mattiasp skrev:
EC-motor betyder elektroniskt kommuterad motor och drivs av växelström.
[länk]
Från din länk:
"Brushless DC electric motor".

Jag är helt säker på att du vet vad DC betyder!

Nja, från samma artikel;
"(ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor." ;)

KnockOnWood skrev:
Från din länk:
"Brushless DC electric motor".

Jag är helt säker på att du vet vad DC betyder!
Ja, i allra högsta grad. Jag skriver teknisk engelska hela dagarna, och behärskar även att läsa och förstå engelska tekniska texter.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker det ser helt normalt ut.

Och visst hör man brus och buller mer om man bor på landet, det vet jag själv.
Bor ca 200 meter från närmaste granne, "end of the road", och en km från närmaste riktiga väg.

Jag har också ett motströmsaggregat, Fresh Renovent M300, som jag kör med 80 m3/h,
vilket är halvfart ungefär jämfört med tumregeln för vår husstorlek.
Det tycker jag räcker, då vi bara är två personer i hushållet, och kåken är ny och välbyggd.
Och jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att ventilationen hörs alls.

Då hör jag snarare min tinnitus.
Hur är det med dig, du har inga sådana besvär som krånglar till det?

Lyfter en gammal tråd. Vi fick FTX installerat i måndags i vårt gamla hus där vi ännu inne tätat fönsterventilerna (tätningslist saknas upptill i tilluftsrummen. Trots många ljuddämpare låter det mer än väntat. Aggregatet går på 60% av kapacitet. Vissa tiluftsdon är nästan ljudlösa medan andra brummar betänkligt. Samms med frpnluftsdonen. Utrymmet där aggregatet står (kattvind i inredd vind) än ännu inte stängt (Vi ska montera isolerad dörr dit). Läste här är nån får det tystare genom att isolera utrymmet, men påverkar det verkligen ute vid donen?

Och hur funkar det att som @KnockOnWood gör, köra aggregatet på halvfart mot tumregeln, tappar man inte mycket då när det gäller att få bort fukt från badrummen?

Skulle gärna dra ner om det minskar ljudet...

Jag fick ett relativt tyst system genom att montera irisspjäll-flexdämpare-luftdon. Ha luftdonet relativt öppet och stryp/reglera med irisspjället. På så sätt får man strypningsbruset på andra sidan av en ljuddämpare. Dämparen bör monteras böjd för bästa effekt. Flexdämpare tar även bort mekaniskt brum från aggregatet.

Edit: jag såg att jag skrev samma sak 2016.

Redigerat:
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag fick ett relativt tyst system genom att montera irisspjäll-flexdämpare-luftdon. Ha luftdonet relativt öppet och stryp/reglera med irisspjället. På så sätt får man strypningsbruset på andra sidan av en ljuddämpare. Dämparen bör monteras böjd för bästa effekt. Flexdämpare tar även bort mekaniskt brum från aggregatet.

Såg också ditt förslag om detta, men värt att lyfta detta igen, du tydligen fortfarande är nöjd med lösningen efter 4 år :)

Har inte googlat på de där irisspjällen, men jag antar att det krävs att man kommer åt att frilägga röret, om det går i ett bjälklag är det ju svårt. Tror du att det kan göras en bit från donet, nära aggregatet? Flexdämpare har vi ju redan satt i bjälklaget.

Redigerat:
Det är något fel om det brummar vid 60% och med dämpare + flexdämpare. Prova att peta lite på de brölande donen och se så det inte är dom som skapar ljudet

Jag har också varierande ljudnivå.
Jag sänker varvtalet varje natt från ca 65% till 50% för att få det knäpptyst.
Jag märker ingen skillnad inomhus av minskningen.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
A Alko skrev:
Såg också ditt förslag om detta, men värt att lyfta detta igen, du fortfarande tydligen fortfarande nöjd efter 4 år :)

Har inte googlat på de där irisspjällen, men jag antar att det krävs att man kommer åt att frilägga röret, om det går i ett bjälklag är det ju svårt. Tror du att det kan göras en bit från donet, nära aggregatet? Flexdämpare har vi ju redan satt i bjälklaget.
Det finns även strypningar i någon slags skumgummi, som man trycker in i kanalen. Ingen erfarenhet tyvärr

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är något fel om det brummar vid 60% och med dämpare + flexdämpare. Prova att peta lite på de brölande donen och se så det inte är dom som skapar ljudet
Ja, ska prova det, läste nån rapport på nätet om att tom en felaktigt iskruvad monteringsskruv vid donet kan ge rejäla missljud. Ska helst inte finnas några vassa utstick etc.

Apropå dämpare, trodde det var just flexdämpare som avsågs, såna där utdragbara gråa runt rören (som vanligen sätts nära aggregatet) ? Vilka andra dämpare finns det?

mattiasp mattiasp skrev:
Det finns även strypningar i någon slags skumgummi, som man trycker in i kanalen. Ingen erfarenhet tyvärr
Spännande, man lär ju åka på en ny injustering av systemet om man monterar såna, men självklart värt det om de märkbart sänker ljudnivån.

Tycker ändå att jag i mitt fall borde justera om med tanke på att vi drog igång systemet med fönsterventilerna (= ingen tätningslist upptill i fönstren på tilluft-rummen) och luckor i murstocken fortfarande öppna, trots att installatören menar att det knappast påverkar.

Läste nån annanstans om nån med ljud, där bilder visade spirorör ända in i aggregatet.
Man monterar givetvis en bit slang mellan aggregat o rör.

A Alko skrev:
Ja, ska prova det, läste nån rapport på nätet om att tom en felaktigt iskruvad monteringsskruv vid donet kan ge rejäla missljud. Ska helst inte finnas några vassa utstick etc.

Apropå dämpare, trodde det var just flexdämpare som avsågs, såna där utdragbara gråa runt rören (som vanligen sätts nära aggregatet) ? Vilka andra dämpare finns det?
Man brukar ha flex vid aggregatet oc hh en flexljuddämpare vid varje don. Sen en fast dämpare direkt efter aggregatet på till och frånluft.

Exempelvis:
https://www.luftbutiken.se/ljuddampare/7194-ljuddampare-160-120.html
https://www.luftbutiken.se/ljuddampare/5244-ljuddamparslang-stl-160-60cm.html

Jag tror att donen skulle kunna vara problemet i vårt fall, då vissa knappt låter nånting medan andra låter betydligt mer, på samma avstånd från aggregatet.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:

Stämmer fint, ta tryckfallet innan donet och sätt ljuddämpare efter dessa .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.