Hej alla
Stolpen i järn har blivit påkörd. Hur gör man enklast för att böja tillbaka den?
Den sitter ju tätt mot impegrerad trä, och är fastgjuten i betong.
Nån som har ett bra tips?
(Migsvets finnes, dock ej gasolbrännare)
Stolpen i järn har blivit påkörd. Hur gör man enklast för att böja tillbaka den?
Den sitter ju tätt mot impegrerad trä, och är fastgjuten i betong.
Nån som har ett bra tips?
(Migsvets finnes, dock ej gasolbrännare)
Bästa svaret
Jag som riktar krokiga saker hela dagarna ser inga stora problem att få tillbaka den där.
Värme är bara att glömma, både för planket och galven på stolpen.
Man får dra den i spänn, lite mera än där den ska vara, kanske från tidigare stolpe om det finns nån ??, sen jobba med klubba/hammare där den är krökt.
Det kommer nog bli en liten kurva där nere, men det borde gå få till den skapligt.
Värme är bara att glömma, både för planket och galven på stolpen.
Man får dra den i spänn, lite mera än där den ska vara, kanske från tidigare stolpe om det finns nån ??, sen jobba med klubba/hammare där den är krökt.
Det kommer nog bli en liten kurva där nere, men det borde gå få till den skapligt.
Gör som @Isakare rekommenderar, bäst är ett 8m spännband, fäst från toppen på stolen och fäst i nästa stolpe nere vid marken.
Orkar du inte spänna den rätt, så ta tag på mitten av spännband och lyft.
När stolpen är tillbaka och lite till, slå till på bulan med något tungt, slägga/ yxa/hammare.
Lycka till.
Orkar du inte spänna den rätt, så ta tag på mitten av spännband och lyft.
När stolpen är tillbaka och lite till, slå till på bulan med något tungt, slägga/ yxa/hammare.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hej tack för de bra svaren. Jag har flera bärbara manuella vinshar som jag skulle kunna använda med att spänna i nästa stolpe. Skall pröva på detta när det slutat regna.
Min fråga är, ni tror inte att jag istället böjer den andra stolpen? Även fast jag sätter fast bandet där nere.
Min fråga är, ni tror inte att jag istället böjer den andra stolpen? Även fast jag sätter fast bandet där nere.
Givetvis finns risken. Du kanske kan borra och stätta fler skruv även i den innan.
Men man får vara försiktig, det är lite knepigt att borra i stålet utan att gå in i träet när borren skär igenom.
Det ser ut som 8 mm franska skruv, borra då först 5 mm rakt igenom, sen 8 mm genom stålet.
Har du flera stolpar bortåt ?? Sätt då ett extra spel eller spännband mellan de stolparna, så du får mera mothåll.
Om den krokiga stolpen viker sig nere vid betongen, kan man sätta ett mothåll mellan stolparna långt ner, under där den böjt sig, tex en regel.
Men man får vara försiktig, det är lite knepigt att borra i stålet utan att gå in i träet när borren skär igenom.
Det ser ut som 8 mm franska skruv, borra då först 5 mm rakt igenom, sen 8 mm genom stålet.
Har du flera stolpar bortåt ?? Sätt då ett extra spel eller spännband mellan de stolparna, så du får mera mothåll.
Om den krokiga stolpen viker sig nere vid betongen, kan man sätta ett mothåll mellan stolparna långt ner, under där den böjt sig, tex en regel.
Tror inte du behöver vara rädd att kröka grannstolpen om du bara fäster spelet långt ner. Det blir en ordentlig hävarm på den krokiga så det kommer att ge sig där.
Däremot är det bättre ju längre bort du fäster spelet, du kanske kan använda näst-nästa stolpe som fästpunkt?
Däremot är det bättre ju längre bort du fäster spelet, du kanske kan använda näst-nästa stolpe som fästpunkt?
Om du får upp den rakt, men inte får den mot planket, är alternativet (då du hade svets) att kapa ett hack långt ner där den då böjer ut, överspänna den lite mot planket med en regel ut mot gräsmattan, och svetsa ihop den igen.
Och sen slipa av lite och spraya på kallgalv.
Och sen slipa av lite och spraya på kallgalv.
Glömde skriva: Kila det uppkapade spåret med nått innan man svetsar, en skruv, mutter eller annan metallbit, spåret drar ihop sig när man svetsar annars, det man kilat i är ju bara att kapa bort när man svetsat klart.
Spänn fast en trä regel eller annat lämpligt tex profilrör med några tvingar så du får en längre hävstång på stolpen sen kan du troligen böja tillbaka den för hand eller med ett spännband.
Hej alla
Tack för alla svar och speciellt tack till er som orkade engagera er och ge bra svar!
Lösningen blev så här istället, se bild. Körde dit bilen, spände fast en bärrem i dragkroken och via en annan pelare för att få böjningen åt rätt håll.
Tackar för denna gång
Tack för alla svar och speciellt tack till er som orkade engagera er och ge bra svar!
Lösningen blev så här istället, se bild. Körde dit bilen, spände fast en bärrem i dragkroken och via en annan pelare för att få böjningen åt rätt håll.
Tackar för denna gång
Produkter som diskuteras i tråden