jac jac skrev:
Visserligen så brukar ju just detta sökande omges av mycket hemlighetsmakeri och konspirationer. Men lite mer info tycker jag nog att du kan komma med. Ivarjefall om den kan tänkas förekomma i fler exemplar och om något av dessa exemplar isåfall bjuds ut till försäljning någonstans.

Jag gissar att det är en kona till polerskivor. Jag har själv hittat en motor från en skrotad maskin som verkar lämplig att sätta en 250 mm polerskiva på. Jag ska bara hitta ett sätt att fästa skivan på axeln.
Jämförelsen med Gralen var kanske inte helt korrekt, detta original axelförlängning för polerskivor till Arboga pelarslip är betydligt ovanligare. Men du gissade helt rätt på funktionen (y):)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Visserligen så brukar ju just detta sökande omges av mycket hemlighetsmakeri och konspirationer. Men lite mer info tycker jag nog att du kan komma med. Ivarjefall om den kan tänkas förekomma i fler exemplar och om något av dessa exemplar isåfall bjuds ut till försäljning någonstans.

Jag gissar att det är en kona till polerskivor. Jag har själv hittat en motor från en skrotad maskin som verkar lämplig att sätta en 250 mm polerskiva på. Jag ska bara hitta ett sätt att fästa skivan på axeln.
Jag köpte en stopp/spännring med en ID som passade motorns axel för att lösa det. Nu hade iofs min motor en M8 gänga i axeln också.
Slipmaskin med fokusering på stopp/spännringen som anpassats för motoraxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Polerskiva monterad med stopp/spännring på en motoraxel i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hittar du för övrigt sådana mackapärer som @nanowire postade, men till slät motoraxel i standardmått:

https://www.polierbock.de/Konische-Polierscheibenaufnahme

Skivor köper du så klart bäst och billigast här:

https://www.thepolishingshop.co.uk/polishing-mops

Kolla bara så du har rätt rpm i förhållande till skivdiameter. 1400-1800 rpm är lagom till 250 mm. En kina frekvensomriktare för tusenlappen är bra i sammanhanget, inte minst när man som jag bryner tunna eggar på filtskiva.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
En Riktigt tryckluftsslangvinda.
En person som håller en grön tryckluftsslang som är upprullad på en blå slangvinda märkt med "CEJN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 10 till
  • Laddar…
Ogräsbekämpningsverktyg med långt skaft och klor för fjärring av ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slog till på en sån. Stackars ogräs, nu får det två rejält motiverade motståndare i mig och frun!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Jag köpte en stopp/spännring med en ID som passade motorns axel för att lösa det.
Det är ju en möjlighet att lösa det på. Tyvärr så har min motor ingen gänga in i axeln, det är en 16 mm axel med avfasning på ena sidan. Frågan är om det går att klämma fast skivan tillräckligt bra med en stoppring på vardera sidan? Min axel är bara 16 mm, minsta hos polierbock verkar vara 19 mm.

Alltgår Alltgår skrev:
Kolla bara så du har rätt rpm i förhållande till skivdiameter. 1400-1800 rpm är lagom till 250 mm.
Jag tror det var du som nämnde det tidigare så jag blev väldigt nöjd när jag hittade en motor med 1400 rpm. Bara enfas 550 W men jag hoppas det ska räcka.

Jag hittade något på Amazon så det borde gå att hitta något som passar.
https://www.amazon.de/-/en/Tapered-...R9M0M0Z57W1&psc=1&refRID=ZCGAF468PR9M0M0Z57W1
Men jag bör kanske ta detta i en separat tråd istället, denna ska ju handla om gjorda inköp, inte eventuelt kommande inköp.

Trevlig slangvinda f.ö. Jag köpte en liknande CEJN fast med blå slang i höstas på någon kampanj. Jag fick nyligen upp den åp väggen och inledningsvis så käns den väldigt trevlig.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
550 W går säkert bra. Behöver ju inte hänga på en 50x250 filtskiva bara.
Två klämringar..lite osäkert men testa och återkom :)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
160kr på gekås av alla ställen.
 
  • En Hultafors vinkelhake fortfarande i sitt förpackning på ett mörkt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skewby och 11 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det är ju en möjlighet att lösa det på. Tyvärr så har min motor ingen gänga in i axeln, det är en 16 mm axel med avfasning på ena sidan. Frågan är om det går att klämma fast skivan tillräckligt bra med en stoppring på vardera sidan? Min axel är bara 16 mm, minsta hos polierbock verkar vara 19 mm.


Jag tror det var du som nämnde det tidigare så jag blev väldigt nöjd när jag hittade en motor med 1400 rpm. Bara enfas 550 W men jag hoppas det ska räcka.

Jag hittade något på Amazon så det borde gå att hitta något som passar.
[länk]
Men jag bör kanske ta detta i en separat tråd istället, denna ska ju handla om gjorda inköp, inte eventuelt kommande inköp.

Trevlig slangvinda f.ö. Jag köpte en liknande CEJN fast med blå slang i höstas på någon kampanj. Jag fick nyligen upp den åp väggen och inledningsvis så käns den väldigt trevlig.
Jag kör olika polerskivor med stopp på insidan och mutter på axeln på utsidan precis som vanliga smärgelskivor och det sitter fast. Vilket är det störiga då man med polerskivor gärna snabbt vill kunna byta. Därför dedikerade polermaskiner har ”skruv” som avslutning på axeln, bara att gänga av/på skivan ”med ett enkelt handgrepp” (som jag är övertygad om att det stått i någon gammal annons).
 
nanowire nanowire skrev:
Jag kör olika polerskivor med stopp på insidan och mutter på axeln på utsidan precis som vanliga smärgelskivor och det sitter fast.
Det tvivlar jag inte på. Men i mitt fall så är axeln ogängad så det blir lite svårt att spänna skivan mot stoppet. Eller missar jag något?
 
jac jac skrev:
Det tvivlar jag inte på. Men i mitt fall så är axeln ogängad så det blir lite svårt att spänna skivan mot stoppet. Eller missar jag något?
Det du missat är väl en riktig maskin. Jag tycker du ska köpa en Arboga, de brukar ofta gå för mindre än vad motsvarande trefasmotor kostar begagnad.
 
Blev två nya stål. Ska bli spännande att testa :)
 
  • Händer håller två förpackningar av Luna stålverktyg för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
En Riktigt tryckluftsslangvinda.
[bild]
När var och hur mycket?!
 
Stihl MS260
Stihl MS260 motorsåg och moppedelar på ett garagegolv under röjningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ihop med en del moppedelar.. Röjningen hos svärmor fortgår. :rolleyes:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det du missat är väl en riktig maskin. Jag tycker du ska köpa en Arboga, de brukar ofta gå för mindre än vad motsvarande trefasmotor kostar begagnad.
Haha, jo det har jag klart för mig. Jag både gillar och köper det argumentet. Men dels så är ju befintlig motor "gratis" och dels så har jag inte sett någon lågvarvig Arboga till salu i närheten. Utan att ha fördjupat mig särskilt mycket i ämnet så uppfattar jag det som att de ofta dessutom är ganska stora.
 
FredrikR FredrikR skrev:
När var och hur mycket?!
I torsdags! Duabhuset 2099 kr. Ingår nippel och snabbkoppling. Samma fast vanlig blå slang ligger på en hundring mindre. Använde den igår och den känns seriös.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.