Hej, vi har precis i dagarna tagit över mina föräldrars hus som byggdes -79. Vi har planerat en massa projekt såklart och ett är att riva en vägg till köket men vi måste såklart först ta reda på om den är bärande. Det är ingen övervåning ovanpå och väggen ligger tvärgående mot takbjälkarna, precis där väggen slutar ligger takbjälkarna helt öppet över matplatsen så jag hoppas på att de klarar av vikten även om jag river den rödmarkerade väggen?
Åsikter och professionella utlåtanden mottages tacksamt!
Åsikter och professionella utlåtanden mottages tacksamt!
Du kan få en åsikt av mig men inget professionellt utlåtande
Väggen är med största sannolikhet inte bärande. Och den gissningen baserar jag på att till vänster om väggen på ritningen så är spänner takstolarna över hela rummet utan stöd.
Väggen är med största sannolikhet inte bärande. Och den gissningen baserar jag på att till vänster om väggen på ritningen så är spänner takstolarna över hela rummet utan stöd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen borde inte vara bärande, men några saker gör mig osäker. Du skriver att takbjälkarna ligger helt öppet över matplatsen. Kan du ta ett kort på dem? En bild från vinden som visar takstolarna är också bra. Jag letar dessutom förgäves efter den järnbalk som är markerd med en asterisk på ritningen.