5 524 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Quiz: Vet du hur man bygger altan?
PRoblemet är att trallen inte alltid beter sig som den borde. Jag tittade på en trall jag lagt (och sedan tagit bort) och det såg helt slumpmässigt ut hur den kupat sig på de 20-30 brädor jag undersökte.Hubbe73 skrev:Det finns en del anledningar till att lägga glad gubbe.
-Trallen eftersträvar att räta ut årsringarna och då får man en kupighet på mitten om man lägger ledsen gubbe. Med vatten stående på brädan, ökad belastning på skruven samt kanter som står upp att slå tårna i.
-Man ska också helst ha kärnsida uppåt eftersom den står mot röta bättre, enligt Svenskt Trä.
-Blandad glad/ledsen förstärker problemet med att sparka tårna i kanter...
Jag måste leja någon till nästa altanbygge. Åkte på priset och glad gubbe.
Missade utöver det även regelavstånd då jag ansåg att cc80 borde vara tillräckligt för 34 tjocklek.
Tur att jag aldrig använt 34 själv utan hållit mig till cc60 och 28.
Missade utöver det även regelavstånd då jag ansåg att cc80 borde vara tillräckligt för 34 tjocklek.
Tur att jag aldrig använt 34 själv utan hållit mig till cc60 och 28.
Jag kan börja med att säga att jag inte är någon proffsbyggare, så jag skulle önska lite hjälp med att förstå fråga 2.
Varför verkar de flesta tycka det är självklart att "Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg" är något man behöver mindre än exempelvis "Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax" ?
....jag har läst frågan några gånger, så jag hoppas att jag inte missförstått den.
Varför verkar de flesta tycka det är självklart att "Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg" är något man behöver mindre än exempelvis "Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax" ?
- Eftersom förutsättningarna inte angavs så får vi förutsätta att alla konstruktionsalternativ skulle kunna bli aktuella och blir det inte jobbigt att gräva hål för eventuella plintar utan spade?
- Utan mätverktyg: Hur får ni till en snygg altan? Mäter man inte det man sågar, utan lägger ut och märker på istället? Om ni har fått en ritning, hur kan ni följa måttanvisningarna?
- Finns det någon altan i närtid som byggts utan skruvdragare?
....jag har läst frågan några gånger, så jag hoppas att jag inte missförstått den.
Ja, men upp till 1,8 meter verkar vara 'marknivå' enligt Boverket.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
9/10, det var det där med glada gubben. Jag väljer nog att fortsätta med det som tumregel men det är ju jag det...
Alltså, fråga 2 går ju att tolka på 2 sätt:
"Vilka verktyg behöver du minst för att bygga altan?"
"Vilka verktyg behöver du åtminstone för att bygga altan?"
...hade vart en bättre formulering.
Men som en tidigare användare skrev så beror det på förutsättningarna, verktygen i dom övriga svaren kan vara bra att ha även dem.
"Vilka verktyg behöver du minst för att bygga altan?"
- Cirkelsåg, hammare, vält, skyffel
- Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg
- Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax
"Vilka verktyg behöver du åtminstone för att bygga altan?"
...hade vart en bättre formulering.
Men som en tidigare användare skrev så beror det på förutsättningarna, verktygen i dom övriga svaren kan vara bra att ha även dem.