3 149 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Hur skyddar vi timret vid gjutning?
Vi har ett sekelskifteshus som numera är ett utrivet skal (nästan).
Under diverse golvmateriel har vi hittat en gjuten betongplatta på mark (mycket torr sand). Nu vill vi lägga el, avlopp,isolering samt vattenburen golvvärme ovanpå och gjuta in det.
Hur tjock isolering krävs? 100mm frigolit?
Problemet är oxå att gjutningen kommer upp mot timmerstommen. Hur göra för att skydda timret? På ytterväggarna tänkte vi skydda med frigolit men hur gör man vid innerväggarna? Vid den tidigare gamla gjutningen (50-talet?) har de strukit något på syllen samt ovanpå plattan. Det är svart och luktar som gamla telefonstolpar, troligtvis inte hälsosamt men har skyddat utmärkt.
Under diverse golvmateriel har vi hittat en gjuten betongplatta på mark (mycket torr sand). Nu vill vi lägga el, avlopp,isolering samt vattenburen golvvärme ovanpå och gjuta in det.
Hur tjock isolering krävs? 100mm frigolit?
Problemet är oxå att gjutningen kommer upp mot timmerstommen. Hur göra för att skydda timret? På ytterväggarna tänkte vi skydda med frigolit men hur gör man vid innerväggarna? Vid den tidigare gamla gjutningen (50-talet?) har de strukit något på syllen samt ovanpå plattan. Det är svart och luktar som gamla telefonstolpar, troligtvis inte hälsosamt men har skyddat utmärkt.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Det låter riskabelt, i mina öron. Varför lägga det ovanpå befintliga "betongen" och gjuta upp? Om ni ändå skall pula ned avlopp så behövs det ju ändå bilas i befintlig betong. Om man dessutom inte vet om det finns något som hindrar fukt från att vandra från grunden, via betongen och upp så kommer eventuellt fukten komma åt ovan den eventuella kreosotbehandlingen. Betong har förstört många timmerhusstommar i vårt land (och dessom otroligt många bykstugor och lador, förutom bostadshus). Men om det är ett alternativ så bör det ligga nån typ av avskiljare mellan mark/betong, så som exempelvis lecakulor...
Det jag vet är att man kan lägga tjärpapp (som TorpAnders säger) mellan bottensyll/grund just för att hindra fuktvandring men om det fungerar i just detta fall får jag nog låta vara osagt.
Tänk dessutom på att om man flyttar upp golvet får det kedjeeffekter på dörrposter, fönster som kan upplevas sitta för lågt etc...
Men du säger även "mycket torr sand" vilket rör till det lite.
-Kan det vara frågan om en mullbänksgrund?
Men till sist:
Ur byggnadsvårdsperspektiv kan det nog ses som tvivelaktig att dra in vattenburen golvvärme... Se det inte som en pekpinne utan som en positiv uppmaning. Genom att dra in detta kommer ni med stor sannolikhet få ge avkall på tidstypiska golven i sekelskifteshuset, vilket i sin tur bidrar till att en stor del av känslan förstörs i huset (golven dominerar ju rummen rätt så mycket). En läcka skulle dessutom nog vara förödande för timmret/syllen som den blir placerad vid ingjutningen. så fundera noga över lösningen innan ni tar beslut.
Det jag vet är att man kan lägga tjärpapp (som TorpAnders säger) mellan bottensyll/grund just för att hindra fuktvandring men om det fungerar i just detta fall får jag nog låta vara osagt.
Tänk dessutom på att om man flyttar upp golvet får det kedjeeffekter på dörrposter, fönster som kan upplevas sitta för lågt etc...
Men du säger även "mycket torr sand" vilket rör till det lite.
-Kan det vara frågan om en mullbänksgrund?
Men till sist:
Ur byggnadsvårdsperspektiv kan det nog ses som tvivelaktig att dra in vattenburen golvvärme... Se det inte som en pekpinne utan som en positiv uppmaning. Genom att dra in detta kommer ni med stor sannolikhet få ge avkall på tidstypiska golven i sekelskifteshuset, vilket i sin tur bidrar till att en stor del av känslan förstörs i huset (golven dominerar ju rummen rätt så mycket). En läcka skulle dessutom nog vara förödande för timmret/syllen som den blir placerad vid ingjutningen. så fundera noga över lösningen innan ni tar beslut.
Om du nu vill ha golvvärme så varför inte bila ut den gamla betongen också? Lättare att få till avloppet också.
Tänk på vad Anders_Roslagen och Manberg nämner!
Jag har själv bilat ut gammalt betonggolv och tagit bort den nästan obefintliga frigolit som fanns under. Jag grävde sedan ut en bra bit ner, lade filterduk, ca 25 cm tvättad makadam samt tre lager med 70 mm cellplast och en ca 10-12 cm betong med ingjuten golvvärme. Jag rev ut alla innerväggar och stämpade upp.
Tog hit en bil med betongpump, pumpade in betongen genom dörr och fönster och gjöt med laser. Perfekt resultat.
Lycka till!
Tänk på vad Anders_Roslagen och Manberg nämner!
Jag har själv bilat ut gammalt betonggolv och tagit bort den nästan obefintliga frigolit som fanns under. Jag grävde sedan ut en bra bit ner, lade filterduk, ca 25 cm tvättad makadam samt tre lager med 70 mm cellplast och en ca 10-12 cm betong med ingjuten golvvärme. Jag rev ut alla innerväggar och stämpade upp.
Tog hit en bil med betongpump, pumpade in betongen genom dörr och fönster och gjöt med laser. Perfekt resultat.
Lycka till!
Avloppet är inget problem. Det räcker med lutningen. Vi bygger en ny tillbyggnad med tvättstuga och har kök & badrum i nära anslutning.
Vårt hus ligger högt med metervis av torr sand under, ca 10m från husvägg till brant slänt. Inte en chans att det blir fukt under när vi väl tagit bort överbliven matjord runt grunden. Betongplattan var snustorr vid anticimexundersökningen i vintras. Anticimexgubben var mycket förvånad eftersom huset varit obebott i 10 år.
gjöt med laser? Använde du laser som avvägningsinstrument? Var det inte svårt att jämna till betongen, att få den plan?
Vårt hus ligger högt med metervis av torr sand under, ca 10m från husvägg till brant slänt. Inte en chans att det blir fukt under när vi väl tagit bort överbliven matjord runt grunden. Betongplattan var snustorr vid anticimexundersökningen i vintras. Anticimexgubben var mycket förvånad eftersom huset varit obebott i 10 år.
gjöt med laser? Använde du laser som avvägningsinstrument? Var det inte svårt att jämna till betongen, att få den plan?
Nej faktiskt inte svårt alls. Lånade lasern av en god vän, hyrde vibrostav och sloda.
Vi följde tätt efter med lasern den som sprutade ut betongen från pumpbilen. Vi gjöt 125 m2 på 2 1/2 h och jag är helnöjd med resultatet. Min kompis hade varit med och gjutit ett par plattor förut. Jag hade själv aldrig gjort det och ej heller de två andra killarna vi hade till hjälp. Yrkesfolk har därefter inspekterat och tyckt att det blev ett utmärkt resultat.
Till saken hör att jag var väldigt tveksam först till att göra det själv. Jag begärde en offert av en botongare som med en man plus mig och en annan som jag skulle ordna ville ha 15 000:- plus material. Fy faaaaan (ursäkta språkvalet) för yrkesmän som tror sig kunna sko sig bedrägligt på ovetande husägare.
Vi följde tätt efter med lasern den som sprutade ut betongen från pumpbilen. Vi gjöt 125 m2 på 2 1/2 h och jag är helnöjd med resultatet. Min kompis hade varit med och gjutit ett par plattor förut. Jag hade själv aldrig gjort det och ej heller de två andra killarna vi hade till hjälp. Yrkesfolk har därefter inspekterat och tyckt att det blev ett utmärkt resultat.
Till saken hör att jag var väldigt tveksam först till att göra det själv. Jag begärde en offert av en botongare som med en man plus mig och en annan som jag skulle ordna ville ha 15 000:- plus material. Fy faaaaan (ursäkta språkvalet) för yrkesmän som tror sig kunna sko sig bedrägligt på ovetande husägare.
Liknande trådar
-
Hur lösa väggkonstruktion för skjutdörr vid murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Försäkring vid egenbyggd altan
Altan & Uteplats -
Ståndskiva vid nock
Tak & Vind -
Avstånd till vems tomtgräns vid borrhål för bergvärme
Juridik -
Hur skyddar vi klinkersavslutet vid porten
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus