Håller på med en budgetrenovering av mitt badrum, vilket innebär att jag tänker måla befintlig våtrumsmatta. Har haft VVS här idag som pluggat rören till tvättställ och badkar. Rörläggaren kom på den briljanta idéen att jag kan dra rören på andra sidan dvs tvättstugan iställlet, vilket gör att jag inte behöver ha synliga rör i badrummet. MEN nu ser jag att det ju (såklart) blivit jättehål där de gamla rören kom in i badrummet! Småhål spacklar jag med våtrumsspackel... men vad tusan gör jag med dessa gigantiska hål (ca 2 cm i diameter)? Har inte mycket koll på tätskikt etc, trodde inte jag behövde ha det heller då tanken bara var att måla på befintligt underlag...
Please, någon som har något bra råd? Budgeten är redan spräckt....
Tack för ditt svar! Fogskum ska inhandlas . Det som oroar mig är att mattan verkar ha släppt från gipset bakom. Allt ser torrt och fint ut annars...J Josth skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 733 inlägg
Skär rent kanten från silikon och jämna till sen Fogskum sen spackel/fog typ ms polymer och måla som resten
Jag går också i tankarna att måla på vår våtrumsmatta (väggarna) i badrummet. Vad har du fått för råd gällande färg och underarbete?M MaLo71 skrev:Håller på med en budgetrenovering av mitt badrum, vilket innebär att jag tänker måla befintlig våtrumsmatta. Har haft VVS här idag som pluggat rören till tvättställ och badkar. Rörläggaren kom på den briljanta idéen att jag kan dra rören på andra sidan dvs tvättstugan iställlet, vilket gör att jag inte behöver ha synliga rör i badrummet. MEN nu ser jag att det ju (såklart) blivit jättehål där de gamla rören kom in i badrummet! Småhål spacklar jag med våtrumsspackel... men vad tusan gör jag med dessa gigantiska hål (ca 2 cm i diameter)? Har inte mycket koll på tätskikt etc, trodde inte jag behövde ha det heller då tanken bara var att måla på befintligt underlag...
Fått rådet att tvätta med t-röd, rugga upp ytan lite med sandpapper och måla med våtrumsfärg. Men testmåla på en liten yta först där det inte syns (jag testade bakom högskåpet) så man ser att ytskiktet på mattan inte löses upp och blir klistrig.MariaiÖstergötland skrev:
Jag målade som sagt en provbit där badrumsskåpet hade stått. Sen blev jag inte färdig att måla på riktigt förrän nu (typ två veckor senare). Men efter första strykningen igår så ser allt bra ut och andra strykningen verkar täcka finfint . Så mitt råd är att måla och vänta ett dygn och känn om det känns klibbigt eller ytan är torr.MariaiÖstergötland skrev: