Hejsan.

Mitt badrumgolv har följande utmärkelser, 168x210 cm.
Våtrumsmattan är 200 cm bred. Jag har följande alternativ.
1.skära ut en hel bit som passar golvet utan skarv, 190x230.

2 skära en bit som är 190x200 cm och få en skarv på golvet 20cm innanför tröskeln.

Skär jag ut en bit så att jag inte får skarv så blir bredden (eller längden) på mattan längre badrummets mått. Vilket jag tror blir lite problematiskt när jag skall rulla ut den.

Om jag då skär ut en heltäckande bit så kan jag jag faktiskt rulla ihop den från båda håll och börja från mitten av badrummet med en enda stickande ut genom dörren. Tänker mig då att det blir krångligt med uppviket på väggen mittemot dörren och när dörrens hål s.a.s tar slut.

Skär jag ut en del av mattan och har en skarv på den så får den ju plats att rullas utblir ju iaf lite krångel med uppviket.

Finns det några bra tips på att jag, mattan och limburk samtidigt skall få plats i badrummet?

Ge mig tips och råd, jag kommer ju även att ställa frågan till mattläggaren som jag köpt mattan av, när det blir dags att låna verktyg. Men allt emottages tacksamt så jag kan fundera litegrann på hur jag skall djävlas.

Jag är ingen expert på området men jag hade valt en hel bit. Skarver är ju en mattas svaghet och i badrum bör man ju minimera svagheterna.

Nog klarar du av att lägga en enda bit, det är jag övertygad om. Det kanske inte är enklast...och kräver lite fula ord...men, men!

När kämpar emot kan du ju tänka på de små ensamma mattläggarna som rullar ut en helrulle väggmatta utan skarv i ett badrum. Det tycker jag är imponerande utan dess like!
Bakom rör och andra saker som är i vägen. Men snyggt blir det!!

/Henke

Tack för svar. Jag la golvmattan i går, väggmattan idag.

Jag skärde ut en bit plus lite till. Det gick bra eftersom jag kunde bära mattan lite ihopvikt från hörnen så jag behövde inte rull ut något myckte. Började från mitten och värmde mattan ner i kanter å hörn. Det gick lättare än vad jag trodde. Men, men snyggast blev det inte, men det lär duga, tills man får råd att fixa till det snyggt.

Det var ett snabbt och billigast job så vi fick ett riktigt ställe att bada/duscha på. Idag var vi två som rullade ut väggmattan vilket var ett rent helvete. Det fanns inga rullstöd att tillgå så vi ställde rullen mot golvet och rullade ut.
Det gick inget vidare att komma åt att limma och hörnen skall vi inte prata om. När man skulle dit för att fortsätta pålimningen så nog lossnade mattan från väggen och minst ett hörn.

Då ängnar jag en tanke åt den mattlägaren som jag råddpratat med och lånat grejor av. Han lägger väggmattan själv utan rullstöd. Rullstödet kostar mer än det smakar tycker han... Men hur han beter sig vid rörgenomförningar i golv nära väggen skulle jag vilja veta/se.

Jaja.  Jag som oroade mig hör hörnen och golvbrunnen med mattan. Det var det lättaste hittills. På fredag skall vi lyfta upp borden 2m utan stöd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.