Alla operatörer kan strula, jag la först in en beställning till Bahnhof, men dom återkom och sa att dom inte kunde leverera alls till min adress. Då beställde jag från Bredband2 som hoppade igång direkt efter 5 minuter. Efter ett par dagar insåg Bahnhof i alla fall att dom kunde leverera, och trots att ordern var annullerad så sände dom en order till Stadsnätet att dom skulle ta över min fiber. Resultatet blev att jag blev utan Internet i två veckor medans Stadsnätet fick reda ut vad som hänt.
 
  • Haha
BeerFace
  • Laddar…
useless useless skrev:
Modem används inte bara till uppringda teleförbindelser... :geek:
Där ser man. Har alltid kallat dem converters, eftersom det är digitala gränssnitt på båda sidor så att säga.
 
Redigerat:
Strulmaja Strulmaja skrev:
Jag kan inte hjälpa dig med svar .men vill bara tillägga att idag är detta svaret du får på många instanser. Dem går efter en mall,och om inget passar in då kan dem inte hjälpa dig. Moment 22 som min läkare brukar säga!
Lycka till.
Ja. Mallarna behövs tyvärr då det vore på tok för dyrt att ha riktigt kunnig personal som sitter i första linjen. Då mallarna dessutom hjälper till att lösa kanske 60-80% av inkommande ärenden även om kundtjänstpersonen är helt oteknisk så fyller de absolut ett syfte.

Däremot är det förstås viktigt att (och det är ofta här det fallerar) det går att eskalera ärenden som inte mallarna täcker och TS ärende är ett solklart sådant – att det fungerar sämre på kvällen än på dagtid borde även de sämre kundtjänstmedarbetarna förstå att det finns anledning att eskalera. Här tycks det skilja mellan olika företag, hos vissa verkar det vara stört omöjligt att få igenom anmälningar som inte passar in medan hos andra går det bättre.

Med det sagt så borde detta ärende passa in i mallarna, vid hastighetsproblem så är det ju intressant att veta om det är dygnet runt eller bara vid vissa tider. Om jag hade gjort deras flöde så skulle jag haft med den frågan. :)
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
R
R Roger_Gustavsson skrev:
Hur mycket påverkar egentligen en Internet-leverantör hastigheten i ett nät som ägs av någon annan aktör? Det är väl samma lina från nätägaren? Sätts inte hastigheten av nätägaren på Internet-leverantörens begäran?
Telias öppna fiber används bara mellan slutkund och internetleverantörens nät (enkelt förklarat). Så nej, bara för att det är Telia som levererar anslutningen får man inte ta del av Telias kapacitet mot internet, vilket bevisas av TS problem.

Telia må vara lite dyrare men under alla de år jag haft dem så har jag aldrig haft några problem med hastigheten. Den brukar alltid ligga en bit över vad jag betalar för, även kl 18.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Är man trångsynt och inte kan något om förhandling, då kan man gott skylla sig själv.
Det var väl inte relevant ?
 
Har jobbar för en ISP för många år sedan (Telenordia / Algonet). Från vanlig internetsupport till att sedan hamna på Backoffice. Jag kan intyga att många inte har någon aning vad de pratar om på supporten. Arbetsgivaren söker oftast sådana som inte kan något för att det gör deras jobb mer stimulerande, de får lär sig något nytt. Dessa stannar kvar längre än de som har högt tekniskt kunnande. Man måste förstå att det är väldigt krävande att guida kunder hela dagarna via telefon. Om du sedan har hög teknisk kunnande blir det väldigt jobbigt att prata med alla "idioter" efter ett tag, helst de som inte kan något men ändå inte lyssnar på dig ;D

Jag hade för ett antal år sedan Bahnhof. Bor i Luleå. Nu råkade de ha enorma problem med trafiken till norr. Detta lovade de fixa hastigheten inom kanske ett år eller så. Jag kontaktade dom igen efter ett år men fick då svaret att det är åtgärdat och att hastigheten ska vara bra nu. Det var den inte, det var lika illa som tidigare, sa därför upp abonnemanget. Böt till T3 men det var ett jättemisstag. Så länge allt fungerade så var det OK men plötligt fick de problem med att de tappade paket. Skickade loggar till dom, de skulle kolla men hörde aldrig av sig, ringde, skickade nya loggar, inget hände. Att prata med dom var som att prata med en youtuber, kom inget av vett ut ur munnen. Vi var tre personer på mitt jobb som sa upp sina T3 abonnemang samtidigt och gick över till Bahnhof. Nu hade de fixat sin hastighet och sedan dess, peppar peppar, fungerar allt bra igen.

Har haft Bahnhof nu i kanske fem år utan några som helst problem, har 250/250 och får utlovad hastighet. Rekommenderas starkt! Kan vara lite dyrare än vissa andra men kvalitet kostar.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Mikael_L
bf402 bf402 skrev:
Där ser man. Har alltid kallat dem converters, eftersom det är digitala gränssnitt på båda sidor så att säga.
Du kan ha lite rätt ändå.

Modem är en sammanslagning av MOdulator/ DEModulator.
Och då känns det som att det bör vara en bärvåg inblandad, vilket det inte är i TCP/IP, och mig veterligen inte heller i fibern.
Men vad gäller optisk fiber så är jag inte säker på ifall det finns bärvåg eller inte.
 
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?
Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!
Tips från supporten:
Vänd den åt andra hållet så har du ju bytt, iallafall bytt kontakter ;-)
Jag gillar den här Ping-sidan, den visar tydligt för våra kunder (många är i skönhets- eller restaurangbranschen och har inte ås bra koll på sånt här) om de har problem med nätet eller inte. Ibland är det så enkelt som att de kör spotify på datorn, då blir det knallorange eller rött, istället för grönt och fint, även wifi elelr mobilt bredband och lunchtid ställer till det.
https://ping.canbeuseful.com/en#ping
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan ha lite rätt ändå.

Modem är en sammanslagning av MOdulator/ DEModulator.
Och då känns det som att det bör vara en bärvåg inblandad, vilket det inte är i TCP/IP, och mig veterligen inte heller i fibern.
Men vad gäller optisk fiber så är jag inte säker på ifall det finns bärvåg eller inte.
Nej, det är som du är inne på ingen bärvåg som moduleras vid digital fiberkommunikation. Den är "digital" till sin natur.

Så "modem" är inte formellt korrekt. Men den term som "egentligen" skall används, dvs, CODEC (COder/DECoder - Omvandlar från en digital kodning till en annan) den är ju idag upptagen av annat. Om du börjar prata om din "fiber codec" så är det nog inte många som fattar. Så det slarviga "media-omvandlare" är nog så bra det blir.

Och ja. Om man ringer till supporten så är den bemannad av idioter. Och om man sitter på supporten så är alla som ringer idioter. Det går nog tyvärr inte att komma ifrån. Allt för mycket erfarenhet tyder på att denna ordning kommer bestå. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Håller med många andra här - Bahnhof, har fått bra support av dem (trots att det varit fel på min egen utrustning), även om det inte varit på studs, men har man lite tålamod så...
Hastigheten har alltid hållit utlovad 100/10.
2 ungar som spelar online-spel utan gnäll (oftast), är också ett gott betyg.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då känns det som att det bör vara en bärvåg inblandad, vilket det inte är i TCP/IP,
TCP/IP är inget signaleringsprotokoll. På lokala nät används vanligtvis Ethernet.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är som du är inne på ingen bärvåg som moduleras vid digital fiberkommunikation. Den är "digital" till sin natur.
1000BASE-T använder en bärvåg på 125MHz och modulerar flera bitar per våglängd genom att ge dom olika spänningsnivåer och sprida dom mellan de 4 kabelparen via en metod som heter 4D-PAM5
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag är väldigt nöjd med Bahnhof förutom att det är väldigt lång kötid till supporten. Men när man kommer fram är det till 95% sannolikhet någon som man kan diskutera en lösning med och inte bara svarar enligt frågeformulär.
Hej, jag har haft Bahnhof i några år, ett kort avbrott, bra kundsupport som verkar kunna sin sak. IOFS har jag SEOM, Sollentuna stadsnät, som kabelleverantör. Det kan vara där det ligger lika väl som hos tjänsterleverantören...
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra varför TS inte bara bytte kabeln i stället för att reta upp sig. Har man jobbat med nätverk så skulle det förvåna mig om man inte har några extra kablar liggande.
Du menar att han måste använda ett nattläge kabel
och på dagen dagläge kabel

och på sommar vinter höst kabel
 
Mikael_L
useless useless skrev:
TCP/IP är inget signaleringsprotokoll. På lokala nät används vanligtvis Ethernet.
Så slarvigt av mig, jag som t.o.m implementerat en TCP/IP-stack i en embedded controller (försökt i alla fall), och fick då lite insikt ända ner till IEEE 802.2 :surprised:
 
berisen berisen skrev:
Är det fel i kunden utrustning så kan man få betala någon typ av felsökningsavgift. Att byta kabel och koppla förbi eventuell router tar ju 5 min och eliminerar i princip alla vanliga felkällor. Tekniker som tar emot ärenden kommer antagligen inte ens titta på det om inte sånt är gjort så det är därför dom är så ”jobbiga” på supporten.

Har tidigare jobbat på just den typen av support och om man hjälpte hundra kunder på en dag så överdriver jag inte när jag säger att säkert 70-80% av alla hastighetsproblem beror på att kundens utrustning ställer till det.

”Du min router/dator/whatever är det inget fel på ska jag tala om för dig!”

Och sen helt automagiskt när dom kopplade bort router eller testade en annan dator så fick dom full fart :)
Jag blev en gång ombedd att köpa ny router för att det helt självklart var den som var källan till att kag fick extremt dålig prestanda. Det hjälpte inte. Jag kopplade in då mig direkt på modemet och sniffade trafiken. Upptäckte att kopior på i princip hela närområdets trafik hos operatören trycktes rakt in hos mig med följd att såväl lina in som router överbelastades av alla paket som inte skulle dit. Ringde tillbaka och bad dem fixa det samt ersätta mig för den nya routern som jag köpt i onödan. De var sådär sugna på att ersätta routern, så jag frågade vart jag kunde skicka fakturan på 10 timmars felsökning av deras utrustning. Fick kostnaden för routern avdragen på kommande fakturor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.