Tänkte beställa panna, 2st ack tankar, laddomat 21, rökrörstermostat, expansions kärl och elpatron. Vad behöver jag beställa mer? termometrar m.m ? hur många behöver man? ska beställa från rinkaby rör. Vill beställa allt där utom själva rören och kopplingarna.

MVH Anders

Vad ska du med rökrörstermostat till?

Brukar vara inbyggd i pannan om det är för att styra laddomatpumpen.

Termometrar räcker med 2-3st annläggnings + en rökgas, förutsatt att det sitter 3st i tanken.

Temperaturbegränsare för varmvatten, säkerhetsventil och avstängningskran för varmvattnet, säkerhetsventil för radiatorslingan, kulventiler för att kunna stänga av den tank som du inte har elpatronen i, manometer, cirkulationspump, shuntventil, shuntautomatik.

När jag nyss installerade vedpanna hade pannleverantören en installationssats som innehöll allt krafs utom skarvar och rör.

Se till att få tre termometrar i tankarna. Topp, mitt och botten. Det behövs, men en del är standardutrustade med enbart två.
Ska du ha varmvattenberedare eller slingor? Jag har två slingor, fungerar jättebra.
Om du har funderingar på att ev. installera solpaneler någon gång är det nu du ska få in slingor för det i den ena tanken, även om du inte ska använda dem på ett tag.

Har du fått rätt storlek på tankarna i förhållande till huset? Och rätt panna till tankarna?

tror inte det är rökrörstermostat inbyggt i ctc 35 pannan som jag ska ha. ska ha 2st 750L ack tankar, den ena med vv beredare i. Huset är på 126kvm + källare. Får dock inte plats med mera tankar än 2st 750L.
Brukar det följa med termometrar till tankarna? ska ha strömnäs tankar. Beställer från rinkabyrör.

MVH Anders

Jag skulle satsat på slingor i tanken.
Med en förvärmningsslinga.
Du får mycket bättre siktning i
tanken då jämfört med en beredare.
Nu har ju tyvärr inte rinkaby det i sitt sortiment...

Strömsnäs tillverkar tankar med slingor i. Huruvida Rinkaby har de modellerna vet jag inte. Jag bor tre km från Strömsnäspannan, där tankarna görs, så jag hämtade mina direkt över disk, eller snarare över lastkaj.

Min huvudtank har 15 meter solslinga i bottnen, 9,5 meter förvärmning i mitten och 15 meter slutvärmning i toppen. Dubbla elpatronuttag men normalt bara två uttag för dykrör till termometrar. Åtminstone var mina specade så.
Man ska ha tre termometrar. Toppen, mitten och botten. Vi satte dykrör i lediga elpatronuttag, där det översta var nästan på mitten. Men hade jag bara tänkt på att köra ner och kolla i tid, innan de var emballerade, skulle jag sett till att fått uttag för dykrör på fler ställen, och dessutom dubblat dem i den tanken där jag även har givare för solvärmen.
Nu kändes det som att jag inte ville att de skulle packa upp dem och bygga om dem igen, så det blev inte riktigt som jag hade tänkt. Man lär så länge man lever.

Pannan jag köpte är en Atmos. Termometrarna följde inte med tankarna, utan det står Atmos Scandinavia på termometrarna.

CTC V35 har förresten inbyggd styrning av Laddomat 21, baserat på rökgastemperaturen. Så den funktionen finns redan i pannan.

abel48 skrev:
tror inte det är rökrörstermostat inbyggt i ctc 35 pannan som jag ska ha.

MVH Anders
Det tror jag faktiskt att det är.. ::)

2an skrev:
[quote author=abel48 link=1139760809/0#3 date=1139858595]tror inte det är rökrörstermostat inbyggt i ctc 35 pannan som jag ska ha.

MVH Anders
Det tror jag faktiskt att det är.. ::)

[/quote]

Det är det!!!!! :) :) :) :)

vad bra att det var inbyggt, då spar man 400:- på det :cool:
Är det någon speciell typ av termometer man ska ha till tankarna? eller passar alla?

MVH Ander

Brukar väl vara R 15 gänga, tror jag. Eller?
Termometern och dykröret måste vara långa nog, så att de räcker in i tanken. Hur långa beror på röret de sak sitta i.

Jag använder en termometermodul från claes olsson.
Fungerar utmärkt.
Den har tre meter sladd och batteriet håller över ett år.
Den visar upp till 100 gr.
Enligt mitt tycke visar den temperaturen mycket korrekt.
Givaren får plats i dykrör.
Kostar 198:-

Sök på artikel nr 34-4111
(jag klarar inte av att länka till den direkt?)

www.claesolsson.se

:)
just precis, det är den jag använder.
Tack.

jag fick lite grejor från rinkaby idag. bla 6 termometrar för acktankarna, packade upp dom och såg att dom visade lite olika, 4 av dom visade ungefär samma vid 5 plus. jag kokade dom och fick följande värden:93, 94, 94, 97,5, 99 och 100°:mad:
nu vid rumstemp visar dom: 25, 22, 25, 26, 30, och 27 uppräknat i samma ordning så dom verkar inte ens ha samma linjäritet (om dom nu har det):confused:
hade ju varit kul om dom visat lite mera exakt

en viktig fråga innan du beställer pannan hur många kvm är huset och vad gäller tanken köp inte borötanken den är för dåligt isolerad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.