Det finns några önskemål: maximal (sjö-)utsikt, tidlös, passande till litet funkishus (f.d. fritidshus) på kuperad naturtomt utanför stan (i skogen vid sjö), inte mycket underhåll, inte galet dyrt, katterna skall inte ramla ner (de är utekatter men vet ej om de skulle riskera falla ner?). Jag är inte nöjd med räcket till trappan till huset (för grovt).

Svårt att hitta bilder på det man letar efter. Titta på följande länk från Stockholmsutställningen 1930. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stock...il:Stockholmsutställningen_1930_Villa_46a.jpg Räcket fångar tidsandan ganska bra. Det gäller att först hitta den design man vill ha, sedan räkna ut hur man ska bygga det. Katter behöver man inte tänka så mycket på. De bryr sig ändå inte om säkerhetsanvisningar... Vår första katt trillade ner från 4:e våningen och överlevde. Hon blev över 20 år. Sedan dess har vi haft 8 katter (jag kan ha glömt någon) och aldrig haft oproblem med balkonger och liknande.

Jättefint tack för länken! Jag har själv en hel hög med böcker om mid-century modern / modernist architecture / cap cod mid century etc med fina funkishus etc som jag skall bläddra in igen i morgon.
Kul att katten blev så gammel. Mina blev 17 och 19 men nuvarande ett-åringarna är ‘clumsy’ och har redan nästan ramlat ur fönstret.

Funkis räcken med glesa horizontella ribbor uppfyller tyvärr inte dagens säkerhetskrav, nu skall det vara jättehögt, icke-klätterbart av småbarn och utan stora glapp där något kan fastna eller ramla igenom.

Om du fyller igen utrymmet mellan nedersta och näst översta "ribban" i min skiss med ett tätt material så går det bra. Du menar väl Cape cod? Det måste vara en intressant bok. Det är ett av de häftigaste ställena i USA.

Ja, jag menar cape cod

Mina 2 favorit böcker. Jag köpte de på amazon. Cape cod boken är super intressant med fantastiska modernistiska små hus i naturen med mycket bakgrund om personerna (arkitekterna) som byggde dessa hus, ofta till sina egna familjer. Det var en liten ‘art’ community där. Jag bifogar bilder med att par sidor från denna bok.

• Två böcker om arkitektur, "CAPE COD MODERN" och "CASE STUDY HOUSES", på ett mörkt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen bok som visar svartvita fotografier av modernistiska hus och interiörer i en bok om Cape Cod-arkitektur.
    Skapa konto
  • Två sidor från en bok som visar modernistiska hus i Cape Cod, den ena med en utsikt från en veranda och den andra genom ett fönster.
    Skapa konto
  • Öppen bok med bilder och text om modernistiska hus på Cape Cod, inklusive ett hus omgivet av träd.
    Skapa konto
Funkis arkitekten / design böckerna. Boken ‘Contemporary Stapel med arkitektur- och designböcker fokuserade på funktionalism och modernism.
Skapa konto
Stapel med design- och arkitekturböcker, inklusive boken 'Contemporary'.
Skapa konto
Stapel med arkitektur- och designböcker om modernism och byggande.
Skapa konto
En suddig bild av en trav med arkitektur- och designböcker relaterade till funktionalism.
Skapa konto
’ är också superbra!

Vad sägs om zig-zag stålvajer? Billigt, funkis inspirerad utan att kopiera funkis rakt av och kan eventuellt även användas på andra ställen, som vid räcket av trappan i slänten på andra sidan och som klätterstöd vid fula muren vid vägen (se i bakgrunden av huset, vänster i första bilden)

• Vy av en trädgård med tvåvåningshus, mur vid vägen till vänster och byggmaterial på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Vy över en trädäck med trätrappa som leder ner till en grusbelagd bakgård, husfasad och tak i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skiss av en husfasad med markerade linjer för planerad zig-zag stålvajer längs ena sidan.
    Skapa konto
Många fina böcker! Arkitekturhistoriskt är det intressant varför det finns så mycket funkis där i en trakt där colonial style dominerar? Walter Gropius flydde från Tyskland och fick starta upp Harvards arkitektutbidning. Kanske har det spelat roll. Jag ska kolla upp det.

Jo men jag tycker det ser spånnande ut med zig-zag vajer. Du skulle kunna använda trästolpar med en smal sida vänd utåt. Borra sedan hål upptill och nertill för rör (galvade eller rostfria) som träs igenom. Skarvar inne i stolparna. Alternativt använder du trä genomgående och vänder hela tiden en sma sida utåt. För att skapa ett smäckrare intryck.

Stort tack för din input! Det märks att du är arkitekt och inte hobby-snickare som de flesta här på siten. Cape cod boken är mycket läsvärd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.