Vilken sticksåg?

• Bosch GST90E

9 Röster 56,3%
  • Metabo STE100Quick

7 Röster 43,8%
  • Antal röster
    16
Redigerat:
Bump

Valde också mellan de två för ett antal år sedan. Det blev en GST 160 till slut, alla tiders

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jag har kört med en STE100 Quick senaste månaderna. Har använt GST135 och 160 innan och tycker inte att den här presterar sämre. Den når inte riktigt upp till kvaliteteskänslan i de mycket dyrare boscharna men sågar lika bra och ligger bra i handen. Jag har kapat reglar, plankgolv, gjort urtag och precisionssågat lister. Tycker att det är ett kap för under 900kr. Netonnet skickar med en väska, det gör inte bauhaus. Säkerligen inget fel på boschen heller, men fot i plåt känns lite billigt.

Mitt tips är att köpa en batteri-driven. Har haft både från Bosch och Festool och varit kanonnöjda med båda.
Lite dyrare, men tveklöst värt det!

H Hannes2000 skrev:
Jag har kört med en STE100 Quick senaste månaderna. Har använt GST135 och 160 innan och tycker inte att den här presterar sämre. Den når inte riktigt upp till kvaliteteskänslan i de mycket dyrare boscharna men sågar lika bra och ligger bra i handen. Jag har kapat reglar, plankgolv, gjort urtag och precisionssågat lister. Tycker att det är ett kap för under 900kr. Netonnet skickar med en väska, det gör inte bauhaus. Säkerligen inget fel på boschen heller, men fot i plåt känns lite billigt.
Tack för inputen! Mest för småsnickrande här hemma så behövs nog inte mer än Metabo:n

• Gilla
Gryttjesbo
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Mitt tips är att köpa en batteri-driven. Har haft både från Bosch och Festool och varit kanonnöjda med båda.
Lite dyrare, men tveklöst värt det!
Har alltid köpt batteridrivna verktyg och redskap tidigare, tills dess att jag insåg att det är svårt hitta nya till ett vettigt pris när de blir gamla och dåliga, sen blir man låst till ett visst märke och en viss serie, när den serien byts ut så blir det nya batterier som gäller och som inte funkar med tidigare prylar osv. Av det skälet kör jag sladd på allt som jag inte "springer omkring" med, står oftast och jobbar vid en "station".

• Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Kom på att jag faktiskt köpte metabon först och använde den kortvarigt och sen sålde den. Tyckte den var lite riplig i byggkvalitet. Boschen GST 160 känns dock perfekt.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Har alltid köpt batteridrivna verktyg och redskap tidigare, tills dess att jag insåg att det är svårt hitta nya till ett vettigt pris när de blir gamla och dåliga, sen blir man låst till ett visst märke och en viss serie, när den serien byts ut så blir det nya batterier som gäller och som inte funkar med tidigare prylar osv. Av det skälet kör jag sladd på allt som jag inte "springer omkring" med, står oftast och jobbar vid en "station".
Sticksågen är just ett sånt verktyg jag faktiskt springer omkring med, därav batteri.
Men det är nog mest för att jag är så jävla ostrukturerad ibland :)

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Stor fördel med Metabon: den har 4m sladd (samma som GST160ce) vs 2.5m på GST90e. Så man kan springa några steg i varje fall!

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Undrar varför fler inte har ett löstagbart kontaktstycke i maskinsidan.
Det kan omöjligt vara en patentfråga, då uppfinningshöjden är noll. Men slippa koppla i väggen samt pallta med kabel i lådan är ett starkt argument för Festool.
Har en massa andra fabrikat, men kablarna irriterar stort. Även om maskinerna i övrigt är super.
Sen kan man ha 7m kabel utan att kämpa med kabel i lådan.

• Gilla
Hannes2000
  • Laddar…
Köpte Metabo’n, sågade i en konsolhylla i spånmaterial med medföljande blad för trä (fint blad). Hade högsta hastighet och snittet blev enligt bilderna, tycker själv att det ser förjävligt ut. Maskinen vibrerar dessutom så att det krävs mycket försiktighet precis i början av sågsnittet så att man sågar in rätt och inte träffar fel. När man sågat in en bit och hela plattan vilar mot skivan så blir det mycket bättre med vibrationerna.

Läst så mycket bra och sett så mycket bra på youtube om denna sticksåg att jag tror att jag fått ett måndagsex.

Vad tror ni?

Borde inte snitten vara mycket finare? Tänker om man hade sågat exv täcksidor/skivor till kök och fått såna snitt, vore katastrof.

• Ojämnt sågat snitt i vit konsolhylla med sticksåg och måttband i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt sågat snitt i en vit spånplatta med synlig flisning och utstickande material.
    Skapa konto
  • Ojämnt sågat spånmaterial med sämre snittkvalitet och flisiga kanter.
    Skapa konto
Hur ser det ut på andra sidan då? En sida blir alltid fin och en blir ful.

Som davveno1 skriver så blir den sidan du har sågen på sämre. Om du har ”finsidan” på skivan uppåt så ska du såga med sticksågen underifrån, var det så du gjorde? Vilken pendlingsinställning körde du på? På läge 3 och full fart så vibrerar det nog en hel del på en tunn skiva om den inte ligger väldigt stadigt, testa att stänga av pendlingen om du inte redan gjort det.

M Cameltoe skrev:
Köpte Metabo’n, sågade i en konsolhylla i spånmaterial med medföljande blad för trä (fint blad). Hade högsta hastighet och snittet blev enligt bilderna, tycker själv att det ser förjävligt ut. Maskinen vibrerar dessutom så att det krävs mycket försiktighet precis i början av sågsnittet så att man sågar in rätt och inte träffar fel. När man sågat in en bit och hela plattan vilar mot skivan så blir det mycket bättre med vibrationerna.

Läst så mycket bra och sett så mycket bra på youtube om denna sticksåg att jag tror att jag fått ett måndagsex.

Vad tror ni?

Borde inte snitten vara mycket finare? Tänker om man hade sågat exv täcksidor/skivor till kök och fått såna snitt, vore katastrof.
Det kan bli bättre genom att tejpa snitten innan du sågar. Men detta är inte paradgrenen för sticksåg så sannolikt blir du ändå besviken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.