3 539 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Behandling av syll till friggebod på lecablock
Hej
Jag har tänkt att bygga en friggebod som står på lecablock.
Jag har tänkt att ha använda syllpapp mellan syllen och lecablocken.
Jag har även tänkt att isolera golvet med mineralull genom att bygga ett "undergolv" under golvreglarna som jag fyller med minerallull och sedan lägger det "vanliga" golvet ovan.
Jag har tänkt att använda otryckt virke till syllen och undergolvet, och då undrar jag om jag bör grundolja + grundmåla syllen och undergolvet?
Jag har tänkt att bygga en friggebod som står på lecablock.
Jag har tänkt att ha använda syllpapp mellan syllen och lecablocken.
Jag har även tänkt att isolera golvet med mineralull genom att bygga ett "undergolv" under golvreglarna som jag fyller med minerallull och sedan lägger det "vanliga" golvet ovan.
Jag har tänkt att använda otryckt virke till syllen och undergolvet, och då undrar jag om jag bör grundolja + grundmåla syllen och undergolvet?
Jag hade tänkt att måla dessa i förväg innan jag monterar dom på plats så dom hinner torka ordentligt, för att dom ska stå emot röta bättre om det kommer fukt underifrån än om dom är helt obehandlade. Hur brukar man göra? Är det bättre att måla med trätjära eller bygga med tryckimpregnerat?M Marcusskold skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rutten syll intill gjuten trappa
Övrigt husrelaterat -
Del av syll rutten och del av källartaket också - hur ska vi gå tillväga?
Byggnadsvård -
Byta träsyll till stål
Grund & Markarbeten -
Kan jag hänvisa till likabehandlingsprincipen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bästa ytbehandlingen av bänkskiva till utekök
Altan & Uteplats