Blir nog utmärkt under plattorna. Ser ut som någon form av kross
 
  • Gilla
Olsa2103
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Egentligen en materialfråga, men eftersom det ska paddas så frågar jag här. Det verkar finnas kunskap nog åtminstone.

Vad är det här? Jag har några kubik som tidigare ägaren fyllt upp mot ett av husens stengrund och som jag gärna gräver bort, då det är i vägen och blöter ner husgrunden. Några lite större stenar i bilden hör nog inte dit då jag tog en näve i ytan.

Nästa fråga är om det är ett bra material att packa ihop och lägga under marksten på uteplatsen. Det vore ju trevligt eftersom alternativet är att frakta bort några kubik av det här och köpa hit något annat till plattorna.

[bild]

Bortsett från översta lagren är materialet ”rent” och består bara av krossad sten.
Det där väl stenmjöl? Typ 0-8 eller nått?
 
T TheCed skrev:
Det där väl stenmjöl? Typ 0-8 eller nått?
Låter troligt, men vad betyder det för mig? Är det ok att lägga markfuk, 20 cm av det här, padda och sedan plattor? Under duken väldränerad sandjord och ovanpå plattorna fötter och möbler.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det blir nog utmärkt, lite sättgrus/sand på toppen för att få det riktigt slätt också
 
Jag tackar för hjälpsamma svar hittills och fortsätter med mina frågor. I alla tips om hur man lägger marksten pratas med om att använda metallrör som avdragsbanor, för det sista lagret. Låter ju bra, men det är ingen självklarhet vad för rör som menas. Jag surfar och har hittar det här (https://www.hornbach.se/shop/Pressr...artikel-detaljer.html?varCat=S18333##v6716571). De kallar det för "pressrör 28*1,5" och enligt hemsidan är de av stål. Vad tror expertisen om dem? Drömmen hade väl varit rör som var en dryg halvmeter längre, men man kan inte få allt.
 
Hep Hep skrev:
Jag tackar för hjälpsamma svar hittills och fortsätter med mina frågor. I alla tips om hur man lägger marksten pratas med om att använda metallrör som avdragsbanor, för det sista lagret. Låter ju bra, men det är ingen självklarhet vad för rör som menas. Jag surfar och har hittar det här ([länk]). De kallar det för "pressrör 28*1,5" och enligt hemsidan är de av stål. Vad tror expertisen om dem? Drömmen hade väl varit rör som var en dryg halvmeter längre, men man kan inte få allt.
Brukar använda "blåa rör" från ahlsell som är en tum invändigt och cirka 35mm utvändigt. Dom flesta andra anläggare jag träffar kör på samma koncept.
 
Tack för tipset. Någon koll på vad man som orabatterad vanlig människa får betala för de rören?
 
Närmsta smed bör har motsvarande hemma också.
 
Hej! Skall padda min grund till växthus nu i helgen. Några tips, har aldrig gjort detta tidigare och har hyrt en 120kg padda. Se bild för ytan!

Tacksam för tips!
 
  • Grundyta förberedd för paddning med synlig 120 kg padda, grus, markduk och stenmur i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Blader skrev:
Hej! Skall padda min grund till växthus nu i helgen. Några tips, har aldrig gjort detta tidigare och har hyrt en 120kg padda. Se bild för ytan!

Tacksam för tips!
Jag antar att ramen är ytan där växthuset ska vara?

Mina råd, padda över alltsammans, även utanför ramen och gå över alltihop några vändor så det verkligen packas. Du kommer märka när det inte packar sig så mkt mer. Annars är det bara att gå i maskinens takt, är inga direkta konstigheter :)
 
Min brorsa hävdar att det är bra att vattna materialet innan padding, kan det stämma?

låter rimligt
 
D Derbyboy skrev:
Min brorsa hävdar att det är bra att vattna materialet innan padding, kan det stämma?

låter rimligt
Det gjorde vi när vi paddade för en uteplats.
 
Tja, du binder du det finaste gruset då så lite skillnad gör det kanske, med betoning på lite! Men det skadar ju som sagt inte att göra det för att slippa ryket :D
 
Är det makadam du lagt som underlag?

Det ser ganska tjockt ut och om det är stenkross med nollfraktion så klarar en 120kg markvibrator kanske bara av att padda till ca 5-10cm djupt.

Är det makadam hävdar några här i tråden att det inte är lika viktigt att padda. Men jag tror inte det stämmer helt eftersom alla villagrunder med 40-50 cm makadam paddas rejält. Vår entreprenör hade minst en som vägde 500kg.

Sedan har jag fått tipset att köra över minst 5-6 gånger och variera riktningen.

Vattna ger inget med makadam. Stenkrossen på vår uppfart har jag lagt på 10cm i taget och kört över varje lager 6 ggr med vanlig rundpadda samt vattnat några av lagren. Man känner ganska tydligt när stenkrossmaterialet satt sig, paddan studsar då.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.