A ati27 skrev:
Hej,

Jag har redan pratat med mjukvara test sida. Det ser ut som en software bug. Jag återkommer när jag vet mer!

MVH:
Attila
Intressant. Hur kan man uppdatera programvaran om det visar sig vara en bugg?

A ati27 skrev:
Hej,

Jag har redan pratat med mjukvara test sida. Det ser ut som en software bug. Jag återkommer när jag vet mer!

MVH:
Attila
Inga fler nyheter?

Lite off topic men ändå relevant. På min Gardean Smart Sileno Life så fanns bara 1 område från början. Det var inte förrän efter en uppdatering (som fanns direkt) som område 2 och 3 dök upp också. Inget problem för mig eftersom jag har smart och kunde uppdatera själv. Kanske är samma sak med S600?

Hej,

Nu jag fick en svar. Ser ut svenska manualer har en fel. Den här S600 är det billigaste och enklaste variant, och finns inget möjlighet att vällja andra och tredje område. (det ser ut de hellt enkelt kopierat en "smartare" model manualer) Men de har sagt nästa år kommer ut en mjukvara uppdatering som ska fixa två område, mellan de twå område kan man göra lång och smal passage.

• Gilla
Jonas Berling och 1 till
  • Laddar…
A ati27 skrev:
Hej,

Nu jag fick en svar. Ser ut svenska manualer har en fel. Den här S600 är det billigaste och enklaste variant, och finns inget möjlighet att vällja andra och tredje område. (det ser ut de hellt enkelt kopierat en "smartare" model manualer) Men de har sagt nästa år kommer ut en mjukvara uppdatering som ska fixa två område, mellan de twå område kan man göra lång och smal passage.
Tack för infon! Vet du hur mjukvaran kan uppdateras i denna modell?

Har det hänt något i det här ärendet?

Vi har precis köpt en S600 och har kommit så långt att halva trädgården är inringad med begränsningskabel (väntar på att en ny rulle ska levereras). Vår tomt är U-formad, där ena "stolpen" på U:et är ganska smalt, så det vore smidigt ifall "Lawn coverage"-funktionen fanns som både manualen och McCullochs officiella installationsvideor uppger.

A ati27 skrev:
Hej,

Så den tar hela mattan som ett område? jag har min uppdelad i 2 områden men har samma bekymmer som andra, däremot verkar den gå mellan de olika områden. så att den i menyn benämnde ett område som huvudområde och det man får ställa in bör då vara område 2? har den på 40% på område 1 och den befinner sig nästan lika mycket på de olika mattorna tycker jag eller "studsar" den dit av slumpen?

Har du märkt att boten åker raka spåret, via guidekabeln, till område 2 efter laddning någon gång?

P Paxman skrev:
Har du märkt att boten åker raka spåret, via guidekabeln, till område 2 efter laddning någon gång?
Ska hålla koll på den mer så jag ser vad den gör.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Funderar på att köpa en S600. Har också en tomt som ett U med en smal passage i mitten och två stora ytor i varsin ände. Som jag förstod det på manualen så ska man kunna ställa in så att den direkt åker till slutet av guidekabeln (längst bort i U'et) och börjar där. Men efter att ha läst här blir jag jag osäker på om detta fungerar? Kan någon verifiera?
Alternativet var en Gardena Sileno Life 750 (Smart), som ska ha 3 startpunkter (som även nämnts i denna tråd), men den fick mycket sämre betyg i Råd o Röns test o är nästan dubbelt så dyr...

M Markru skrev:
Funderar på att köpa en S600. Har också en tomt som ett U med en smal passage i mitten och två stora ytor i varsin ände. Som jag förstod det på manualen så ska man kunna ställa in så att den direkt åker till slutet av guidekabeln (längst bort i U'et) och börjar där. Men efter att ha läst här blir jag jag osäker på om detta fungerar? Kan någon verifiera?
Alternativet var en Gardena Sileno Life 750 (Smart), som ska ha 3 startpunkter (som även nämnts i denna tråd), men den fick mycket sämre betyg i Råd o Röns test o är nästan dubbelt så dyr...
Det fungerar! Man kan ställa in hur många meter den skall följa guiden innan den börjar klippa och hur ofta i procent.

@Max R70 tack! Låter ju toppen. Fungerar det med 2 eller 3 zoner? Står ju olika i olika manualler :thinking:

Det är lite märkligt att denna funktion är så dåligt dokumenterad. Det verkar ju som att till och med folk som äger dessa robotar inte vet riktigt hur det fungerar, och manualen är minst sagt bristfällig i förklaringen hur den ska ställas in.

Saxat ur den engelska manualen:

3.10.5 Lawn Coverage

The Lawn Coverage function is used to guide the product to remote parts of the work area.

3.10.5.1 To set the Lawn Coverage function

1. Do steps 1–3 in To get access to the menu on page 20.
  2. Use the arrow buttons and the OK button to move through the menu structure Settings > Installation > Lawn Coverage > Area 1.
  3. Use the arrow buttons to select the % of the cutting time the product must cut the area. The % is equal to the % of the area in relation to the complete work area.
    1. a) Measure the area.
    2. b) Divide the area with the work area.
    3. c) Convert the result to %.

Jag kan inte se att något steg innebär att ställa in antal meter på guidekabeln den ska köra innan den börjar klippa en specifik zon. Det står inte ens hur man lägger till ev. fler zoner...:thinking:

Ja verkligen märkligt. Jag läste på om Garden Sileno Life också (som ju har 3 zoner) och de har ju i princip samma manualler och instruktionsvideos. Så förmodar att något blivit fel när dom har klippt o klistrat.
Det som folk beskriver är tre möjliga scenarion:
A) Endast 1 zon, det vill säga utgår alltid från laddstationen.
B) Som A) plus ytterligare en zon, som utgår från slutet av guidekabeln (det är detta jag förväntar mig att S600 har)
C) Som B) plus ytterligare zoner, som är att den utgår från X antal meter längs med guide kabeln (står i vissa manualer för S600, men jag tror att detta är fel).

Kan någon som har maskinen och som har testat (och sett det fungera) verifiera vad som gäller? :D

P Paxman skrev:
Jag kan inte se att något steg innebär att ställa in antal meter på guidekabeln den ska köra innan den börjar klippa en specifik zon. Det står inte ens hur man lägger till ev. fler zoner...:thinking:
@Paxman , Lawn Coverage, verkar vara likställt med B) ovan , fast dom ser inte det som "zoner" utan "Area", vilket snarare bara är att den kan ha två olika utgångspunkter. Så man ställer in % fokus på en area då. Men funkar detta i praktiken? Litar inte på manuallerna :seenoevil:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.