Ja det låter bra. Just nu har jag mycket mer jordnära problem, bokstavligt talat....ska jag köra in en minigrävare eller en komptaktlastare i källaren för att få ut schaktmassorna...
 
  • Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
Väldigt imponerande och intressant projekt som jag sj kommer ta över.
Min fråga är här då som ingen annan har ställt.
Ålderbeständig plasten som läggs på cellplasten direkt under betongen.
La du det som en matta över bara?
Tejpade du det runt ytterväggarna, så det ska bli undertryck?
Tack för svar.
 
Jag la bara plasten platt på cellplasten med uppvik mot väggarna upp över överkant betong. Efter gjutning har jag skurit av plasten lite under betongkanten och sedan mjukfogat för att få tätt.

Runt avloppsrör etc har jag inte heller gjort enligt regelboken för radonsäkring, man borde ju använda speciell tejp etc.

....men, det fungerar rätt bra här ändå mha radonfläkten så jag kommer göra likadant i andra halvan av huset.
 
Ja precis tänkte väl det. Att upp mågra centimeter mot väggen.
Mjufog därefter så är det hyfsat tät.
Gällande dränrör med hål i som ligger i isodränet kommer jag använda rörkrage som har ålderbestöndigtejp med och bara få röret direkt i som är smidigt & tät blir detkostar 100kr.. samma som används för vid ångspärr i tak vid nybygget. Då får du det till 85%99 procent tät med undertryck.

Kam du lägga upp bilder på det radonröret som sticker upp ur betongen jag vill se sektion där nere och hur du drog upp det längst väggen.
Har du satt dit ventilationaggregat på utsidan, så vill vi även se bilder på :p
Detta är ett smäll i käften på alla radonkonsulter haha

Tacksamt
 
Jag letade efter bilder på radonröret men hittade inte. Det är 110dränrör i isodränen och sedan 110 avloppsrör mot väggen/sulan. Jag har sedan dragit upp 75 mm rör genom sulan och längs med väggen och ut genom väggen. Fläkten sitter på utsidan för att inte riskera att trycka ut radonluft inomhus - bara sug på insidan.

Denna bild visar ett avlopp, men principen för dragningen vid sulan (se tex gråa avloppet till höger i bild) är samma som för radonröret med 75mm dia.

PICT4307.JPG
 
  • Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
@MathiasS

Ja nu förstår jag att du drog den genom sulan och längst väggen, och sedan antar jag att du beklädde väggen med reglar och gips och radonröret gömdes där bakom.
  1. Du lade inget isolering direkt på sulan? utan det blev där du har schaktat bort massorna endast?
  2. .En fråga igen gällande ålderbeständiga plasten som är direkt under betongen, vad kan det bli för konsekvens ifall jag har plastfolie under betongen och ovanför på betongen och Laminat/Parkett som slutfinish. då jag inte kommer ha Klinker som du. eller kan jag lägga plastfolien mellan isodränet och cellplasten istället?
 
Redigerat:
1. Ja, det ligger ett liggunderlagsliknande material på sulan, så minimalt med isolering där. Det finns inte plats för isolering hos mig, på höjden.
2. Bygger man på detta sätt - isodrän som kapilärbryt och isolering och sedan cellplast på det + åldersbeständig plast + betong så blir denna konstruktion lika tät som en modern "platta på mark" dvs man kan ha vilket ytskikt man vill. Dock antar jag att golvtillverkaren föreslår att du ska ha plast mellan golv och betong för att garanti ska uppfyllas och kanske ska då ett skikt med plast bort - osäker på vilket, det spelar antagligen ingen roll i praktiken.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Du kan lägga plast mellan isodrän och cellplast om du tycker det hjälper, det spelar ingen roll i "min" konstruktion.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
14 år senare var det så dags för andra halvan av källaren. Svindlande lång tid men fokus har legat på andra saker ett tag.

Det tog ett halvår att flytta verkstaden ut i garaget. Ytterligare ett halvår att få en ny källartrappa på plats. Och ett par månader för att planera och genomföra flytt av elcentralen. Nu är det dock dags att köra.

Ursprungsplanen håller med några mindre ändringar. 50kvm betongkällare görs om till biorum, groventre och en klädkammare.

Ingång via garage men dörren flyttas. Nya element till garaget och golvvärme där det nu bilas.

En förmiddag gick åt för att demontera gamla radiatorer och rör och ytterligare ett par timmar för att bila upp första halvan.


Renoveringsprocess i en källare med uppbruten betonggolv och borttagna radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av källare med demonterad radiator och uppbruten betongyta synlig genom en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källare med borttagna radiatorer och rör, synlig betong och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av källare med uppbruten betonggolv, kabelhärvor, verktyg och en elvisp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 4 till
  • Laddar…
Äntligen!:p

Ser att du skaffat bilmaskin från Bauhaus, köpte själv en likadan under mitt projekt, riktigt prisvärd faktiskt!
 
Lånad av en kompis, fem års garanti gör att inget kan gå fel....:) men satan vad den vibrerar , hoppas ingen använder en sådan några längre perioder.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lånad av en kompis, fem års garanti gör att inget kan gå fel....:) men satan vad den vibrerar , hoppas ingen använder en sådan några längre perioder.....
Näe, man förstår varför priset är som det är... men till mindre insatser fungerar den fint.
 
  • Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
Ja den slår hårt så nog fasen blir jobbet gjort, helt klart.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
J
Äntligen Mattias! Har 5 år efter husköpet inte satt släggan i golvet och har läst denna tråd säkert 10 gånger. Superbra dokumentation och jättekul att följa, hoppas på många bilder och beskrivningar som vanligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.