Jag tror, med betoning på tror, att när flaskan öppnats så avtar effekten med tiden. Min upplevelse förra året var att det inte tog lika bra som första gången jag använde flaskan...men det kan mycket väl varit ogynnsamma omständigheter som ställde till det.

Det ska bli spännande att se hur ogräset reagerar på senaste sprayningen...jag tror att det är ganska gynnsamma förhållanden just nu.
 
Ni som använt dicotex på era gräsmattor, brukar ni toppdressa och stödså i samband med detta? Eller låter ni bara gräset få sprida sig naturligt?
 
Jag var lat, så jag stödsådde ingenting...men allt beror ju på vilka förutsättningar man har, så det går inte att säga vad som är rätt eller fel. Har man en gräsmatta som till 75% består av ogräs så blir det ju stora hål när ogräset försvinner. Om dessa hål inte fylls med önskat gräs kommer de garanteras fyllas av ogräs som etablerar sig mycket snabbare än det önskade gräset sprider sig.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag köpte mitt hus för 20 år sedan. Gräsmattan var ganska o-skött. Första gången jag körde Stroller blev jag tvungen att dressa och stödså, för det tog i stort sett allt som var grönt. Efter den repan har jag fokuserat mer på mekanisk rensning och hela tiden lagt några gräsfrö i "hålet" efter borttagna ogräs. Vissa ogrästyper är nästan omöjligt att ta mekaniskt, och då kör jag väldigt selektivt med Loredo Quattro. Det blir då små fläckar utan grönt och där "hackar" jag och strör på frö och ev litet finsållad kompostjord.
 
Har ju jäkligt mycket klöver i min gräsmatta... kommer säkert se tomt ut när detta försvinner. Får prova på en mindre yta först och känna på det. Låter som att det är bäst att stödså och dressa samtidigt, men det har jag inte riktigt tid med nu... :/
 
Kolla upp tråden med tips om att förgro gräsfrön i skottkärra. Den metoden kommer jag använda när det blir dags att få gräs på de ytor som det nu är svartjord på efter lite förändringar på tomten.
 
BigR
A Andre_80 skrev:
Ok. Är det någon skillnad på den aktiva substansen mellan BanvelM och Dicotex?
Etikett på en herbicidprodukt, Banvel, med text om vattenlösligt koncentrat och bekämpning av ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C crazytok skrev:
Har ju jäkligt mycket klöver i min gräsmatta... kommer säkert se tomt ut när detta försvinner. Får prova på en mindre yta först och känna på det. Låter som att det är bäst att stödså och dressa samtidigt, men det har jag inte riktigt tid med nu... :/
Klöver är väl egentligen inget fel i en gräsmatta. Jag kör selektiv ogräsbehandling men sprutar inte i onödan på klövern. Klöver ger en fin och tålig gräsmatta så den behåller jag gärna. Några menar att den drar till sig bin, men du ska klippa så pass kort och ofta att det inte blir blommor. (ROBOT)
 
Underbar tråd!
Köpte hus som vi flyttade in i nu i Januari.
Köpte en flaska dicotex för 2v sedan. Sprutade hela tomten med ryggspruta. Enda skillnaden jag ser nu 1v senare är att maskrosorna ligger ner. De andra ogrässorterna har börjat växa ännu mer :O vad gör jag för fel? 1dl dicotex o 10L ryggspruta
 
  • Gräsmatta med några vissnande maskrosor efter ogräsbekämpning, trätrall och rosa vattenkanna i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
RandomHero RandomHero skrev:
Underbar tråd!
Köpte hus som vi flyttade in i nu i Januari.
Köpte en flaska dicotex för 2v sedan. Sprutade hela tomten med ryggspruta. Enda skillnaden jag ser nu 1v senare är att maskrosorna ligger ner. De andra ogrässorterna har börjat växa ännu mer :O vad gör jag för fel? 1dl dicotex o 10L ryggspruta
Ha lite tålamod, vissa ger sig snabbare än andra.
Jag gjorde samma sak. Först hela gräsmattan.
För att sedan några månader senare punktbespruta det som överlevde.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Ha lite tålamod, vissa ger sig snabbare än andra.
Jag gjorde samma sak. Först hela gräsmattan.
För att sedan några månader senare punktbespruta det som överlevde.
Ska försöka. Kanske är en normal effekt att ogräset växer som aldrig förr först? Blir nog bara en omgång så jag får bort det värsta. Jobbigt att hålla barn o djur borta från mattan hehe
 
RandomHero,

Du har inte läst igenom tråden eller hur? (Jag fattar varför...den är ju monsterlång) Effekten som MCPA har på ogräs är att de dopas att i princip växa ihjäl sig. Därför blir effekten just sådan att de växer som sjutton i inledningsfasen...sen tröttas de ut och vissnar ned. Och som tidigare beskrivits reagerar olika ogräs på olika sätt...så ha lite tålamod bara.
 
  • Gilla
Petelin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
RandomHero,

Du har inte läst igenom tråden eller hur? (Jag fattar varför...den är ju monsterlång) Effekten som MCPA har på ogräs är att de dopas att i princip växa ihjäl sig. Därför blir effekten just sådan att de växer som sjutton i inledningsfasen...sen tröttas de ut och vissnar ned. Och som tidigare beskrivits reagerar olika ogräs på olika sätt...så ha lite tålamod bara.
Har synat igenom men måste ha missat den biten. Grannarna undrar vad som hänt med min matta nu helt plötsligt ha ha. Får hoppas de dör fort så jag kan så in de värsta bitarna sen.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Du behöver inte vänta tills allt ogräs dött innan du klipper. Det viktiga är att medlet tagits upp ordentligt i växterna så dör de, även om de klipps innan de vissnat ned helt. Följ rekommendationerna i tråden gällande antal dagar mellan besprutning och klippning bara.

Även jag väntar på att få klippa efter besprutning. I mitt fall är det extra frustrerande eftersom vi skaffat robotklippare och alla kablar är utlagda och redo för inkoppling. :rofl: Jag måste dock klippa med en vanlig klippare först, minst en gång, då gräset är rejält högt för närvarande. Jag väntar också på leverans av nya drivremmar till en Klippo som är fixad för att säljas...och den måste få sig ett rejält test innan den läggs ut på Blocket. (y)
 
P Paxman skrev:
Du behöver inte vänta tills allt ogräs dött innan du klipper. Det viktiga är att medlet tagits upp ordentligt i växterna så dör de, även om de klipps innan de vissnat ned helt. Följ rekommendationerna i tråden gällande antal dagar mellan besprutning och klippning bara.

Även jag väntar på att få klippa efter besprutning. I mitt fall är det extra frustrerande eftersom vi skaffat robotklippare och alla kablar är utlagda och redo för inkoppling. :rofl: Jag måste dock klippa med en vanlig klippare först, minst en gång, då gräset är rejält högt för närvarande. Jag väntar också på leverans av nya drivremmar till en Klippo som är fixad för att säljas...och den måste få sig ett rejält test innan den läggs ut på Blocket. (y)
Då får det bli en klippning i veckan :) har en Husqvarna rider 11 och en klippo. Dock måste jag serva klippon då den knapt varvar något.
Gjorde tabben att spruta 24% ogräsättika på ett gäng maskrosor för några veckor sedan. Är cirklar i mattan på ca 30cm med dött gräs nu blir det regn som lovat inatt så ska jag ut med några kilo Yara Mila ikväll med
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.