Hej!

Kan inget om hantverk och har en känsla av att jag steg för steg betalar tämligen stora överpris, undrar dock om detta endast är en känsla.

Har haft en rörmokare i mitt garage för att sätta pluggar på 3st rör som sticker ut för att undvika vattenproblem i framtiden.

Notan hamnade på 4055 kr inklusive moms, varav materialet stod för ca 2740 kr med moms.

När jag googlar på namnen nedan som fanns med på fakturan så kostar till exempel den översta 137 kr styck med moms, är dock inte alls säker på att det är samma, men är 340 kr /st utan moms rimligt?

Tacksam eran tid och lite klarhet, bifogar bilder.
Rör med kopplingsset och plugg installerade i garage, omgivna av kabelrester och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pluggade rör med mässingskopplingar och etiketter på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25X2.3-2.5 KOPPL.SET VATETTE P 2,00 ST 680,00
28 VATETTE-KOPPLING RAK VA1130 2,00 ST 690,00
28 VATETTE PLUGG 2,00 ST 190,00
32 TA -PRK-KOPPLING RAK 1,00 ST 483,00
32 RÅ RENSPROPP MÄSSING 1,00 ST 151,00
Summa 2194 utan moms
 
  • Ledsen
  • Gilla
Elsamimmi och 3 till
  • Laddar…
Han har tagit betalt för guld och levererat mässing. En riktig skojare med andra ord! :mad:
 
  • Gilla
  • Haha
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
S
J Jonathan Otte skrev:
Hej!

Kan inget om hantverk och har en känsla av att jag steg för steg betalar tämligen stora överpris, undrar dock om detta endast är en känsla.

Har haft en rörmokare i mitt garage för att sätta pluggar på 3st rör som sticker ut för att undvika vattenproblem i framtiden.

Notan hamnade på 4055 kr inklusive moms, varav materialet stod för ca 2740 kr med moms.

När jag googlar på namnen nedan som fanns med på fakturan så kostar till exempel den översta 137 kr styck med moms, är dock inte alls säker på att det är samma, men är 340 kr /st utan moms rimligt?

Tacksam eran tid och lite klarhet, bifogar bilder.
[bild][bild]

25X2.3-2.5 KOPPL.SET VATETTE P 2,00 ST 680,00
28 VATETTE-KOPPLING RAK VA1130 2,00 ST 690,00
28 VATETTE PLUGG 2,00 ST 190,00
32 TA -PRK-KOPPLING RAK 1,00 ST 483,00
32 RÅ RENSPROPP MÄSSING 1,00 ST 151,00
Summa 2194 utan moms
Kollade andra raden bara lite snabbt, kan det verkligen stämma att detta är artikelnumret? 1940105

Isåfall hittade jag samma koppling för 65kr inklusive moms på vvsbutiken.

Det verkar fullständigt galet isåfall
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Den rörisen var minsann inte blyg för att ta betalt för materialet. Det du googlar stämmer.
Dock kan han blivit blåst av sin hovleverantör i sin tur..
 
  • Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Kollade andra raden bara lite snabbt, kan det verkligen stämma att detta är artikelnumret? 1940105

Isåfall hittade jag samma koppling för 65kr inklusive moms på vvsbutiken.

Det verkar fullständigt galet isåfall
Det ser ut att vara den i kombination med en propp och en vatette mutter. Proppen kostar 22kr om det är 22mm.

Den andra gissar jag är 32R. Den kostar i så fall 34kr.
 
  • Gilla
Jonathan Otte och 1 till
  • Laddar…
Som hemmapulare såg jag direkt att det där kostar någon hundring och tar en halvtimme max att leta fram o fixa. Om det finns en röris som på riktigt tror att en plugg kostar 700 spänn så borde hen byta yrke.
 
  • Gilla
Elsamimmi och 3 till
  • Laddar…
A
Är du säker att dessa inte är av guld.

Jag brukar försvara hantverkare men detta var så DYRT att man skäms
 
  • Gilla
postkontrollen och 8 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Varför gjorde du det inte själv istället för att gnälla efteråt?

Jag får inga rabatter på bilverkstad trots att Mekonomen sålde billigare grejer.
Nu får du ge dig. TS har uppenbarligen råkat ut för en skojare. Det minsta det kallas är ocker, det gäller även om Mekonomen skulle ta 1000% högre pris än ngn annan.
 
  • Gilla
Herc och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu får du ge dig. TS har uppenbarligen råkat ut för en skojare. Det minsta det kallas är ocker, det gäller även om Mekonomen skulle ta 1000% högre pris än ngn annan.
Jag ger dig att det låter lite dyrt. Men vi vet ingenting, hur lång tid tog det? Hur långa resor, mm. Detta är ju ett solklart fall där tid maskeras med material kostnad för att kunder inte klarar av att att hantverkare också måste ha lite betalt .

Prk: n kostar 537. Vad Hornburg eller vad det heter tar för den är egalt
 
Varför skulle materialet bli dyrare om rörkrökaren har längre att köra?
 
  • Gilla
Nirre och 10 till
  • Laddar…
Prk 172:-, färdig koppling kpl 25x3,2
nr: 1873854, 282:- plugg till dito 40:-
Renspropp ca70:-

Detta exkl moms på Ahlsell.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Prk 172:-, färdig koppling kpl 25x3,2
nr: 1873854, 282:- plugg till dito 40:-
Renspropp ca70:-

Detta exkl moms på Ahlsell.
Har du så dåliga priser ;)

Dessa priser är vad hantverkarn betalar och han lät sedan kunden betala listpriset. Enkelt och på det sättet fick rörisen en tusing i vinst på jobbet. Om man inte gör den vinsten är det ingen idé att åka ut alls.

Detta vet ni, men ni älskar att gnälla på hantverkare.

Gillar ni det inte, köp det själva på Hornburg och gör det själva. Det gör jag när jag ska bygga altan och jag inte vill ringa en snickare.

Ringer jag snickaren, så betalar jag fakturan utan att gnälla som en bebis på Internet.
 
  • Gilla
  • Haha
hoded1 och 4 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag ger dig att det låter lite dyrt. Men vi vet ingenting, hur lång tid tog det? Hur långa resor, mm. Detta är ju ett solklart fall där tid maskeras med material kostnad för att kunder inte klarar av att att hantverkare också måste ha lite betalt .

Prk: n kostar 537. Vad Hornburg eller vad det heter tar för den är egalt
Arbetet tog honom 30 minuter, tog betalt för 1 timma och 30 minuter, han tog 300 kr för färdkostnad. Detta är helt ok, som du säger, hantverkare ska ha betalt och jag betalar gärna det som är rimligt och lite till för en skicklig hantverkare.

Jag har bott utomlands för länge, inte varit med om detta alls tidigare, känns riktigt trist. Jag ger honom någon dag att svara innan jag bestrider fakturan.

Stort tack för hjälpen till alla!
 
  • Gilla
postkontrollen och 12 till
  • Laddar…
J Jonathan Otte skrev:
Arbetet tog honom 30 minuter, tog betalt för 1 timma och 30 minuter, han tog 300 kr för färdkostnad. Detta är helt ok, som du säger, hantverkare ska ha betalt och jag betalar gärna det som är rimligt och lite till för en skicklig hantverkare.

Jag har bott utomlands för länge, inte varit med om detta alls tidigare, känns riktigt trist. Jag ger honom någon dag att svara innan jag bestrider fakturan.

Stort tack för hjälpen till alla!
Så om man är där i 30 min så är det det enda man ska fakturera?

En annan intressant sak, som vi kan diskutera fast det inte rör TS , är detta . Om jag är väldigt duktig och snabb så kommer jag tjäna mindre än om jag är långsam. I hur många andra branscher är det så ?
 
  • Gilla
Spindel-Tarzan och 1 till
  • Laddar…
S
C Calore skrev:
Så om man är där i 30 min så är det det enda man ska fakturera?

En annan intressant sak, som vi kan diskutera fast det inte rör TS , är detta . Om jag är väldigt duktig och snabb så kommer jag tjäna mindre än om jag är långsam. I hur många andra branscher är det så ?
Dina argument är fullständigt värdelösa.

Han var där i 30 min, fakturerade 1.5h, vilket kan vara OK och det är inte det vi snackar om.

Det vi pratar om är den vansinniga materialkostnaden. Han har redan tjänat sina pengar på arbetstiden, han behöver inte tjäna 1500 extra på materialet.
 
  • Gilla
tttomten och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.