Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P patst577 skrev:
Det finns nog chans till vaccin som fungerar längre än immunitet från att bli frisk. Om den immuniteten är väldigt kort.

Dock kommer det med största sannolikhet ta väldigt lång tid att hitta ett sådant. Vi pratar inte några få år om vi inte har gudabenådad tur. Och jag är ateist...

Vaccin kan vara bättre än genomliden sjukdom vad jag förstår. Dessutom kan man ju boosta med att upprepa en vaccination.

Jag påminner igen om det Covid vaccin som kan vara klart till september 2020. Alla faser i den vaccinet inkl test på apor har fungerat. Varför skall det bort från din lista med största sannolikhet?
 
N
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccin kan vara bättre än genomliden sjukdom vad jag förstår. Dessutom kan man ju boosta med att upprepa en vaccination.

Jag påminner igen om det Covid vaccin som kan vara klart till september 2020. Alla faser i den vaccinet inkl test på apor har fungerat. Varför skall det bort från din lista med största sannolikhet?
Finns de vaccin mot sars?
Jasså källa på att de gjort klart alla faser?
 
useless useless skrev:
Enligt nyheterna på radion i dag visar en sammanställning av totala antalet döda i Storbritannien att överdödligheten under våren är dubbelt så hög som antalet rapporterade dödsfall i Covid-19.
Och i dag sa man att det för närvarande dör ungefär lika många på äldreboenden som i sjukvården i Storbritannien och att man från och med idag ska inkludera dom i de dagliga rapporterna över antalet döda.
Det bekräftar tidigare teorier om att kvaliteten på statistiken från många andra länder är väldigt varierande och således svår att använda för att jämföra olika länders åtgärder.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ju mer jag läser i den här tråden men framförallt olika nyhetssajter världen över inser jag att covid19 är den lindrigare varianten av pandemin.
Den verkliga faran ligger i att allt fler länder och regimer använder viruset som förevändning till ökad övervakning av medborgarna och mera makt till sig själva.
Kontroll av rörlighet, ansikts-igenkänning för spårning osv. Även om det (just nu) inte är huvudsyftet kommer det nog tyvärr att permanentas i många länder. Makt korrumperar.
Jag håller helt med. Det är så här Orwellska samhällen skapas. Rädsla verkar locka fram den inre fascisten hos väldigt många. Nu verkar vi hyggligt förskonade hittills i Sverige, tack och lov, men vi har sett tendenser här också. Jag är grymt kritisk mot hur regeringen försökt skaffa sig möjlighet att runda riksdagen i snabbhetens tecken. Nu blev det lite urvattnat i slutänden, men vill man vara säker på att kunna agera snabbt som regering, då är det samlingsregering som gäller. Inte att runda riksdagen.

Johan Hakelius skrev en läsvärd krönika på detta tema nyligen.

Och det finns inte en chans att jag frivilligt installerar en personspårningsapp (förlåt, smittspårningsapp) på min telefon. Det är illa nog att Google/Apple vet mycket om mig.

Och ja, jag har också människor i riskgrupper i min närhet, och en kompis farsa dog i covid, så jag kan se det perspektivet också. Men otäckt många verkar helt tappa det större perspektivet när de är rädda.

De lagar och prejudikat vi nu sätter i verket kommer att överleva pandemin.
 
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Det är nästan en garanti. Virus med kraftiga symptom och därmed i allmänhet hög dödlighet har låg grad av smittspridning och utvecklas långsamt, annars dör de ut, för att de inte kan spridas om folk dör för snabbt.
Ja i extremfallen blir det helt uppenbart så. Men detta virus som har en mortalitet på kanske 0,6% eller lägre (vi får se) i en population utan immunitet med nästan inga symptom för de flesta unga och som slår mot just äldre. Ingen garanti att mortaliteten eller symptomen blir mildare i de kommande årens varianter för viruset sprids så fbra i alla fall. Jag kan se hur det nya coronaviruset blir vår nya utmaning för äldrevården under lång tid framöver.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Finns de vaccin mot sars?
Jasså källa på att de gjort klart alla faser?

Jag vågar inte publicera länken igen :) Har gjort det två gånger nu.

Kanske ett missförstånd, Vaccinet har kalarat alla faser det genomgått inkl test på apor. Aprorna som vaccinerades blev inte sjuka efter covid exponeringen.


Vaccinet började tas fram för något år sedan med sikte på hela coronagruppen. Så ja det kanske fungera på Sars/Mers också.
 
R
L Lars48 skrev:
Ja, vackert !
Tydligare än så här kan det inte bli. Tur att det kommer hela tiden bekräftelser på allt som jag har skrivit hittills i den här tråden.
Om man påstår att precis allt negativt ska hända så kommer man förstås att ha rätt i några fall. Jag (och säkert majoriteten av trådens deltagare) är inte imponerad av din träffsäkerhet. Du har trots allt nästan uteslutande haft fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tjänstemannaansvaret är väl avskaffat i Sverige? Men i Lasses favvoland finns det kvar.
Ordet tjänstemannaansvar är borta. Lagen är borttagen eftersom den visade sig redundant och otydlig, istället har man tydliggjort ordergången, vem som har ansvar för vad och att en enskild medarbetare inte kan göras ansvarig för att ha utfört det de beordrats att göra.

Ordet dras ofta fram när kommuner misslyckats ekonomiskt med något och man då vill att den person som undertecknat avtalet elelr den som genomfört projektet eller den som fattade beslutet ska betala den misslyckade satsningen ur egen ficka. Oftast är det egentligen politikerna man är ute efter, men man väljer ändå ordet "tjänstemannaansvar" och menar då att det måste vara tjänstemännen som gett dåliga underlag för att "lura" politikerna som ju inte kan förutsättas ha koll. Det är dock alltid oklart vad tjänstemannen ifråga anses ha tjänat på att göra detta förment felaktiga beslut (som oftast inte är felaktigt utan bara i efterhand visat sig vara mindre bra).

Tex Karlstad/Hammarö och vindkraftverken på Gässlingegrunden, där man i ett sent skede av bygget valde att gå upp i storlek på rotorbladen för att få ut större effekt utan att ta hänsyn till ökat slitage, samtidigt som man tecknade avtal om service med ett bolag som gick i konkurs, vilket fördyrade servicen. De privatägda verken har mindre rotorblad och har inte behövt någon service.

Tjänstemannaansvar har utkrävts på oklara grunder, vissa kommuninnevånare på framförallt Hammarö vill att den tjänsteman som undertecknade avtalet ska betala de miljoner som "kalaset" kostat.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Löfvens besked: Hellre låta vårdpersonal smittas än stoppa trängselskatten

[länk]

Det kan knappast bli tydligare vad regeringen anser. Pengar är viktigare än omsorg om den personal som sliter för låga löner. Fy fan!
Det är konstigt att Sabuni talar för Löfven!
Var är länken på Löfvens uttalande?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Hur är strategin med smittspårningsappar tänkta att fungera i ett land som Sverige t.ex. som har allmän smittspridning och inte lockdown.

(Obs. Jag kastar ur mig siffror nu som helt säkert är felaktiga så korrigera gärna) Vi har väl gissningsvis hundratusentals(?) smittade ute i samhället som har mer eller mindre symptom. Om alla hade en smittspårningsapp och noterade att de har symptom så ska alla som varit i kontakt med dessa hundratusentals människor då isolera sig? Vi pratar väl miljontals människor som då ska isolera sig eller?

Eller ska man bara göra detta på konstaterat smittade vilket är vadå, 500-600 hundra per dag? De som dessa 500-600 varit i kontakt vilket kan vara vadå 2000-5000 personer per dag ska självisolera sig och/eller bli testade. Vi testar 25000/dag eller något sådant redan, vilket betyder att tillgänglig testkapacitet för närvarande innebär att alla troligen måste självisolera sig då de inte lär få tid att testa sig på många dagar. Efter 10 dagar har vi 5000-6000 smittade och hundratusentals som är självisolerade. Hur mycket måste testkapaciteten byggas ut för att kunna använda en smittspårningsapp på ett korrekt sätt?

Är det så det är tänkt att fungera med smittspårningsapp?

Hur säkerställer man att samhället fungerar under tiden
alla sitter i isolering?

Jag kan tänka mig att länder som varit i lockdown och har liten smittspridning kan göra detta, men är det rimligt att Sverige kan göra det i detta läge?
Jag kan tycka att det finns anledning till att kritisera hur Sverige agerande då senfärdigheten med att vidta åtgärder i ett tidigt skede (t.ex. hemkarantän av hemvändande sportlovsturister eller att man väntade med att begränsa folksamlingar) då det nu begränsar denna möjlighet. Men nu är det som det är.

För att svara på dina frågor:

tusenett skrev:
Eller ska man bara göra detta på konstaterat smittade vilket är vadå, 500-600 hundra per dag? De som dessa 500-600 varit i kontakt vilket kan vara vadå 2000-5000 personer per dag ska självisolera sig och/eller bli testade.
Ja det är så jag uppfattat det att det ska fungera och som du skriver så måste vi sannolikt öka testkapaciteten. Betänk att vi har gått från en kapacitet på 5 000 per vecka till över 100 000 per vecka på kort tid och vi utnyttjar inte den kapacitet fullt ut. Enligt Worldometers har vi totalt testat c:a 120 000 personer vilket innebär att vi har mycket ledig kapacitet redan nu. Jag har fullt förtroende för att vi i Sverige klarar av att öka testkapaciteten om vi vill.

tusenett skrev:
Hur är strategin med smittspårningsappar tänkta att fungera i ett land som Sverige t.ex. som har allmän smittspridning och inte lockdown
Smittspridningen varierar mycket i olika regioner i landet. I Skåne/Malmö så har vi t.ex. 51,7 fall per 100 000 invånare mot Stockholms 320 fall per 100 000 invånare eller i absoluta tal 713 smittade mot 7622 smittade. Dvs i stora delar av Sverige har vi måttlig smittspridning.
En tanke skulle kunna vara att börja med appen i de delar av landet där vi har måttlig spridning för att försöka bibehålla den måttlig.

Om man tittar historiskt så har pandemier gått i vågor, med perioder med många smittade till perioder där det är lite lugnare för att öka igen. Då skulle det kunna vara lämpligt att i t.ex. Stockholm aktivera appen när antalet smittade klingar av så att vi minskar risken för ett nytt utbrott. Alternativet är att införa lockdown i de mesta drabbade regionerna under några veckor för att få ner smittspridningen till hanterbara nivåer.

tusenett skrev:
Hur säkerställer man att samhället fungerar under tiden
alla sitter i isolering?
Det gäller att testa snabbt så att vi undviker isolering av friska människor. Vi bygger hela tiden ut testkapaciteten och testerna blir snabbare och snabbare så jag är övertygad om det här kommer att lösa sig. Betänk hur många och stora länder som arbetar med detta spår, de har naturligtvis tänkt på dessa problem. Det är också så att genom att vi bryter smittkedjorna tidigare så kommer antalet smittade som upptäcks hela tiden minska så problemet du nämner minskar därmed succesivt.

tusenett skrev:
Jag kan tänka mig att länder som varit i lockdown och har liten smittspridning kan göra detta, men är det rimligt att Sverige kan göra det i detta läge?
Jag menar att det är en absolut nödvändighet för att vi ska kunna få igång konsumtionen och därmed ekonomin i samhället. Redan nu efter några veckor och med mycket få restriktioner så ser vi ändå massor med konkurser och en extremt kraftigt ökad arbetslöshet. Genom appen isolerar vi de sjuka och de friska kan vara ute i samhället (nästan) som vanligt.
 
L Lars48 skrev:
Sweden says its coronavirus approach has worked. The numbers suggest a different story

[länk]
Nej, de har bara missuppfattat vad "The Swedish approach" har för mål. Du kan väl vid det här laget inte ha missat att målet med den svenska strategin hela tiden varit att inte överlasta sjukvården. Och det har man väl ändå lyckats hyfsat OK med, även om vårdpersonalen går på knäna så har ju vårdplatserna räckt och det har inte blivit som i italienska eller spanska sjukhus.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Sweden says its coronavirus approach has worked. The numbers suggest a different story

[länk]
Dom jämför ju dödstal, helt meningslöst att jämföra länder på det viset.
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Dom jämför ju dödstal, helt meningslöst att jämföra länder på det viset.
Särskilt med tanke på att exempelvis UKs dödstal är dubbelt så höga som de rapporterade (vilket kommit fram och rapporterades några inlägg upp i tråden) och vi i Sverige har väldigt nära korrekta dödstal (efter Socialstyrelsens korrigering med 10%, se gärna mitt tidigare inlägg om detta där jag verifierade Socialstyrelsens siffror mot SCBs siffror: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-695#post-3665985).

Så det är ett helt meningslöst sätt att jämföra icke jämförbara siffror mellan länder. Det innebär inte att jag fullt ut stöder det vi gör i Sverige, men rätt skall vara rätt!
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, de har bara missuppfattat vad "The Swedish approach" har för mål. Du kan väl vid det här laget inte ha missat att målet med den svenska strategin hela tiden varit att inte överlasta sjukvården. Och det har man väl ändå lyckats hyfsat OK med, även om vårdpersonalen går på knäna så har ju vårdplatserna räckt och det har inte blivit som i italienska eller spanska sjukhus.
Läser man hela artikeln så är den hyfsat nyanserad. Rubriken är inte representativ.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.