan med källare, boyta på ca 100m2. Tilläggsisolerat plankhus. Den VP är lagom till det huset, och dom har åtminstone tre grader kallare inomhus än dig. Din pump var väl på 11kW enligt skylten. Huset är dubbelt så stort och minst tre grader varmare inomhus.
Och när du skriver att du kör konstant värme, ja då lär det gå åt enorma mängder extra ström.
Montera några konvektorelement på värmesystemet så du kan få upp temperaturen till er önskade nivå utan att plåga livet ur värmepumpen.
Jag har även två st luftluft installerade. En på varje plan för att kyla ner på sommaren. Installerades förra sommaren. Funderar på om man kör VP på 22-23, kompletterar med AC när det känns för kallt. Så borde det kanske dra mindre?
 
Igår låg den på 65.9kwh, rekordlågt med ca 4kwh lägre. Gjort följande ändringar. Men gissar att VP har störst påverkan.

2020-05-14: drog ner shunten så att den inte snurrar lika fort. Från 1110 till 1010
2020-05-14: stängde av strömdosan till Xbox Xbox+hdd
2020-05-14: drog ner kurvan från +2 till 0
2020-05-14: ändrade till Eco mode för varmvatten
2020-05-15: ändrade till -5 på kurvan
2020-05-16: energisparläge spabad tillsatt
 
  • Mobilskärmdump som visar elanvändningsstatistik för maj 2020 med minsta förbrukningen 65,9 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar elanvändning och temperatur för maj 2020, med en notering om 65,9 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lingonsoppa skrev:
Jag har även två st luftluft installerade. En på varje plan för att kyla ner på sommaren. Installerades förra sommaren. Funderar på om man kör VP på 22-23, kompletterar med AC när det känns för kallt. Så borde det kanske dra mindre?
Självklart gör det det, det skall du absolut göra. Betydligt bättre att komplettera värmebehovet med VP än direktverkande el.
 
  • Gilla
lingonsoppa
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Självklart gör det det, det skall du absolut göra. Betydligt bättre att komplettera värmebehovet med VP än direktverkande el.
Tack! Då kör jag den strategin istället
 
Har 280m2 sutteräng, direktverkande el, främst golvvärme.
Har som du SPA, hybridbil och radonfläkt (alla installerade/köpta sista 3+4åren. )

Förbrukning innan 27-29KKwh
Nu 36-38KKwh
Februari 4,5KKwh Juli 1,7KKwh
 
L lingonsoppa skrev:
OK tack. Rätt så stor skillnad. Dock så vill frun ha 25-26 grader inomhus så det drar iväg lite gissar jag. Kom fram till att bilen drar ca 250 kwh I månaden. Försöker räkna baklänges just nu :)
Du skall veta att energimyndigheten beräknar att en sänkning med fem grader nästan sänker din förbrukning med 30%! 26 grader skulle jag kalla för olidligt. Vi har fjärrvärme på 260m2. 3-glas men i övrigt från 60-tal. Förbrukar 22tkwh i värme.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du skall veta att energimyndigheten beräknar att en sänkning med fem grader nästan sänker din förbrukning med 30%! 26 grader skulle jag kalla för olidligt. Vi har fjärrvärme på 260m2. 3-glas men i övrigt från 60-tal. Förbrukar 22tkwh i värme.
Vill bara rätta mig själv oxg säga att det är 24-25 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.