M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be kan man alltid. Men du lär få betala det själv om det är så viktigt. Det enda krav som finns är inhängnad.
Nja.

Jag tror verkligen inte att man får låta hur mycket man vill och gräva hur djupt man vill utan att det regleras.
 
M EmmaRa skrev:
Nja.

Jag tror verkligen inte att man får låta hur mycket man vill och gräva hur djupt man vill utan att det regleras.
Givetvis inte, men de rekommenderade nivåerna är så pass höga att det sällan blir ett problem i praktiken. Ofta är det nattetid det kan bli problem då det gäller maxvärden istället.
Finns en bra tabell nedan.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Buller/Buller-fran-byggplatser/

Gräva hur djupt du vill får du så länge du har bygg- /marklov.
 
Ja, alla byggmoment du räknar upp är tillåtna i bostadsområden... Klart man får tycka och önska vad man vill men det hjälper ju inte. Det är Tom ganska logiskt att det finns dom regler det gör, hur skulle man annars bygga hus? Kanske utan el-verktyg Som amish-folket ?!?!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
Jag slutar diskutera här nu.

Jag ville egentligen mest diskutera runt detta så att det inte blev a) skador på huset b)skador på personer pga otillåtet buller, om det sprängs utan förvarning eller bullrar extremt.

Att det låter lite är logiskt, och huset i sig blir nog fint. Men just då man inte kan ta sig därifrån nu är frågor om sprängningsbuller och (för) höga bullernivåer varje dag hela sommaren saker som blir viktigare än ett år man kunde säga ”äh, ok, vi drar härifrån en månad så de får bygga ifred”.
 
Redigerat:
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, alla byggmoment du räknar upp är tillåtna i bostadsområden... Klart man får tycka och önska vad man vill men det hjälper ju inte. Det är Tom ganska logiskt att det finns dom regler det gör, hur skulle man annars bygga hus? Kanske utan el-verktyg Som amish-folket ?!?!
Kanske med bullerskyddsåtgärder och tillstånd enligt lagar och riktlinjer så att närboende inte får problem?
 
  • Gilla
Omogen
  • Laddar…
JanneJanne123
Alltså bor ni på en bohuslänsk klippa? Du verkar vara enormt orolig över sprängningsarbetet, men för en källare till en villa är det ju inte många dagar det rör sig om.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur mkt tror du dom ska spränga? Lär ju högst ta ett par dagar.
 
Klart ni kan lämna huset 1 månad eller så, åk inte från kommunen bara, hyr en stuga i skogen nånstans....
 
M
C C.Lundin skrev:
Givetvis inte, men de rekommenderade nivåerna är så pass höga att det sällan blir ett problem i praktiken. Ofta är det nattetid det kan bli problem då det gäller maxvärden istället.
Finns en bra tabell nedan.
[länk]

Gräva hur djupt du vill får du så länge du har bygg- /marklov.
Det är exakt den tabellen jag länkat tidigare i tråden. Hur säkerställer man att det inte överskrider de nivåerna dagtid/helg, som privatperson?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klart ni kan lämna huset 1 månad eller så, åk inte från kommunen bara, hyr en stuga i skogen nånstans....
Det kanske inte går.
 
M EmmaRa skrev:
Det är exakt den tabellen jag länkat tidigare i tråden. Hur säkerställer man att det inte överskrider de nivåerna dagtid/helg, som privatperson?
Det gör man inte, om man inte vill vara en extrem jobbig granne.

Som jag frågade tidigare så sa du att eventuell sprängning kommer att ske.
Om du inte ens är säker på att det kommer ske vet du givetvis ännu mindre om metoderna de kommer använda.
Varför gå händelserna i förväg?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså bor ni på en bohuslänsk klippa? Du verkar vara enormt orolig över sprängningsarbetet, men för en källare till en villa är det ju inte många dagar det rör sig om.
Så länge de förvarnar. Hur vet man det?


Förstår inte allas aggressiva ton här inne mot mig just nu. Får man inte vara orolig utan att mötas av sarkasm?
 
  • Älska
mafghan
  • Laddar…
M
C C.Lundin skrev:
Det gör man inte, om man inte vill vara en extrem jobbig granne.

Som jag frågade tidigare så sa du att eventuell sprängning kommer att ske.
Om du inte ens är säker på att det kommer ske vet du givetvis ännu mindre om metoderna de kommer använda.
Varför gå händelserna i förväg?
Just då man inte tar sig från huset om det blir problem så tanken var att kunna ha en dialog i förväg och fråga lite hur det var tänkt.
 
JanneJanne123
Hur lång förvarning behöver du? Normalt informerar man grannarna ett par dagar innan när sprängningen sker och innan sprängningen tutar man upprepade gånger innan den sker och sedan när det är över tutar man med en lång signal.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Jag funderar mest om man kan be om att man sätter bullerskärm under de mest högljudda momenten, för att lindra ljud och damm.
Normalt sett lägger man tunga mattor över det som ska sprängas för att hindra att material sprids okontrollerat på sprängplatsen. En normal sprängning där inget oförutsett sker är knappt märkbar, lite små vibrationer och en liten knall.

För en tio år sedan var vi tvungna att spränga bort några kubik berg inne i en fabrikslokal på jobbet för att kunna göra en grop för en maskin. Avspärrning och några meters säkerhetsavstånd för obehöriga gjordes, men produktionen kunde fortgå som vanligt i maskinen bredvid knappt tio meter bort. Knallen var inte högre än maskinljuden och det enda som märkes var små vibrationer i golvet. Det enda som användes för att dämpa smällen var de tunga sprängmattorna som låg över sprängladdningarna.

Det är inget dagbrott de ska spränga i så de kommer att ha bra koll så att inget sprids till närliggande fastigheter. Om det skulle komma in material där det inte är beräknat att hamna så kan du räkna med att det kommer till en polisutredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.