7 769 läst · 97 svar
8k läst
97 svar
Hur förberedda är ni för el-ransonering?
Trots höga skatter på el och dyra nät så är det ändå det billigaste sättet att driva sin TV-apparat idag.fiddeli skrev:Idag har vi ett elnät, som trots att det sägs vara i dåligt skick kostar oss konsumenter massor av pengar.
...
Riktig tvättäkta ren och koncentrerad el borde inte heller slösas bort på detta viset. Att isolera och återvinna värmen samt att planera bostäder som ger möjlighet att utnyttja (eller inte) solen.
...
Om man jämför med båtlivet så klarar sig många båtar, trots spis, ugn, kyl och frys med en solpanel.
...
För mig är den självklara framtidsvisionen värme och el utan elnät och utan utsläpp/farligt avfall.
Universum är fullt med energi som kan omvandlas till el så att kalla det slöseri är väl tveksamt. Sedan är ju frågan om utveckling inte kräver ett samhälle som dagens. Det är inte alltid så lätt att hoppa över utvecklingssteg och landa på det bästa i första försöket.
Jag kan delvis hålla med om att bättre isolering har sina fördelar. Men det är ju en kostnadsfråga.
Solceller har sina begränsningar. Idag främst priset men även dåligt väder. Men visst, supraledningar från Afrika kanske är framtiden om inte fusionskraften skulle fås att fungera. Jag har ingen båt men använder inte de gasol till spis och kylskåp?
Själv funderar jag på att bygga ett vindkraftverk, inte för att spara pengar utan för att det skulle vara intressant. Vindsnurror för att försörja Sverige med el anser jag dock vara idioti och ett samhällsekonomiskt slöseri.
Och som svar till trådstartaren; en full bensintank eller reservdunk är väl bra att ha om det blir strömlöst. Bilen ger värme eller/och möjlighet att resa dit det finns ström.
Vi har nog ett av världens bästa elnät men slår man sig till ro och struntar i att investera förfaller det eller så hinner användningen upp reservmarginalen.fiddeli skrev:Om man ska försöka se på problemet el/värme ur ett mer framåtsträvande perspektiv än de flesta här verkar göra, borde man då inte önska sig ett elnät som är mindre lätt att störa än dagens - eller varför inte ett elnät som inte så många behöver ... Idag har vi ett elnät, som trots att det sägs vara i dåligt skick kostar oss konsumenter massor av pengar. Stora delar av det nätet (mätt i km) går till bostäder och deras hushålls/värmeel.
Om man skall klara sig bekvämt utan elnät behöver man lagra energi i batterier och det går åt många batterier. Det är batterier som inte kan monteras i elbilar och hybridbilar och de blir en rejäl kostnad. Det kostar mindre i underhåll och miljöbelastning att underhålla och bygga ut elnätet och utbyta i el i stället för att alla skall ha sina egna batterier.
Något som är trist för detta är att många eldistributionsbolag tar väldigt mycket för att dra ledningar till nya hus för "självkostnadspris". Jag skulle förstå det bättre om 400V kabeldragningen var hyfsat billig och kapaciteten i transformatorn med nätet bakom dyr. Borde inte en monopolist i längden tjäna mer på att dra till sig nya kunder?
Det finns idéer om att använda elbilar som ellager men det krockar med behovet av att ha dem fulladdade när man skall åka.
De flesta båtar använder idag el till alltfler saker, idag är det t ex ganska vanligt med rinnande varmvatten. Det är såklart olika. Vi är själva på stenåldersstadiet gasol, men båtgrannen har el till allt det jag räknade upp plus säkert en del annat, han är självförsörjande på en solpanel och tankar inte upp batteriet när han är i hamn. Han är ute från tidig vår till tidig vinter ... och har aldrig haft problem. Fantastiskt eller hur!
Förresten läste jag i tidningen i morse att det enligt "svenska kraftnät" inte finns något behov av elransonering, de ansåg att det var kraftbolagen som försökte jag upp en opinion för kärnkraft!?
mvh fiddeli
Jag har ett optima batteri som står på underhålls laddning.
Har en omformare som kan driva värme systemet.
Har en omformare som kan driva värme systemet.
Har en bekant som jobbar på ett kraftbolag och problemet är normalt sett inte toppeffekten även om vi bygger vår energipolitik på att det finns någon som vill sälja el till oss på vintrarna.
Problemet är att vi inte producerar elen där den förbrukas. Norrland har ett rejält överskott trots många eluppvärmda hus, förhållandevis lite fjärrvärme och ett antal riktigt stora förbrukare som SCA ortviken 1:a i listan och kubal aluminium som är tvåa. Göteborg med torslanda är trea på den listan.
Hela nätet är byggt på att de stora matningsledningarna funkar. Får vi ett ras som alfta tex så blir det svart i varierande omfattning söder om dalälven. För några år sen fick vi stoppa fem reaktorer pga isoleringsproblem. En riktig köldknäpp med -15-20 grader i skåne och kallare norrut hadde "knäckt" nätet då och idag har vi mindre produktionskapacitet pga nedläggningen av många små olje och gasverk.
Sen anser jag att vi har en vansinig energipolitik där vi straffar elvärmen som ändå är relativt enkel att transportera för att istället frakta en massa pellets,ved,spanmål och olja istället. Borde vara vettigare att omvandla detta på färre platser och göra fjärrväme av det till dem som bor hyfsat nära och el till dem som bor längre bort.
Det skulle gå att ta vara en del av kylvattnet från kärnkraftverken men det regleras i kärntekniklagen har jag för mig och eftersom det finns en pyttechans för läcka genom tre fyra olika värmeväxlarsystem så är det förbjudet
Problemet är att vi inte producerar elen där den förbrukas. Norrland har ett rejält överskott trots många eluppvärmda hus, förhållandevis lite fjärrvärme och ett antal riktigt stora förbrukare som SCA ortviken 1:a i listan och kubal aluminium som är tvåa. Göteborg med torslanda är trea på den listan.
Hela nätet är byggt på att de stora matningsledningarna funkar. Får vi ett ras som alfta tex så blir det svart i varierande omfattning söder om dalälven. För några år sen fick vi stoppa fem reaktorer pga isoleringsproblem. En riktig köldknäpp med -15-20 grader i skåne och kallare norrut hadde "knäckt" nätet då och idag har vi mindre produktionskapacitet pga nedläggningen av många små olje och gasverk.
Sen anser jag att vi har en vansinig energipolitik där vi straffar elvärmen som ändå är relativt enkel att transportera för att istället frakta en massa pellets,ved,spanmål och olja istället. Borde vara vettigare att omvandla detta på färre platser och göra fjärrväme av det till dem som bor hyfsat nära och el till dem som bor längre bort.
Det skulle gå att ta vara en del av kylvattnet från kärnkraftverken men det regleras i kärntekniklagen har jag för mig och eftersom det finns en pyttechans för läcka genom tre fyra olika värmeväxlarsystem så är det förbjudet
Det uttalandet har även hamnat på skrattnet.se! ;Dsverre skrev:
http://www.skrattnet.se/media/bild.php?sub=127&id=1606
Skulle väl inte hända något alarmerande, har kubikmetervis med ved till uppvärmning och matlagning, samt kubikmetervis med vatten till toalettspolning, kaffe, matlagning och disk i gamla brunnen.
Värmeljus finns åtskilliga till belysning.
Frånsett ledan utan dator & tv så skulle säkert någon vecka utan ström klaras galant.
Tyvärr (i detta hänseendet) så ligger gamla vattenbrunnen precis där det skulle passa ypperligt bra att bygga ytterligare ett garage, fyller jag igen brunnen och bygger garage så kan man väl ge sig f*n på att det blir strömlöst : Lär nog flytta handpumpen till den borrade brunnen i.s.f.
Värmeljus finns åtskilliga till belysning.
Frånsett ledan utan dator & tv så skulle säkert någon vecka utan ström klaras galant.
Tyvärr (i detta hänseendet) så ligger gamla vattenbrunnen precis där det skulle passa ypperligt bra att bygga ytterligare ett garage, fyller jag igen brunnen och bygger garage så kan man väl ge sig f*n på att det blir strömlöst : Lär nog flytta handpumpen till den borrade brunnen i.s.f.
Av någon outgrundlig anledning har inte våra politiker fattat att el är en distrubutionsform och inte en energiform, det är ju i princip vad som helst som omvandlas någonstans till el och skickas över men högspänning. Håller fullt med Mats O, varför går vi över ån efter vatten...?
Liknande trådar
-
TESY 50 VVB, (värmer ej) äldre modell, dock ny. Återställning?
Vatten & Avlopp -
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Få kommuner förberedda inför översvämningar
Artikelkommentarer -
Dra nya el-ledningar/ Förberedda för elektriker.
El