4 754 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Lägga pannor på plåttak
Sida 1 av 2
Färdigtänkt! ;D Jag tror att ströläkten kommer att ruttna upp så småningom p.g.a. kondensvatten mellan pannorna och plåten. Mitt förslag är att ta bort plåten och ersätta den med t.ex. råspont eller masonite. Det där med plåten under pannorna känns som lite kaka på kaka(=dubbla tätskikt!!).TAK skrev:
En tanke jag har är att man skulle kunna lägga ströläkt av tryckinpregnerat. Man skulle även kunna tänka sig att man lägger en bit papp som en bricka mot plåten för att skydda mot att fukt/vatten kommer in i spikhålet.
Jag kan hålla med om att man får dubbla ytskickat, men ju mer jag har tänkt på detta så har jag bara mer och mer kommit in på att kanske jag ska ha plåttaket kvar. Hade nog inte gjort denna lösning om det varit på boende huset, men nu gäller det ett garage.
Då jag planerar att använda betongpannor så antar jag att man inte får så mycket vatten släpp från själva pannan men visst kommer deta att komma kondens.
Jag kan hålla med om att man får dubbla ytskickat, men ju mer jag har tänkt på detta så har jag bara mer och mer kommit in på att kanske jag ska ha plåttaket kvar. Hade nog inte gjort denna lösning om det varit på boende huset, men nu gäller det ett garage.
Då jag planerar att använda betongpannor så antar jag att man inte får så mycket vatten släpp från själva pannan men visst kommer deta att komma kondens.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
jag har ett förslag... köp plåtbärläkt och skruva i tpn med överlappsskruv. pang på med teglet,
går som tåget.
spara 2veckor med arbete
;D ;D ;D ;D ;D ;D
går som tåget.
spara 2veckor med arbete
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
det beror på vilken plåt det är.
om du är orolig så lägg 22x25 i dalarna med 60cc
skruva sen endast ner i läkten där de ligger.
annars i plåten... skruva tätt.
www.pvg.se -tak och väggplåt-tillbehör plåtpanna-KOMBILÄKT L=2700 FZ
om du är orolig så lägg 22x25 i dalarna med 60cc
skruva sen endast ner i läkten där de ligger.
annars i plåten... skruva tätt.
www.pvg.se -tak och väggplåt-tillbehör plåtpanna-KOMBILÄKT L=2700 FZ