Följer upp med lite frågor:

Hur kommer väggkonstruktionen se ut?
Tänker du isolera Leca-sockeln något?
Ska du ha nån vanlig dörr eller bara porten? (Jag tycker mig se en öppning men där ser det ut att gå upp rör?)
 
A Amrich skrev:
Följer upp med lite frågor:

Hur kommer väggkonstruktionen se ut?
Tänker du isolera Leca-sockeln något?
Ska du ha nån vanlig dörr eller bara porten? (Jag tycker mig se en öppning men där ser det ut att gå upp rör?)
Lockläkt
Panel
Spikläkt 22x45
Vindduk
45x45 med isolering
120 stomme
Ångbroms
Gles 28x70
Osb
Gips

Jag va inne på att isolera sockeln först men kom inte fram till någon vettig lösning så det struntar jag i.

På bilden ser du att det blir en vanlig dörr till vänster om porten och sen blir det 2 små fönster på höger långsida :)
 
  • Grundläggning för byggprojekt med betongplatta, grus och material framför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E Emil Svensson skrev:
Lockläkt
Panel
Spikläkt 22x45
Vindduk
45x45 med isolering
120 stomme
Ångbroms
Gles 28x70
Osb
Gips

Jag va inne på att isolera sockeln först men kom inte fram till någon vettig lösning så det struntar jag i.

På bilden ser du att det blir en vanlig dörr till vänster om porten och sen blir det 2 små fönster på höger långsida :)
Hur tänker du insidan på lecablocken? Bara puts eller kakel/klinker? Kan det vara värt mödan att putsa utsidan?
 
N northernlight65 skrev:
Hur tänker du insidan på lecablocken? Bara puts eller kakel/klinker? Kan det vara värt mödan att putsa utsidan?
Puts och en plåt med fog mot plattan (jag är plåtslagare:rolleyes:)
Utsidan kommer också putsas samt bli en plåt
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
E Emil Svensson skrev:
Puts och en plåt med fog mot plattan (jag är plåtslagare:rolleyes:)
Utsidan kommer också putsas samt bli en plåt
Ok. Utsidan göms bakom ytterpanelen så där hade jag inte tänkt göra något
 
Spännande med nybygge!

Inte för att va dryg, men är det inte bättre att byta:

Lockläkt
Panel
Spikläkt 22x45
Vindduk
45x45 med isolering
120 stomme
Ångbroms
Gles 28x70
Osb
Gips

Mot

Lockläkt
Panel
Spikläkt/Luftning 45x45
Vindduk
120 stomme med 120 isolering
Ångbroms eller plast
Gles 28x70
Osb
Gips

?
 
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Spännande med nybygge!

Inte för att va dryg, men är det inte bättre att byta:

Lockläkt
Panel
Spikläkt 22x45
Vindduk
45x45 med isolering
120 stomme
Ångbroms
Gles 28x70
Osb
Gips

Mot

Lockläkt
Panel
Spikläkt/Luftning 45x45
Vindduk
120 stomme med 120 isolering
Ångbroms eller plast
Gles 28x70
Osb
Gips

?
Ta bort spikläkten menar du ? Varför då ?:)
 
E Emil Svensson skrev:
Ta bort spikläkten menar du ? Varför då ?:)
Jag läste flera gånger och jag tror att det är ordningen på de olika materialen som åsyftas. Eller så fattar inte jag.
 
N northernlight65 skrev:
Jag läste flera gånger och jag tror att det är ordningen på de olika materialen som åsyftas. Eller så fattar inte jag.
Tanken med spikläkt och 45x45 är ju att jag ska slippa punktera vindduken(y)
 
E Emil Svensson skrev:
Tanken med spikläkt och 45x45 är ju att jag ska slippa punktera vindduken(y)
Jag förstår men det är inte ett problem vill jag påstå. Du ”punkterar” vindpappen mot en regel vilket innebär att du egentligen inte alls påverkar funktionen
 
N northernlight65 skrev:
Jag förstår men det är inte ett problem vill jag påstå. Du ”punkterar” vindpappen mot en regel vilket innebär att du egentligen inte alls påverkar funktionen
Ingen aning, men jag är gärna på den säkra sidan ;)
 
E Emil Svensson skrev:
Ingen aning, men jag är gärna på den säkra sidan ;)
Intressant tankegång, jag har aldrig sett den lösningen men det innebär ju inte så mycket faktiskt.
 
Tomture61
Förstår inte tankegången med 45 x 45 spikläkt till ytterpanelen, 28 x 70 gör ju samma jobb fast tajtar till avståndet mellan lecasten/ytterpanelen.
Hade hellre kört 45 mm tjockt virke (gles) på insidan, blir ett bra installationsutrymme + går att isolera extra.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte tankegången med 45 x 45 spikläkt till ytterpanelen, 28 x 70 gör ju samma jobb fast tajtar till avståndet mellan lecasten/ytterpanelen.
Hade hellre kört 45 mm tjockt virke (gles) på insidan, blir ett bra installationsutrymme + går att isolera extra.
Fast jag kan ju ändå isolera 45an om den kommer utanför stommen :thinking: eller tänker jag fel ?:D
 
Tomture61
Vindduken som sitter på utsidan skall ha ett utrymme till ytterpanelen , luften ska kunna röra sig fritt där, det räcker med 28mm .
Sätter du isolering mellan vindduk/ytterpanel kan du råka ut för fuktskador på virket. Virket kan ruttna .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.