J JohanLun skrev:
Nu var det även länge sen jag körde en Toyota, men jag får nog hålla med om att den upplevda kvalitén känns kass, men att de som sagt verkar lyckats undvika de värsta typfel som många andra tillverkare har... Samtidigt - jag ser få gamla Toyota i vardaglig trafik. Pratade med en bekant som inte ville ha gamla Toyota då han påstod de var hopplösa att meka med när de väl började gå sönder - men fram till dess när bara service ska göras är de fantastiska. På söndagar snurrar några gamla tanter runt i solblekta yarisar, man ser lite halvtrötta prius, men i övrigt så tycker jag de gamla Toyotabilarna lyser med sin frånvaro... Så... Where have all Toyotas gone???

VWs har jag kört ett par fabriksnya... eller en från 50-talet som jag nu haft i över 20 år. Ingendera har haft rost. ;) Hade en Skoda från 2005 under förra året som extrabil, ingen synlig rost men såg trist ut på bärarmar, bromstrummor etc. Det mekaniska funkade dock bra - men det var just en basmodell. Men förfärligt trist... Jag hade först tänkt mig en V70II eller S80 (nånstans 2002-2003) som extrabil - de verkar vara oförtjänt bra bilar. Trista förvisso. Men väldigt bekväma. Men alla gamla V70 har gått långt som tusan. Och för TS är det lite för gamla bilar...
De har gått till Afrika. Och din bekant viste inte vad han pratade om, med 10, 12, 14, 17 nyckel och en stjärnmejsel kan man skruva vilken Japan som helst i molekyler, alla är uppbyggda på samma sätt. De saknar schims, brickor, distanser mm och har inga ovala hål, allt är exakt gjort, så de är lätta att få ihop igen.
Men som sagt, särskilt kul har de inte varit, med vissa undantag, tex min Celica GT4 jag ägde för många år sen.
 
Isakare Isakare skrev:
De har gått till Afrika. Och din bekant viste inte vad han pratade om, med 10, 12, 14, 17 nyckel och en stjärnmejsel kan man skruva vilken Japan som helst i molekyler, alla är uppbyggda på samma sätt. De saknar schims, brickor, distanser mm och har inga ovala hål, allt är exakt gjort, så de är lätta att få ihop igen.
Men som sagt, särskilt kul har de inte varit, med vissa undantag, tex min Celica GT4 jag ägde för många år sen.
Ska man skruva japanskt brukar det vara bra för blodtrycket att använda en jis-mejsel
 
tompas11 tompas11 skrev:
Mer än var fjärde boende på detta äldreboende har nu avlidit.
Så här beskriver ägarna av äldreboendet sin verksamhet:

”Målet är att förmedla värme, omtanke och trygghet till dem som är i behov av vård och omsorg. Genom att ha välutbildade och engagerade medarbetare samt arbeta med värdegrund och bemötande kan vi nå våra mål. I våra verksamheter ska vi även skapa möjlighet till en meningsfull vardag där vi erbjuder ett utbud av såväl fysiska, sociala som kulturella aktiviteter.”

”En bra kvalitet bygger på de boendes uppfattning om livskvalitet och hur tillfreds de boende och deras anhöriga är med den vård och omsorg de får. De boendes valfrihet, inflytande och delaktighet i utformningen av vården är viktig för upplevelsen av integritet och självbestämmande."

"Ett kontinuerligt utbyte av information och samtal kring de boendes behov med avdelningspersonal och verksamhetschef skapar trygghet och flexibilitet. Eftersom varje situation och individ är unik måste kvalitetsarbetet vara dynamiskt och en ständigt pågående process där hela personalgruppen och samtliga personalkategorier är delaktiga.”

Detta är ju om man ser krasst på situationen inget annat än floskler. Tycker ni att de har levt upp till dessa vackra ord?
Min åsikt angående detta lämpar sig inte för denna tråd...

Vilket äldreboende det handlar om är faktiskt ointressant, eftersom de flesta äldreboenden beskriver verksamheten i likvärdiga ord.
Nu blev det lite fel va?
Någon mod kan kanske flytta till rätt tråd.
 
Isakare Isakare skrev:
Ska ut och provköra några Toyota Verso i helgen, särbon vill byta ut sin Opel Zafira.
Det var många år sen jag ens körde en Toyota, så det blir spännande.
Kännetecknet för Toyota förr, var att bilarna som nya inte kändes särskilt roliga på nått sätt, men kändes precis likadant efter 30" mil.
Zafiran kändes väldigt tajt i fräsch när den köptes med 13" mil på mätaren, nu när det står 17" har den klappat ihop totalt, allt glappar, skramlar och hänger på trekvart. Varje tur blir en undran om man ska komma hem igen.
Särbon ska dock ha manuell, så jag slipper prova CVT lådan.
Jag har haft samma upplevelse med andra bilar. En bekant köpte en Corolla 2004 av mig, den rullade på felfritt upp till 28k mil då den såldes vidare, var dock fortfarande felfri. Toyota idag är lite likadant, men jag tycker de har fått till design och känsla bättre nu än tidigare. Men kännetecknet för en Toyota är annars tycker jag att de kanske inte ligger längst fram vad det gäller ny teknik och finesser, men när de väl introducerar det (några år efter sina europeiska konkurrenter) så fungerar det klanderfritt.

Men om det är en kvinna som ska ha bilen är väl färgen viktigast? ;)

J JohanLun skrev:
Nu var det även länge sen jag körde en Toyota, men jag får nog hålla med om att den upplevda kvalitén känns kass, men att de som sagt verkar lyckats undvika de värsta typfel som många andra tillverkare har... Samtidigt - jag ser få gamla Toyota i vardaglig trafik. Pratade med en bekant som inte ville ha gamla Toyota då han påstod de var hopplösa att meka med när de väl började gå sönder - men fram till dess när bara service ska göras är de fantastiska. På söndagar snurrar några gamla tanter runt i solblekta yarisar, man ser lite halvtrötta prius, men i övrigt så tycker jag de gamla Toyotabilarna lyser med sin frånvaro... Så... Where have all Toyotas gone???

VWs har jag kört ett par fabriksnya... eller en från 50-talet som jag nu haft i över 20 år. Ingendera har haft rost. ;) Hade en Skoda från 2005 under förra året som extrabil, ingen synlig rost men såg trist ut på bärarmar, bromstrummor etc. Det mekaniska funkade dock bra - men det var just en basmodell. Men förfärligt trist... Jag hade först tänkt mig en V70II eller S80 (nånstans 2002-2003) som extrabil - de verkar vara oförtjänt bra bilar. Trista förvisso. Men väldigt bekväma. Men alla gamla V70 har gått långt som tusan. Och för TS är det lite för gamla bilar...
Har du haft en VW från ca 2011 och framåt? Det är då de verkar ha fått problem. Tidigare håller jag med dig om att VW var bra bilar och på den tiden var japanerna rena skräpet här på våra breddgrader åtminstone då rosten åt upp dem. Men det känns som att vindarna vänt? Japanerna har skärpt sig och med erkänt bra drivlinor så verkar de sälja bra ändå, medan de europeiska märkerna snarare verkar gå åt andra hållet. De kanske har svårt att matcha priserna på japaner för att kunna göra riktigt bra bilar?

Säga vad man vill om Yaris, den jag hade puttrade 19k mil i mina ägor, endast normal service, generator och ljuddämpare byttes under alla de åren och då gick den rätt hårt på slutet i motorvägspendlande. Man fick pina den ordentligt om man hade bråttom till jobbet men det fixade den galant. Ingen bil man imponerar på någon med men den hade lägre milkostnad än min cykel. :D
 
raubtier raubtier skrev:
Ja motorn kanske är fin, men de verkar ha en del problem med rost fortfarande.


Tycker den är lite i minsta laget vid första anblick. Men Insigna är intressant, dåligt med bensinvarianter i min närhet tyvärr, i alla fall i min prisklass. Men kan ju hitta någon för provkörning åtminstone.
Vad jag hört så ska Astran vara riktigt rymlig för sin storleksklass. Insignian av den första generationen har jag klämt på och provkört och var inte alls imponerad av utrymmena. Karossformen gör att den ändå blir rätt trång invändigt trots att den ändå utanpå är en rätt stor bil. Framför allt tycker jag att den kändes smal invändigt och inget för de bredaxlade. Skulle tro att det faktiskt inte skiljer mycket alls invändigt mellan Astran och Insignian. Tyvärr känns det som att Insignian tog ett kliv ner vad gäller praktiskt utrymme jämfört med föregångaren Vectra som var mer lådformad. Möjligt att det förändrats något till senaste generationen insignia
 
Toyota avensis - tråkig men driftsäker med OK utrymmen.
Insignia - väldigt trevlig bil, klart underskattad och ganska ovanlig. Är den bil jag rekommenderat utifrån dina kriterier.
Nissan qasquai - inte helt dumma.

En fransk bil rekommenderar jag inte ens min värsta fiende, ren skit! Volvo är bra bilar, men pga utrymme och pris (v60/v70) så faller de bort i mina ögon.

Synd att du känner som du gör för vag. Kör själv uteslutande vag och min passat - 15/16 har nu passerat 10k och har fortfarande inte en rost prick. Känner till bekymren som framförallt B6 hade men de har verkligen bättrar sig nu i b8an. Väldigt trevlig, avsevärt mycket modernare än tidigare årgångar och allmänt mer gedigen. Även octavian och superben är trevliga! Octavian går dessutom att få till riktigt bra pris nu då nya octavian gör intåg.

Men eftersom vag faller bort så säger jag insignia (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Toyota avensis - tråkig men driftsäker med OK utrymmen.
Insignia - väldigt trevlig bil, klart underskattad och ganska ovanlig. Är den bil jag rekommenderat utifrån dina kriterier.
Nissan qasquai - inte helt dumma.

En fransk bil rekommenderar jag inte ens min värsta fiende, ren skit! Volvo är bra bilar, men pga utrymme och pris (v60/v70) så faller de bort i mina ögon.

Synd att du känner som du gör för vag. Kör själv uteslutande vag och min passat - 15/16 har nu passerat 10k och har fortfarande inte en rost prick. Känner till bekymren som framförallt B6 hade men de har verkligen bättrar sig nu i b8an. Väldigt trevlig, avsevärt mycket modernare än tidigare årgångar och allmänt mer gedigen. Även octavian och superben är trevliga! Octavian går dessutom att få till riktigt bra pris nu då nya octavian gör intåg.

Men eftersom vag faller bort så säger jag insignia (y)
Som tidigare saabfrälst så uppfattade jag att ju längre tiden gick ju mer Opel blev det. Inte allt av ondo men mycket. 95 är vad jag förstår en till-lyxad Insignia. Vissa av motorerna från gm var tydligen genom-usla.
Nu kör jag VW sen drygt 6 år, neutrala, trygga köregenskaper, knappast roliga. Vissa drivlinor har jag uppfattat är väldigt bra. Några är misslyckanden. Rost verkar också varierat över åren på vag bilar. Jag skulle välja noga om jag köpte en beg vag för att få någon av de problemfria modellerna men då går nog att hitta bra bilar. Men en gaspassat med DSG skulle jag tex akta mig för.
 
raubtier raubtier skrev:
Jag har haft samma upplevelse med andra bilar. En bekant köpte en Corolla 2004 av mig, den rullade på felfritt upp till 28k mil då den såldes vidare, var dock fortfarande felfri. Toyota idag är lite likadant, men jag tycker de har fått till design och känsla bättre nu än tidigare. Men kännetecknet för en Toyota är annars tycker jag att de kanske inte ligger längst fram vad det gäller ny teknik och finesser, men när de väl introducerar det (några år efter sina europeiska konkurrenter) så fungerar det klanderfritt.

Men om det är en kvinna som ska ha bilen är väl färgen viktigast? ;)


Har du haft en VW från ca 2011 och framåt? Det är då de verkar ha fått problem. Tidigare håller jag med dig om att VW var bra bilar och på den tiden var japanerna rena skräpet här på våra breddgrader åtminstone då rosten åt upp dem. Men det känns som att vindarna vänt? Japanerna har skärpt sig och med erkänt bra drivlinor så verkar de sälja bra ändå, medan de europeiska märkerna snarare verkar gå åt andra hållet. De kanske har svårt att matcha priserna på japaner för att kunna göra riktigt bra bilar?

Säga vad man vill om Yaris, den jag hade puttrade 19k mil i mina ägor, endast normal service, generator och ljuddämpare byttes under alla de åren och då gick den rätt hårt på slutet i motorvägspendlande. Man fick pina den ordentligt om man hade bråttom till jobbet men det fixade den galant. Ingen bil man imponerar på någon med men den hade lägre milkostnad än min cykel. :D
Haft vw bilar från 96 och det funkade perfekt till en bit in på 2000 talet sen dess är vw skit.
Kör idag Toyota väldigt nöjd med allt förutom att det känns som en äldre bil och finishen är inte den bästa.
 
J Jarlsgård skrev:
Toyota avensis - tråkig men driftsäker med OK utrymmen.
Insignia - väldigt trevlig bil, klart underskattad och ganska ovanlig. Är den bil jag rekommenderat utifrån dina kriterier.
Nissan qasquai - inte helt dumma.

En fransk bil rekommenderar jag inte ens min värsta fiende, ren skit! Volvo är bra bilar, men pga utrymme och pris (v60/v70) så faller de bort i mina ögon.

Synd att du känner som du gör för vag. Kör själv uteslutande vag och min passat - 15/16 har nu passerat 10k och har fortfarande inte en rost prick. Känner till bekymren som framförallt B6 hade men de har verkligen bättrar sig nu i b8an. Väldigt trevlig, avsevärt mycket modernare än tidigare årgångar och allmänt mer gedigen. Även octavian och superben är trevliga! Octavian går dessutom att få till riktigt bra pris nu då nya octavian gör intåg.

Men eftersom vag faller bort så säger jag insignia (y)
Fanns inte någon insignia för mig inom rimligt avstånd, jag orkar inte åka 50 mil enkel för att köpa en "vanlig" bil. :)

VAG har säkert bra exemplar, känns som lotteri. Nya modellerna har jag också hört ska vara bättre, men det får nog tiden utvisa. Jag tror inte milen är boven utan tiden. Min var fin förutom ett par lacksläpp till för drygt 1 år sedan, sen har förfallet gått ruskigt snabbt. Så vi får se hur 15/16 ser ut om ett par år. Ska man ha en VAG ska man nog köpa en nära ny och behålla den max 3 år.

Data i den här artikeln är från 2014 och vad jag förstår Passat modellen innan min (i alla fall på bilden). Men då hade de rost på 41% av de granskade ytorna viket är extremt högt för en europeisk bil. Toyota hade 2% och 14% i samma test. Sen påstod VAG att deras garanti skulle täcka, men jag vet inte en enda som har fått rost fixad på garantin av VAG om det inte var inom nybilsgarantin, så det är ju rent skitsnack. Skinnsätet i min bil sprack efter 9k mil och det gick inte på någon garanti heller, jag "satt konstigt" enligt dem. Var då med bilen till en firma som lagar läder och enligt dem var det extremt vanligt fel på VAG då de använde en dålig och tunn vinyl på sidorna av sätet istället för läder (billigare för dem, sämre för kunden).

EDIT: Glömde länken... https://www.gp.se/nyheter/sverige/bilarnas-rostskydd-blir-allt-sämre-1.275795

J JohanLun skrev:
Som tidigare saabfrälst så uppfattade jag att ju längre tiden gick ju mer Opel blev det. Inte allt av ondo men mycket. 95 är vad jag förstår en till-lyxad Insignia. Vissa av motorerna från gm var tydligen genom-usla.
Nu kör jag VW sen drygt 6 år, neutrala, trygga köregenskaper, knappast roliga. Vissa drivlinor har jag uppfattat är väldigt bra. Några är misslyckanden. Rost verkar också varierat över åren på vag bilar. Jag skulle välja noga om jag köpte en beg vag för att få någon av de problemfria modellerna men då går nog att hitta bra bilar. Men en gaspassat med DSG skulle jag tex akta mig för.
Ja, man ska nog vara väldigt selektiv där och läsa på ordentligt.

T twoody skrev:
Haft vw bilar från 96 och det funkade perfekt till en bit in på 2000 talet sen dess är vw skit.
Kör idag Toyota väldigt nöjd med allt förutom att det känns som en äldre bil och finishen är inte den bästa.
Även jag är idag en nöjd Toyota ägare. Fick ett bra inbyte på min Passat trots allt så det vart affär igår. Än så länge väldigt nöjd. Det vart en Avensis Intense 2,0 -17 med automatlåda. Den var lite piggare än 1,8 med lite mer vrid och fungerar helt ok för mig, jag är supernöjd, mycket bil för pengarna. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Toyota avensis - tråkig men driftsäker med OK utrymmen.
Insignia - väldigt trevlig bil, klart underskattad och ganska ovanlig. Är den bil jag rekommenderat utifrån dina kriterier.
Nissan qasquai - inte helt dumma.

En fransk bil rekommenderar jag inte ens min värsta fiende, ren skit! Volvo är bra bilar, men pga utrymme och pris (v60/v70) så faller de bort i mina ögon.

Synd att du känner som du gör för vag. Kör själv uteslutande vag och min passat - 15/16 har nu passerat 10k och har fortfarande inte en rost prick. Känner till bekymren som framförallt B6 hade men de har verkligen bättrar sig nu i b8an. Väldigt trevlig, avsevärt mycket modernare än tidigare årgångar och allmänt mer gedigen. Även octavian och superben är trevliga! Octavian går dessutom att få till riktigt bra pris nu då nya octavian gör intåg.

Men eftersom vag faller bort så säger jag insignia (y)
Får jag fråga om du har provat nyare franskt? För jag kan då inte dela din upplevelse. Min första var en peugeot 405 från 88. Den var skräp, men bra bil för en 16 åring. Men det enda egentligen som var fel var att förgasaren var helt uppsliten i övrigt inget annat.
Den jag har nu är en megane 10, ingen rolig men det är så långt ifrån skit man kan komma, framförallt billigaste bilen jag ägt av alla 20-25 bilar.
Haft 2 volvo, en v40 fas 1. Största skitet jag någonsin kört, och en s70, bättre men ofantligt dyr att äga.

Insignian testade jag i höstas, den var väl trevligt, problemet var bara att bagaget är mindre än man kan tro.

PS volvo är inte bra bilar, kollegor som hade sprojlans ny v90 fick lämna in den efter någon månad för att hela instrumentbrädan ville leka disco.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Får jag fråga om du har provat nyare franskt? För jag kan då inte dela din upplevelse. Min första var en peugeot 405 från 88. Den var skräp, men bra bil för en 16 åring. Men det enda egentligen som var fel var att förgasaren var helt uppsliten i övrigt inget annat.
Den jag har nu är en megane 10, ingen rolig men det är så långt ifrån skit man kan komma, framförallt billigaste bilen jag ägt av alla 20-25 bilar.
Haft 2 volvo, en v40 fas 1. Största skitet jag någonsin kört, och en s70, bättre men ofantligt dyr att äga.

Insignian testade jag i höstas, den var väl trevligt, problemet var bara att bagaget är mindre än man kan tro.

PS volvo är inte bra bilar, kollegor som hade sprojlans ny v90 fick lämna in den efter någon månad för att hela instrumentbrädan ville leka disco.
Jadå. Morsan hade en 207a, en 08 har jag för mig det var (detta var då 2008-2011). När den hade gått 6000 mil tvärdog den på motorvägen och motorlampan började lysa. Visade sig att oljan läckt ut någonstans utan synligt läckage. Var en halvliter kvar i motorn.. Servad som den skulle och inga varningslampor öht innan motorstoppet. Svärfar hade en c4 1.6tdi. När den går 19k så var både motor och växellåda fullständigt uttjänta. Den var också Servad som den skulle och enbart använd som pendlarbil (80-100km/h väg 10 mil om dagen). En polares familj kör samtliga Renault, ingen av bilarna är äldre än 3 år och inte gått mer än 6-7k mil. Samtliga har fått byta termostat hus pga att det har spruckit. Något som Renault inte har bekostat utan det har de själva fått göra.

Så nej, min syn på franska bilar lär aldrig förändras :crysmile: snygga? Ja vissa är absolut det men jag själv hade aldrig fått för mig att äga en. ;)
 
@raubtier jag förstår! Subaru outback som någon nämnde, har du kikat på den? Subaru är också väldigt kända för sin driftsäkerhet och varit ledande på den fronten i många herrans år. Den är dessutom rymlig och nyare boxer dieseln ska både vara påtlitlig och hyffsat snål :)

Även forestern är ett vettigt alternativ!
 
J Jarlsgård skrev:
Jadå. Morsan hade en 207a, en 08 har jag för mig det var (detta var då 2008-2011). När den hade gått 6000 mil tvärdog den på motorvägen och motorlampan började lysa. Visade sig att oljan läckt ut någonstans utan synligt läckage. Var en halvliter kvar i motorn.. Servad som den skulle och inga varningslampor öht innan motorstoppet. Svärfar hade en c4 1.6tdi. När den går 19k så var både motor och växellåda fullständigt uttjänta. Den var också Servad som den skulle och enbart använd som pendlarbil (80-100km/h väg 10 mil om dagen). En polares familj kör samtliga Renault, ingen av bilarna är äldre än 3 år och inte gått mer än 6-7k mil. Samtliga har fått byta termostat hus pga att det har spruckit. Något som Renault inte har bekostat utan det har de själva fått göra.

Så nej, min syn på franska bilar lär aldrig förändras :crysmile: snygga? Ja vissa är absolut det men jag själv hade aldrig fått för mig att äga en. ;)
Ah. 207an var gammal då ja. Ex renault blev betydligt mycket bättre från 2010. Sen så finns det såklart problem med vissa modeller av samtliga märken på jordklotet.
Alla jag känner som kör renault eller peugeot är mer än nöjda. Majoriteten har max 4 år gamla bilar. Jag har ju en 10 år gammal och alla papper på den finns kvar. Som sagt slitagedelar har bytts inget annat allvarligt.

Jag är som dig men mot vw ;) Har ägt en passat 01, aldrig någonsin igen. Den var bara problem, och som jag skrev längre upp så var 2012 bara problem med, och vw ville inte ta det på garantin trots den inte gått ut. De fick nog tänka om då bolaget skulle köpa ytterligare 40-50 tal efter de 9 skitbilarna som köptes först.
Men man får köra vad man vill bara man är nöjd.
 
R Rkarlsson skrev:
Ah. 207an var gammal då ja. Ex renault blev betydligt mycket bättre från 2010. Sen så finns det såklart problem med vissa modeller av samtliga märken på jordklotet.
Alla jag känner som kör renault eller peugeot är mer än nöjda. Majoriteten har max 4 år gamla bilar. Jag har ju en 10 år gammal och alla papper på den finns kvar. Som sagt slitagedelar har bytts inget annat allvarligt.

Jag är som dig men mot vw ;) Har ägt en passat 01, aldrig någonsin igen. Den var bara problem, och som jag skrev längre upp så var 2012 bara problem med, och vw ville inte ta det på garantin trots den inte gått ut. De fick nog tänka om då bolaget skulle köpa ytterligare 40-50 tal efter de 9 skitbilarna som köptes först.
Men man får köra vad man vill bara man är nöjd.
Visst är det så!
Jag har bara bra erfarenheter av VAG som jag kört de senaste 5 åren :) Och franskt har jag enbart dåliga erfarenheter av :crysmile:
 
Samma erfarenhet, Renault och Citroen grymt bra rostskydd efter 99-00 ca men fler fel. Renault mer fel än Cittran. Har en Amarok som gått 18 K nu och ingen rost eller problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.