Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
optimum optimum skrev:
Om vi med tekniken social distans och hygien (tvätta händerna) mm lyckas hålla smittspridningen nere och på så sätt även minskar belastningen på sjukvården. Detta är bra.
Då blir det väl inte någon flockimmunitet via smitta eller tar väldigt länge innan man kommer dit. Mer troligt borde vara att vi får smittan att dö ut eller väldigt få smittas.. Och då är väldigt många svenskar som fortfarande inte haft covid-19
Troligen får vi nya vågor av smitta längre fram.

Är det då inte samma i Norge och Finland? De håller smittan nere betydligt högre grad än vi i Sverige.
De kommer inte upp i en flockimmunitet men det gör inte vi heller.
Vad är det då som gör svenska modellen bättre?
Så här har jag fattat det: Andelen som behövs för flockimmunitet beror på Reproduktionstalet. Har man R-tal (R0) på 2,6 vilket jag tror jag läst detta virus har om man inte har några restriktioner alls. Då krävs 1-1/2,6=0,61 dvs 61% av befolkningen måste vara immuna för att ha flockimmunitet. Inför man åtgärder, t.ex. bättre handhygien så minskar reproduktionstalet. Säg att man får ner r-talet till 1,2 då krävs 1-1/1,2=16,6% av befolkningen är immuna för flockimmunitet. Flockimmunitet innebär att tillräckligt många är immuna så att r-talet går under 1 och smittspridningen avtar.

Så man kan ha flockimmunitet i.o.m. att man har åtgärder som minskar R-talet. Släpper man på åtgärderna så ökar r-talet och då tar smittan fart igen tills man uppnått flockimmunitet igen och då kan man släppa på nästa restriktion och så vidare tills att man uppnått flockimmunitet för R0=2,6 dvs 60% av befolkningen. Då behövs inga restriktioner men smittan avtar i alla fall eftersom det inte finns tillräckligt många kvar att smitta så att smittan kan ta fart.

Så både ja och nej. Man når flockimmunitet även med restriktioner men den fullständiga flockimmuniteten uppnår man först när alla restriktioner som minskar r-talet är borta.

Så har jag fattat det.

https://fof.se/sites/fof.se/files/sa_funkar_smittornas_matematik.pdf

PS
pacman42 skrev om detta i något tidigare inlägg i tråden som jag tyvärr inte hittar.
DS
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt de studier som finns har läkemedlet god verkan om det sätts in innan alvarlig sjukdom. Sämre verkan om det sätts in sent i alvarlig sjukdom. Inte motstridigt eller anmärkningsvärt alls.

Förstår jag dig rätt här.Eftersom du antar att det inte kommer att gå att producera tillräckligt med läkemdel snabbt så är Sveriges linje bra?
Men om det ska sättas in tidigt i sjukdomsförloppet och till dem som inte är så svårt sjuka så behövs det ju ändå fler medicindoser, alltså tar det ändå längre tid tills det kan bli allmänt förekommande.

Vad som har varit mer eller mindre bra vet vi om typ två år. Eftersom Finland inte kommer att kunna vaccinera sina innevånare under sommaren så räknar de med att få en större våg till hösten och det är ju omöjligt att idag veta vad de medför när det gäller dödsfall. Det är ju inte så att de i september kommer att ha gott om något läkemedel i alla fall.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Så här har jag fattat det: Andelen som behövs för flockimmunitet beror på Reproduktionstalet. Har man R-tal (R0) på 2,6 vilket jag tror jag läst detta virus har om man inte har några restriktioner alls. Då krävs 1-1/2,6=0,61 dvs 61% av befolkningen måste vara immuna för att ha flockimmunitet. Inför man åtgärder, t.ex. bättre handhygien så minskar reproduktionstalet. Säg att man får ner r-talet till 1,2 då krävs 1-1/1,2=16,6% av befolkningen är immuna för flockimmunitet. Flockimmunitet innebär att tillräckligt många är immuna så att r-talet går under 1 och smittspridningen avtar.

Så man kan ha flockimmunitet i.o.m. att man har åtgärder som minskar R-talet. Släpper man på åtgärderna så ökar r-talet och då tar smittan fart igen tills man uppnått flockimmunitet igen och då kan man släppa på nästa restriktion och så vidare tills att man uppnått flockimmunitet för R0=2,6 dvs 60% av befolkningen. Då behövs inga restriktioner men smittan avtar i alla fall eftersom det inte finns tillräckligt många kvar att smitta så att smittan kan ta fart.

Så både ja och nej. Man når flockimmunitet även med restriktioner men den fullständiga flockimmuniteten uppnår man först när alla restriktioner som minskar r-talet är borta.

Så har jag fattat det.

[länk]
Till det kan tilläggas att sen ung. två veckor så ligger R-talet för hela Sverige kring 1. I Stockholm ser man en minskning så där ligger väl R-talet under 1 medan i Göteborgsområdet är det över 1. Detta med de restriktioner och den immunitet som finns för närvarande.
 
– Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.

– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.
”Man har tagit fram egna kriterier utan evidens där dialyspatienter anses vara för grundsjuka för att bli aktuella för intensivvård. Detta inkluderar dialyspatienter i 40-50 års ålder som arbetar heltid och står på väntelista för njurtransplantation. Vi räknar med att dessa patienter har en kvarstående livslängd på 30-40 år efter transplantation”, lyder ett av tipsen.

läs hela artikeln här:

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-t...uaYwYG89JiCWy356YVIkOV1lXgmylXpxs7QN-4VBKzhrs

Glöm inte bort de skribenter som skriver dagligen här att sjukvården funkar prima !
 
  • Ledsen
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fast även om du inte har full flockimmunitet, men genom åtgärder får ned smittspridningen, till en nivå där ingen eller väldigt få är smittbärare. Om man då börjar umgås som normalt igen. så kommer det att uppstå ny mindre smittspridningar från det fåtal som är sjuka. Men dels går det då långsammare eftersom du har en delvis flockimmunitet, istället för 2,6 så kanske du får 1,5. Då blir det mer rimligt att genom smittspårning hålla utbrotten små och lokala.

Min personliga gissning är att när det väl finns en ordentlig tillgång på tester, så blir det en avgörande del i att hålla spridningen begränsad.

Men då gäller det ju att vi behåller vårt skyddande beteende tills smittnivån verkligen sjunker ordentligt i absoluta tal. Med ett R-tal under ett, så klingar en epedimi normalt ut snabbt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Till det kan tilläggas att sen ung. två veckor så ligger R-talet för hela Sverige kring 1. I Stockholm ser man en minskning så där ligger väl R-talet under 1 medan i Göteborgsområdet är det över 1. Detta med de restriktioner och den immunitet som finns för närvarande.
R talet felberäknat helt enkelt.
 
  • Haha
tanaris
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Författare till artikeln som är kommererad skriver att om äldre och multisjuka är inte aktuella för intensiv vård utan det är palliativ vård som gäller. Det vill säga ingenting mittemellan vilket tillämpas.
vad är din källa till att de Covid-19 sjuka äldre som vehöver IVA vård får syrgas och drop istället för rent av palliativ vård ?!
Lägg fram källan. Jag har redan lagt fram min källa att så är inte fallet.
Du har väl vid det här laget läst AnnaH:s inlägg #11467 om vad palliativ vård är, alltså symtombehandling inkl. extra syrgas, dropp, respiratorbehandling och annat,. Det är inte samma sak som vård i livets slutskede.

När det gäller källor kan du ju se på FHM:s siffror att av ung. 3400 laboratoriebekräftade fall bland dem som är mellan 80 och 89 år så är det hittills ung. en tredjedel som avlidit. De flesta av dem klarar sig alltså. Du kan också se på siffror från intensivvårdsregistret att det har förekommit människor över 80 år som har fått intensivvård och överlevt.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Samt du vet väl skillnaden mellan biologisk och kronologisk ålder?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Glöm inte bort de skribenter som skriver dagligen här att sjukvården funkar prima !
Jag vet inte ett enda inlägg här där någon skriver att sjukvården funkar prima.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har väl vid det här laget läst AnnaH:s inlägg #11467 om vad palliativ vård är, alltså symtombehandling inkl. extra syrgas, dropp, respiratorbehandling och annat,. Det är inte samma sak som vård i livets slutskede.

När det gäller källor kan du ju se på FHM:s siffror att av ung. 3400 laboratoriebekräftade fall bland dem som är mellan 80 och 89 år så är det hittills ung. en tredjedel som avlidit. De flesta av dem klarar sig alltså. Du kan också se på siffror från intensivvårdsregistret att det har förekommit människor över 80 år som har fått intensivvård och överlevt.
[länk]
[länk]

Samt du vet väl skillnaden mellan biologisk och kronologisk ålder?
Hänvisar till #11477
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
R talet felberäknat helt enkelt.
Källa på det?
Eller är det bara en killgissning från dig?
Tycker du att det här ser ut som en explosion av nya fall?
Diagram med tidsserie som visar antalet sjukdomsfall per dag med ökande trend från februari till april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Hänvisar till #11477
På vilket sätt tyder det inlägget och dess länk på att färre av de över 80 år som har bekräftats ha Covid-19 överlever än vad som framgår av FHM:s siffror?

Jag svarade i inlägg https://www.byggahus.se/forum/goto/post?id=3674973#post-3674973 på ett inlägg från dig där du skrev om äldre men nu börjar du skriva om de som är medelålders. Det blir minst sagt svårt att diskutera med dig om du inte kan bestämma dig för vad du vill diskutera utan hoppar runt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Epidemier verkar gå i vågor med utbrott och sedan en lugnare period för att sen få nya utbrott. Titta på t.ex. spanska sjukan. Om man gissar att Covid-10 följer samma mönster då skulle man kunna lansera smittspårning när vi går in en lugnare fas för att förbereda och motverka ett nytt utbrott. Då krävs det nog att myndigheterna redan nu bestämmer sig för att gå den vägen och bygger upp testkapacitet mm, men tyvärr verkar inte som om man vill det.
Sist (förra veckan?) jag läste något uttalande från Tegnell ang. appen och smittspårning så sa han att det var inte aktuellt just då. Det innebär ju att det kan bli aktuellt vid ett senare tillfälle.

Testkapacitet byggs ju upp, förra veckan var det 25 000 som testade och om två veckor så räknade Socialstyrelsen med att det ska gå att göra 100 000 test/vecka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
I vad består skyddet av då?
Det finns inget, men det kommer tids nog.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt tyder det inlägget och dess länk på att färre av de över 80 år som har bekräftats ha Covid-19 överlever än vad som framgår av FHM:s siffror?

Jag svarade i inlägg [länk] på ett inlägg från dig där du skrev om äldre men nu börjar du skriva om de som är medelålders. Det blir minst sagt svårt att diskutera med dig om du inte kan bestämma dig för vad du vill diskutera utan hoppar runt.
Du hänvisar till FHM data som källa. De reviderar egna siffror rätt så ofta. Ibland kommer de inte på egna fel inifrån utan får tillsägelse utifrån. Hur ska man lita på de siffrorna ?
Det är många över 80 som inte skickas till sjukhus och dör på sina boende därför hamnar de utanför FHMs statistik.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är många över 80 som inte skickas till sjukhus och dör på sina boende därför hamnar de utanför FHMs statistik.
Menar du att alla döda över 80 i FHM:s statistik har dött på sjukhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.