6 343 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Offerter Badrumsrenovering
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Ok...E erkka skrev:
Nej, det är därför de skriver på andra sidan att det kan komma och ändras.
Så det är bara påhittade förslag.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Jag är lite tveksam till betalningen i den första offerten.
De vill ha 20% av betalningen i förskott vid beställning. De kommer att fakturera á conto under byggets gång och ingen vet när eller hur stora fakturorna blir. Fakturering ska också ske vid leverans, vilket är ett konstigt sätt att uttrycka sig när man säljer hantverkartjänster.
Det kan bli väldigt besvärligt om man har att göra med en strulig hantverkare. Kan man lita på att de kommer och påbörjar arbetet som utlovat när de redan har fått 20% av betalningen? Är det förresten tillåtet med ROT-avdrag när betalning sker långt innan tjänsten utförts? Kommer allt material och underleverantörer faktureras löpande? Och som sagt: när kommer á conto-fakturorna? Om företaget hela tiden fakturerar sitt arbete finns ingen press på att bli klara i tid (eller alls). Om de tröttnar på kunden så kan de bara ta sina verktyg och gå, exempelvis om kunden inte är nöjd med resultatet.
För övrigt har jag för mig att det ska vara 30-dagars fakturor när konsumenter anlitar företag.
De vill ha 20% av betalningen i förskott vid beställning. De kommer att fakturera á conto under byggets gång och ingen vet när eller hur stora fakturorna blir. Fakturering ska också ske vid leverans, vilket är ett konstigt sätt att uttrycka sig när man säljer hantverkartjänster.
Det kan bli väldigt besvärligt om man har att göra med en strulig hantverkare. Kan man lita på att de kommer och påbörjar arbetet som utlovat när de redan har fått 20% av betalningen? Är det förresten tillåtet med ROT-avdrag när betalning sker långt innan tjänsten utförts? Kommer allt material och underleverantörer faktureras löpande? Och som sagt: när kommer á conto-fakturorna? Om företaget hela tiden fakturerar sitt arbete finns ingen press på att bli klara i tid (eller alls). Om de tröttnar på kunden så kan de bara ta sina verktyg och gå, exempelvis om kunden inte är nöjd med resultatet.
För övrigt har jag för mig att det ska vara 30-dagars fakturor när konsumenter anlitar företag.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Håller med om att det är väldigt rörigt.F Fred vom Jupiter skrev:Jag är lite tveksam till betalningen i den första offerten.
De vill ha 20% av betalningen i förskott vid beställning. De kommer att fakturera á conto under byggets gång och ingen vet när eller hur stora fakturorna blir. Fakturering ska också ske vid leverans, vilket är ett konstigt sätt att uttrycka sig när man säljer hantverkartjänster.
Det kan bli väldigt besvärligt om man har att göra med en strulig hantverkare. Kan man lita på att de kommer och påbörjar arbetet som utlovat när de redan har fått 20% av betalningen? Är det förresten tillåtet med ROT-avdrag när betalning sker långt innan tjänsten utförts? Kommer allt material och underleverantörer faktureras löpande? Och som sagt: när kommer á conto-fakturorna? Om företaget hela tiden fakturerar sitt arbete finns ingen press på att bli klara i tid (eller alls). Om de tröttnar på kunden så kan de bara ta sina verktyg och gå, exempelvis om kunden inte är nöjd med resultatet.
För övrigt har jag för mig att det ska vara 30-dagars fakturor när konsumenter anlitar företag.
Finns inga krav på några 30 dagar och då skulle inte många hantverkare klara likviditeten för så långa kredittider har vi inte till våra leverantörer.
Själv har jag betalningsvillkor med i ovandelen av mina offerter där det klart framgår 10 dagar efter avslutat arbete.
Ibland om det är ett längre projekt så lägger jag till att material faktureras separat då det levereras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 818 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 818 inlägg
Informationsdelen är bra.Paul-Staffanstorp skrev:
Ang. "Tillkommande arbete debiteras..." så får inte priser till konsument vara utan att moms är inkluderat.
Jag skulle vilja se vad merkostnaden är för t.ex. stora plattor. Vi fick en gång en offert där det stod ung. att plattor större än a x b medför y % tillägg på arbetskostnaden, då kunde man lätt kolla om man tyckte det var värt det. Men i det här fallet så känns det inte så bra att först sluta ett avtal och sen få besked om det faktiska priset. Man undrar liksom om "viss merkostnad" plötsligt innebär väldigt mycet högre pris för att företaget vill tjäna extra pengar när man redan är bunden av ett avtal.
Uttrycket "Skulle offerten falla i ert intresse" tycker jag är en konstig fras. Något som faller är normalt något negativt, som "tappa intresset för", och här tänker jag direkt "Om ert intresse av offerten minskar". Här är det väl bättre att skriva "Om ni accepterar offerten" för då är det klart vad det innebär att signera offerten.
Jag saknar referenser till ett riktigt avtal som tar upp vad som händer t.ex. när en part tvingas avbryta arbetet. Hantverkarformuläret är bra.
Termer som "öppet tag/väggar" är nog okända hos många konsumenter. Det är ju företaget som bestämmer när el-arbetet ska göras och jag struntar i om de väljer att göra det när väggarna är öppna eller inte, bara det blir gjort. För mig skulle det räcka med att det står "Ny el till 6 spotlights, handdukstork, inredning och fläkt.
När det gäller exemplet med vägghängd toalett under "Ev. tillkommande arbete" vore det bättre om det står pris "för allt tillkommande arbete" om det är det som menas.
Även här får den långa listan på material mig att undra om det är något som borde finnas med på listan men som inte gör det och därför kommer att faktureras separat.
Motsvarande under "körningar".
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Tack för din input.BirgitS skrev:Informationsdelen är bra.
Ang. "Tillkommande arbete debiteras..." så får inte priser till konsument vara utan att moms är inkluderat.
Jag skulle vilja se vad merkostnaden är för t.ex. stora plattor. Vi fick en gång en offert där det stod ung. att plattor större än a x b medför y % tillägg på arbetskostnaden, då kunde man lätt kolla om man tyckte det var värt det. Men i det här fallet så känns det inte så bra att först sluta ett avtal och sen få besked om det faktiska priset. Man undrar liksom om "viss merkostnad" plötsligt innebär väldigt mycet högre pris för att företaget vill tjäna extra pengar när man redan är bunden av ett avtal.
Uttrycket "Skulle offerten falla i ert intresse" tycker jag är en konstig fras. Något som faller är normalt något negativt, som "tappa intresset för", och här tänker jag direkt "Om ert intresse av offerten minskar". Här är det väl bättre att skriva "Om ni accepterar offerten" för då är det klart vad det innebär att signera offerten.
Jag saknar referenser till ett riktigt avtal som tar upp vad som händer t.ex. när en part tvingas avbryta arbetet. Hantverkarformuläret är bra.
Termer som "öppet tag/väggar" är nog okända hos många konsumenter. Det är ju företaget som bestämmer när el-arbetet ska göras och jag struntar i om de väljer att göra det när väggarna är öppna eller inte, bara det blir gjort. För mig skulle det räcka med att det står "Ny el till 6 spotlights, handdukstork, inredning och fläkt.
När det gäller exemplet med vägghängd toalett under "Ev. tillkommande arbete" vore det bättre om det står pris "för allt tillkommande arbete" om det är det som menas.
Även här får den långa listan på material mig att undra om det är något som borde finnas med på listan men som inte gör det och därför kommer att faktureras separat.
Motsvarande under "körningar".
Priset får faktiskt stå utan moms om det "tydligt framgår" att moms tillkommer som det gör i detta fallet direkt efter beloppen.
Men visst är det en möjlighet och väldigt enkelt att ändra om offerten är till privatperson.
Bra input med att få dit en %-sats på merkostnaden för då är allt klarlagt till 100% från början.
Dock brukar jag kommunicera med mina kunder och de skriver inte på något förrän val av plattor och inredningar är gjorda och efter vi kommunicerat och kommit överens om det blir några merkostnader så justeras offerten utefter detta.
Det är väldigt svårt att ha %-satser på alla olika tillägg då det är stor skillnad med inga nischer, en eller fem nischer etc.
Men visst kan man ha med %-sats gällande format på plattor och övriga special får diskuteras och ändras innan offerten signeras.
Det uttrycket kan nog tolkas lite olika antar jag. Själv tolkar jag det i stil med "falla i god jord" vilket är i positiv mening.
Har ingen erfarenhet av att avbryta påbörjade arbete så de här andra avtalen har jag inte någon erfarenhet av heller.
Kan nog hålla med om att de termerna är meningslösa men det blir lätt så när man vill försöka vara övertydlig.
Meningen är ju att det ska framgå att det blir dolda dragningar och inget utanpåliggande hittepå.
Förstår inte riktigt vad du menar med de tillkommande arbetskostnaderna vid val av vägghängd toalett för det specificeras ju att det avser alltihop ?
Hur hade du föredragit att man formulerade posterna "material" och "körningar" istället då ?
Sätter man bara upp en klumpsumma så är det ju omöjligt att som kund veta vad man får i detta och om t.ex spotlights ingår eller inte.
Under "körningar/diverse" framgår det ju tydligt att detta avser alla underentreprenörers kostnader samt rivningsfirmans kostnader för deponi av avfall.
Här undrar jag också hur du hade föredragit att det skulle formulerats.
Jag tycker att det avtalet är alldeles för krångligt med alldeles för mycket text att läsa och förstå.Paul-Staffanstorp skrev:Tack för din input.
Priset får faktiskt stå utan moms om det "tydligt framgår" att moms tillkommer som det gör i detta fallet direkt efter beloppen.
Men visst är det en möjlighet och väldigt enkelt att ändra om offerten är till privatperson.
Bra input med att få dit en %-sats på merkostnaden för då är allt klarlagt till 100% från början.
Dock brukar jag kommunicera med mina kunder och de skriver inte på något förrän val av plattor och inredningar är gjorda och efter vi kommunicerat och kommit överens om det blir några merkostnader så justeras offerten utefter detta.
Det är väldigt svårt att ha %-satser på alla olika tillägg då det är stor skillnad med inga nischer, en eller fem nischer etc.
Men visst kan man ha med %-sats gällande format på plattor och övriga special får diskuteras och ändras innan offerten signeras.
Det uttrycket kan nog tolkas lite olika antar jag. Själv tolkar jag det i stil med "falla i god jord" vilket är i positiv mening.
Har ingen erfarenhet av att avbryta påbörjade arbete så de här andra avtalen har jag inte någon erfarenhet av heller.
Kan nog hålla med om att de termerna är meningslösa men det blir lätt så när man vill försöka vara övertydlig.
Meningen är ju att det ska framgå att det blir dolda dragningar och inget utanpåliggande hittepå.
Förstår inte riktigt vad du menar med de tillkommande arbetskostnaderna vid val av vägghängd toalett för det specificeras ju att det avser alltihop ?
Hur hade du föredragit att man formulerade posterna "material" och "körningar" istället då ?
Sätter man bara upp en klumpsumma så är det ju omöjligt att som kund veta vad man får i detta och om t.ex spotlights ingår eller inte.
Under "körningar/diverse" framgår det ju tydligt att detta avser alla underentreprenörers kostnader samt rivningsfirmans kostnader för deponi av avfall.
Här undrar jag också hur du hade föredragit att det skulle formulerats.
Kortare texter med en klumpsumma och hellre en bilaga med djupare specifikation som man kan välja att läsa om man är intresserad..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 818 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 818 inlägg
Bra!Paul-Staffanstorp skrev:
Men det skulle kanske framgå av offerten att du förväntar dig en vidare diskussion och inte att det gäller skriv på eller välj någon annan. Det kanske framgår av annat i kommunikationen med kunden men ser man bara offerten så känns det inte som en inbjudan till diskussion för hur det blir efter mer detaljer.
Ett juridiskt avtal är ju bra för dig (vad gäller om hantverkaren hindras att färdigställa jobbet t.ex. därför att det inte går att få tag på en produkt därför att företag gått i KK eller att transporter inte fungerar under pandemin) också eftersom det då blir klarare vad som gäller så Hantverkarformuläret är bra för båda parter.Paul-Staffanstorp skrev:
Bra, men skriv då typ "Ny el dragen dolt till ...".Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara det att en okunnig konsument inte är säker på att din uppräkning verkligen omfattar allt utan kan misstänka att något saknas i listan.Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är att som okunnig konsument har man inte den kunskap som behövs för att veta att det som räknas upp under "körningar/diverse" verkligen är allt eller om det kommer att behövas något mer. Då är mer svepande förklaringar som "allt som behövs för att bygga upp väggarna, t.ex. reglar" bättre för då förstår man att det är allt medan en uppräkning som "reglar, plywood, gipsskivor och skruv" får mig att undra om det kommer att tillkomma en kostnad för spik eller något annat.Paul-Staffanstorp skrev:Hur hade du föredragit att man formulerade posterna "material" och "körningar" istället då ?
Sätter man bara upp en klumpsumma så är det ju omöjligt att som kund veta vad man får i detta och om t.ex spotlights ingår eller inte.
Under "körningar/diverse" framgår det ju tydligt att detta avser alla underentreprenörers kostnader samt rivningsfirmans kostnader för deponi av avfall.
Här undrar jag också hur du hade föredragit att det skulle formulerats.
Ett annat exempel om "primer" saknades i listan under Plattsättning så skulle jag inte tänka på det (i alla fall inte innan jag började hänga här) så det skulle då vara ett sätt för ett företag att få primer som tillkommande kostnad och då skulle jag inte kunna säga emot eftersom det uppenbarligen inte finns med på listan.
Det tyckte jag var en av fördelarna med ditt första exempel (det som nu är först) det står att gips monteras i taket men det är inte specat hur det ska göras (reglar, skruv, spik, plugg) utan det står att allt material för snickeri, el och vvs ingår (även om något klumpigt formulerat).
Men du ska förstås inte bara gå på vad jag skriver utan ta upp diskussionen med din goda vän och några kunder som du har bra kontakt med. Andra kan resonera på andra sätt.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Till att börja med... snyggt citerat/kommenterat... det gjorde mig lite nyfiken hur du fick till detta men det var sjukt smart så man ser vad som kommenteras.BirgitS skrev:Bra!
Men det skulle kanske framgå av offerten att du förväntar dig en vidare diskussion och inte att det gäller skriv på eller välj någon annan. Det kanske framgår av annat i kommunikationen med kunden men ser man bara offerten så känns det inte som en inbjudan till diskussion för hur det blir efter mer detaljer.
Ett juridiskt avtal är ju bra för dig (vad gäller om hantverkaren hindras att färdigställa jobbet t.ex. därför att det inte går att få tag på en produkt därför att företag gått i KK eller att transporter inte fungerar under pandemin) också eftersom det då blir klarare vad som gäller så Hantverkarformuläret är bra för båda parter.
Bra, men skriv då typ "Ny el dragen dolt till ...".
Det är ju bara det att en okunnig konsument inte är säker på att din uppräkning verkligen omfattar allt utan kan misstänka att något saknas i listan.
Problemet är att som okunnig konsument har man inte den kunskap som behövs för att veta att det som räknas upp under "körningar/diverse" verkligen är allt eller om det kommer att behövas något mer. Då är mer svepande förklaringar som "allt som behövs för att bygga upp väggarna, t.ex. reglar" bättre för då förstår man att det är allt medan en uppräkning som "reglar, plywood, gipsskivor och skruv" får mig att undra om det kommer att tillkomma en kostnad för spik eller något annat.
Ett annat exempel om "primer" saknades i listan under Plattsättning så skulle jag inte tänka på det (i alla fall inte innan jag började hänga här) så det skulle då vara ett sätt för ett företag att få primer som tillkommande kostnad och då skulle jag inte kunna säga emot eftersom det uppenbarligen inte finns med på listan.
Det tyckte jag var en av fördelarna med ditt första exempel (det som nu är först) det står att gips monteras i taket men det är inte specat hur det ska göras (reglar, skruv, spik, plugg) utan det står att allt material för snickeri, el och vvs ingår (även om något klumpigt formulerat).
Men du ska förstås inte bara gå på vad jag skriver utan ta upp diskussionen med din goda vän och några kunder som du har bra kontakt med. Andra kan resonera på andra sätt.
Jag förstår och tar till mig allt du nämner men ska även tillägga att jag har en enormt ingående kommunikation med mina potentiella kunder både muntligen men även per mail.
När offerten mailas över till kund nämns det t..ex i mailet att det är ett första utkast och att den kan komma och justeras efter val av t.ex plattor etc. för att båda parter ska bli nöjda med offerten i slutänden.
Den är alltså i första läget mest till för att kunden ska få en fingervisning om vilka pengar det pratas om för att få utfört arbetet.
Det är nämligen oftast helt omöjligt att ge en exakt offert innan de t.ex bestämt sig för utformning av badrummet samt materialvalen utan att ta en onödig höjd i prissättningen vilket också känns fel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 818 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 818 inlägg
UtmärktPaul-Staffanstorp skrev:
Tack, det är en mycket bra funktion i forumet och det man gör är att man markerar (drar med musen över med dess vänsterknappen nertryckt, eller skift plus pilar) önskad bit av ett inlägg och då dyker det upp en knapp som heter "Citera" och den klickar man på. Så här:Paul-Staffanstorp skrev:
Markören (strecket) i svarsrutan måste då befinna sig på det ställe där man önskar ha citatet.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Tack.BirgitS skrev:
Såååååå jäkla bra.... tackar för den lektionen... busenkelt ju.BirgitS skrev:
Jag har alltid bara kört med att trycka på "svara" för att infoga citat men då citerar den ju hela inlägget.
Tror och hoppas jag lyckas nu. hehe
I ena offerten i första inlägget retar jag mig på att det är blandat, och inte angivet vilka enheter det är. Jag tror att ibland är det timmar (med olika timpriser), ibland styckvis, ibland en förpackning... otydligt!
För övrigt, inte relaterat speciellt till dessa offerter, är jag allergisk mot kostnad för servicebil (hur många hantverkare är hos mig samtidigt och måste alla köra servicebil?) Detta har avhandlas redan i otaliga trådar redan. Jag föredrar att det är inbakat i timpriset. Är någon kund långt bort är det rimligt med ersättning för milkostnad eller tid. I samma stad, eller någon mils radie ser jag helst att det ingår i timpriset
För övrigt, inte relaterat speciellt till dessa offerter, är jag allergisk mot kostnad för servicebil (hur många hantverkare är hos mig samtidigt och måste alla köra servicebil?) Detta har avhandlas redan i otaliga trådar redan. Jag föredrar att det är inbakat i timpriset. Är någon kund långt bort är det rimligt med ersättning för milkostnad eller tid. I samma stad, eller någon mils radie ser jag helst att det ingår i timpriset
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Tyvärr är det så att vi är skyldiga att ta ut körersättning av kunderna och kan i annat fall bli straffade av skatteverket vid rotansökan då de gör avdrag och inte betalar ut fulla beloppet till oss.P Pin skrev:
Bakar vi in kostnaden i timpengen är risken alltså överhängande att det är vi som företagare och inte kunden som får ta smällen vilket är ganska ointressant.
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder