Dikt an hörnen utan sidoflänsar blir ju galet men lika galet är det ju på bilden ovan.

Tror inte man ska klippa av den alls nämligen.

Lösningen om man inte byter till en med bara bakre fläns skulle varit att lägga på ett lager gips på båda sidoväggarna så man minskat nischen och då hade den passade med sina sidoflänsar.

• Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, att klippa bort flänsen, innebär att hantverkren har konstruerat en egen brunn. Och får väl då skicka in den för typprovning. Och med tanke på den begränsade anliggningsytan, så finns inte en chans att det skulle bli godkänd.

Men det är ju också en intressant fråga om tillverkarna (Mapei och Unidrain) specar något minsta avstånd till vägg i sidled.

• Gilla
Stoikern och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad var det för system? Det skall vara en folie/duk som limmas, det är inte kletigt.
Det är Mapei. Först ligger där folie och sedan ligger där en grå massa ovanpå. Se bilder nedan. Fotavtrycken är mina egna.

Ett rum under renovering med blå folie och ett lager av grå Mapei-massa med fotavtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad grå Mapei-massa på golv med fotavtryck och röruttag synliga på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Grå Mapei-massa ovanpå folie med tydliga fotavtryck nära ett golvavlopp.
Skapa konto

J Jörgen Ö skrev:
Mig veterligen ska man inte rolla ngt över folien i ngt av Mapeis system!?
Eller har jag missat ngt?...
[länk]
Nope. Det är ju samma montageanvisning som alla andra modern foliesystem.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Det är oftast inga problem att rulla ett lager gummi utanpå folien.
Jag gör ofta det själv för att skydda folien på golvet medan man sätter väggplattor.

Undrar däremot mer om där är fuktskyddat bakom fixturen till den vägghängda toaletten.
Ser ju dessutom ut som gipsen där nästan står på golvet vilket inte är någon höjdare.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är oftast inga problem att rulla ett lager gummi utanpå folien.
Jag gör ofta det själv för att skydda folien på golvet medan man sätter väggplattor.

Undrar däremot mer om där är fuktskyddat bakom fixturen till den vägghängda toaletten.
Ser ju dessutom ut som gipsen där nästan står på golvet vilket inte är någon höjdare.
Det är folierat bakom fixturen. Det finns även en liten öppning längst ner som skvaller-rör.

Kan då passa på att fråga en sak till.
Hur fungerar det om man ska åtgärda problemet? Kan man byta brunnen utan att göra om hela golvet?

Jo men hur har de kunna sätta tätskikt i det stängda utrymmet för fixturen?

Och vad är det för spackel man ser ligga ovanpå folien nere till höger i bilden?

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men hur har de kunna sätta tätskikt i det stängda utrymmet för fixturen?

Och vad är det för spackel man ser ligga ovanpå folien nere till höger i bilden?
Det vet jag inte men så här såg det ut innan tätskiktet och fixturen kom på plats. Angående det vita så är det lim från Mapei, Mapei 45 tror jag det heter.

Förberedelse av vägg för tätskikt och fixtur, med skyddad avloppsrör och böjbart elrör.
Skapa konto
Arbetsområde för avloppsrör före tätskikt med Mapei lim synligt, skyddat med tejp och kartong.
Skapa konto
Installation av väggmonterad toalett före tätskikt, med Geberit-stomme och Mapei lim synligt.
Skapa konto
Installation av badrum före tätskikt med Mapei lim, golvavlopp, och väggmonterad toalettmodul.
Skapa konto

T
Skulle va intressant å se mer bilder på skåpet i duschen. Det verkar vara klåpare som gjort detta. Ska väl inte va golvvärme i duschutrymmet heller ?

T test1 skrev:
Ska väl inte va golvvärme i duschutrymmet heller ?
Jo så länge det inte går för nära brunnen. Framförallt för att man vill undvika att värmen torkar ut vattnet i brunnen.

Golvärmen ser OK ut.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Jo så länge det inte går för nära brunnen. Framförallt för att man vill undvika att värmen torkar ut vattnet i brunnen.

Golvärmen ser OK ut.
ok, många försäkringsbolag godtar inte alls golvvärme i duschutrymmet.

• Gilla
Jonas l a
  • Laddar…
Det var något nytt för mig har du en källa på det?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det finns iofs, också skälet att flytspacklet är tunnare nära brunnen. Man måste ha en viss tjocklek över slingan. Men sätter man brunnen på lämplig höjd, så skall spacklet bli tjock nog.

T test1 skrev:
ok, många försäkringsbolag godtar inte alls golvvärme i duschutrymmet.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det var något nytt för mig har du en källa på det?
DEN källan vill jag verkligen också se och läsa...

• Gilla
Ragganof och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.