T Thomas S Eiselberg skrev:
Har man 26 grader inomhus skall man väl inte klaga på energiförbrukningen, sänk värmen..!
Det hade vi redan längre upp och går tydligen inte att ändra utan att byta familj.
 
Några har varut inne på att stänga av elpatronen ett par dagar.
Du nämnde att du fördröjt innan den går in.

Nu har jag bergvärme henma men stängt av elpatronen helt. Tar varmvattnet slut när man duschar så får man väl vänta. Har iofs aldrig hänt o vintrarna har inte varit ngt problem.
Nu vet jag att man ska se hela systemet så att det SKA vara tillskottsvärme. Men det duckar jag för o låter kompressorn jobba istället.
Blir det tok-kallt eller om vi skulle åka bort längre tid så slår jag på så patronen kan gå in ifall kompressorn havererar.


Att förbrukningen hoppar till på nätterna nån timme kan vara att den kör upp temp i varmvattenberedaren ordentligt för att döda bakterier.

Det borde gå att optimera så du ligger kring 27- 30 000. Särskilt efter denna obefintliga vinter.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det hade vi redan längre upp och går tydligen inte att ändra utan att byta familj.
Precis. De skulle ta illa upp om de blev utkastade för en tusenlapp
 
Funderar på att tilläggsisolera vinden för att få bättre isolering. Det bör åtminstone fixa så att värmen och kylan håller sig bättre. Vi har stora fönster och får 26-27 grader hemma redan nu och 30-35 under riktigt varma dagar. På vintern behöver vi även dra upp VP ordentligt för att få 25 grader i huset.

Efter att ha justerat kurvan efter tips i tråden så hade vi 22 grader i huset i natt vid 5 tiden. Nu när solen gick upp så vände det snabbt och är uppe i 24 grade r
 
Stormen Stormen skrev:
Några har varut inne på att stänga av elpatronen ett par dagar.
Du nämnde att du fördröjt innan den går in.

Nu har jag bergvärme henma men stängt av elpatronen helt. Tar varmvattnet slut när man duschar så får man väl vänta. Har iofs aldrig hänt o vintrarna har inte varit ngt problem.
Nu vet jag att man ska se hela systemet så att det SKA vara tillskottsvärme. Men det duckar jag för o låter kompressorn jobba istället.
Blir det tok-kallt eller om vi skulle åka bort längre tid så slår jag på så patronen kan gå in ifall kompressorn havererar.


Att förbrukningen hoppar till på nätterna nån timme kan vara att den kör upp temp i varmvattenberedaren ordentligt för att döda bakterier.

Det borde gå att optimera så du ligger kring 27- 30 000. Särskilt efter denna obefintliga vinter.
OK det makes sense. Vad gäller elpatronen så har jag inte lyckats hitta hur man stänger av den helt. Har en ecodan
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det hade vi redan längre upp och går tydligen inte att ändra utan att byta familj.
Eller också kanske familjen borde lära sig att bete sig mer normalt..
 
T Thomas S Eiselberg skrev:
Eller också kanske familjen borde lära sig att bete sig mer normalt..
Definitionen av normalt går inte att definieras i Sverige
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
Hej alla,

Har fått en estimering på 35 000kwh för 2020. Detta är ett hus på 250kvm, golvvärme genom hela huset, luft/vattenpump som är 5 år gammal. Dock så har jag en plugin hybrid, spabad, rätt så mycket utomhusbelysning men allt är nytt och led. På sommaren stänger jag av värmen helt men snittar ändå 1300 kwh per månad. Låter inte det orimligt högt? Huset är ett äldre 20 talshus men allt är nytt och utbytt, inkl isolering. Två vuxna och två barn.

Vad ligger ni på?

Edit:
Min bil drar 250kwh per månad, 3000kwh per år, då är jag nere på 32 000 kwh/år. Spabadet är fortfarande okänt
Inte orimligt, belysning drar inte mycket ström så där är inte problemet
 
L lingonsoppa skrev:
OK det makes sense. Vad gäller elpatronen så har jag inte lyckats hitta hur man stänger av den helt. Har en ecodan
Oavsett skall du inte stänga av elpatronen då den behövs för att antilegionella funktionen skall fungera.
Den värmer upp varmvattenberedaren till 65 grader var eller varannan vecka för att du inte skall drabbas av legionärssjukan. Så den bör man absolut ha påslagen.
 
  • Gilla
lingonsoppa
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
Definitionen av normalt går inte att definieras i Sverige
I min bok så är i alla fall inte 26 graders innetemperatur normalt, inte ens i Sverige..
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
T Thomas S Eiselberg skrev:
I min bok så är i alla fall inte 26 graders innetemperatur normalt, inte ens i Sverige..
OK, runt 25 då
 
T Thomas S Eiselberg skrev:
Eller också kanske familjen borde lära sig att bete sig mer normalt..
Det är också min uppfattning. Kanske TS kan inreda ett tropik-reservat i en mindre del av huset för de som behöver det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är också min uppfattning. Kanske TS kan inreda ett tropik-reservat i en mindre del av huset för de som behöver det.
Okej kära Thomas (plural), nu lägger vi ner diskussionerna om min familj
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Oavsett skall du inte stänga av elpatronen då den behövs för att antilegionella funktionen skall fungera.
Den värmer upp varmvattenberedaren till 65 grader var eller varannan vecka för att du inte skall drabbas av legionärssjukan. Så den bör man absolut ha påslagen.
Jag har avstängt min elpatron för tio år sedan. Kompressorn får jobba och inte lata sig.
Undrar om inte TS VP är underdimensionerad.
 
L lingonsoppa skrev:
Funderar på att tilläggsisolera vinden för att få bättre isolering. Det bör åtminstone fixa så att värmen och kylan håller sig bättre. Vi har stora fönster och får 26-27 grader hemma redan nu och 30-35 under riktigt varma dagar. På vintern behöver vi även dra upp VP ordentligt för att få 25 grader i huset.

Efter att ha justerat kurvan efter tips i tråden så hade vi 22 grader i huset i natt vid 5 tiden. Nu när solen gick upp så vände det snabbt och är uppe i 24 grade r
Du har bara ett problem och det är en underdimensionerad värmepump i förhållande till det effektbehov du har för att hålla den önskade värmen inomhus. Effekten av underdimensioneringen kostar extra mycket under den kalla årstiden då även verkningsgraden sjunker och extra mycket då du behöver betydligt varmare framledningstemperatur för att hålla 25 grader i huset. Så vill du sänka elförbrukningen radikalt behöver du byta till en betydligt kraftigare VP som inte blir så beroende av tillsats el.
Har du kollat drifttid eller förbrukning på VP och tillsats. Det borde gå att få fram i menyn.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.