Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vågar inte publicera länken igen :) Har gjort det två gånger nu.

Kanske ett missförstånd, Vaccinet har kalarat alla faser det genomgått inkl test på apor. Aprorna som vaccinerades blev inte sjuka efter covid exponeringen.


Vaccinet började tas fram för något år sedan med sikte på hela coronagruppen. Så ja det kanske fungera på Sars/Mers också.
Jasså du har kännedom om en supermedicin men kan ej publicera länk?
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Främsta kandidaten är på fas 2 och WHO säger 12-18 månader.

Sluta sprida fake News.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
optimum
L Lars48 skrev:
Den här är min favorit. Det räcker gott och väl för avsked.
Från 5te/mars
Tegnell om virusfallen: Jag tror att det värsta nu är över
[länk]

[länk]
Som privatperson får man tro vad som helst men som myndighetsperson som för deras talan så är det väldigt viktigt att det är korrekta uppgifter och inte att man tror. Speciellt i ett läge som detta är.

Skulle inte förvåna mig om det redan finns några JO anmälningar mot FHM och Anders Tegnell.
Det är den väg som sådant här ska gå.

Lite om JO-anmälningar.

"Vad en anmälan bör innehålla
Det enklaste sättet att skicka in en anmälan är att använda formuläret på webbplatsen, men om man väljer att skicka in anmälan på annat sätt, t.ex. med post, fax eller e-post, bör den innehålla:

  • Vem klagomålet riktar sig mot, dvs. vilken myndighet och eventuell tjänsteman som man anser har agerat felaktigt.
  • En kort beskrivning av ärendet eller händelsen.
  • Det agerande som man anser vara felaktigt och motivering till varför man anser att myndigheten och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.
  • När händelsen inträffade.
  • Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.
  • Anmälarens namn, adress och eventuellt telefonnummer.
  • Kopior av handlingar som är av betydelse för att visa att myndigheten och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt."
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du händer när de länderna nu lättar på sina restriktioner och Finlands motsvarighet till FHM pratar om att de kommer att få en stor andra våg till hösten eftersom så få har blivit sjuka nu?
Vad siffrorna är en viss dag säger inget om det totala utfallet under hela den tidsperiod som detta kommer att hålla på.
Bra fråga. De kanske gör som Nya Zeeland och Australien som har lyckats att besegra smittan, se artikeln nedan:

https://www.ft.com/content/c4200db9-3eb5-484d-818a-00355a99c649
 
L Lars48 skrev:
Bra fråga. De kanske gör som Nya Zeeland och Australien som har lyckats att besegra smittan, se artikeln nedan:

[länk]
Men de kommer ju inte att lyckas behålla den statusen och samtidigt tillåta inresa till landet.
Skall de hålla gränsen vattentät i ett par år från nu tänker du, eller vad är planen?
 
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är faran med lösryckta citat. Ska man förstå vad något betyder måste man ha sammanhanget klart för sig.
Den här sidan har det länkats till tidigare i tråden men verkar behövas igen:
Sant och falskt om vad Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell sagt
Samt förstås se inlägg #10613
Det är faran när man säger saker man inte har belägg för. Speciellt i läge som detta är med en sjuka som tar livet av väldigt många och landets ekonomi mår mycket illa.
 
G gaidin skrev:
Men de kommer ju inte att lyckas behålla den statusen och samtidigt tillåta inresa till landet.
Skall de hålla gränsen vattentät i ett par år från nu tänker du, eller vad är planen?
Inte vattentätt. Två veckor karantän för alla inresande. Då är det förhoppningsvis tätt.
Så ser det ut för ett land som sköter det snyggt.

Två diagram visar dagliga fall och aktiva COVID-19-fall i Nya Zeeland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är faran när man säger saker man inte har belägg för. Speciellt i läge som detta är med en sjuka som tar livet av väldigt många och landets ekonomi mår mycket illa.
Om man använder lösryckta citat så kan man få det till att vem som helst säger felaktiga saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Inte vattentätt. Två veckor karantän för alla inresande. Då är det förhoppningsvis tätt.
Så ser det ut för ett land som sköter det snyggt.

[bild]
Det betyder ju att hela turistnäringen är satt ur spel under tiden, ingen vill ju resa dit och sedan tillbringa två veckor av sin semester i karantän. Det samma borde väl gälla för affärsbesökare. Vem skall bekosta karantänen?

I princip allting du har skrivit i den här tråden har ju varit helt fel, alternativt endast för att ge kritik åt svenska myndigheter, där du förespråkar husarrest för hela Sverige. Jag vet inte vad du har för agenda med allt du kräks ur dig men jag lägger ingen som helst vikt vid dina dåligt underbyggda gissningar och direkta felaktigheter.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Bra fråga. De kanske gör som Nya Zeeland och Australien som har lyckats att besegra smittan, se artikeln nedan:

[länk]
Australien har inte besegrat det nya coronaviruset.
Men precis land efter land öppnar upp trots att de vet att det kan öka smittspridningen och leda till fler dödsfall. Har du inte läst artikeln där Finlands motsvarighet till FHM uttalar sig?
Det har ju länkats till den i tråden.

L Lars48 skrev:
Inte vattentätt. Två veckor karantän för alla inresande. Då är det förhoppningsvis tätt.
Så ser det ut för ett land som sköter det snyggt.

[bild]
Och hur tror du den stora turistbranschen i Nya Zeeland reagerar på det?
Lär ju inte komma några turister om de ska sitta i karantän i två veckor, dvs. arbetslösheten stiger, skatteintäkterna minskar, mindre pengar till sjukvården, fler dör i sjukvården.
 
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Inte vattentätt. Två veckor karantän för alla inresande. Då är det förhoppningsvis tätt.
Så ser det ut för ett land som sköter det snyggt.

[bild]
Två veckors karantän för alla inresande innebär att de kan lägga ner sin turistindustri och att de inte kan ta emot några affärsresenärer de närmaste åren. Det är i alla fall ett snyggt sätt att förstöra sin ekonomi i grunden.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Inte vattentätt. Två veckor karantän för alla inresande. Då är det förhoppningsvis tätt.
Så ser det ut för ett land som sköter det snyggt.

[bild]
Vad är ditt mål, egentligen? Att så få som möjligt ska bli smittade, eller att världen ska fungera någorlunda normalt? Du kan inte välja båda.
 
  • Gilla
zada11 och 3 till
  • Laddar…
T
G gaidin skrev:
Men de kommer ju inte att lyckas behålla den statusen och samtidigt tillåta inresa till landet.
Skall de hålla gränsen vattentät i ett par år från nu tänker du, eller vad är planen?
När det gäller Nya Zeeland så kan man läsa i tidningar att de planerar att automatisera smittspårning mha av en app och på så sätt försöka hålla nere smittspridningen till hanterbara nivåer. De har redan nu pratat om att öppna upp gränsen till Australien och jag skulle gissa att de succesivt kommer att öppna upp mot andra länder som visar att de har kontroll på smittspridningen.

Det ska bli spännande att se hur väl de lyckas.
 
T
T tanaris skrev:
Vad är ditt mål, egentligen? Att så få som möjligt ska bli smittade, eller att världen ska fungera någorlunda normalt? Du kan inte välja båda.
Varför kan man inte ha som mål att uppå få avlidna och en någorlunda normalt fungerande värld?

(Jag antar här att antal avlidna är kopplat till antal smittade)
 
T TAR12 skrev:
Varför kan man inte ha som mål att uppå få avlidna och en någorlunda normalt fungerande värld?

(Jag antar här att antal avlidna är kopplat till antal smittade)
Man kan ha fred i världen och att inga människor ska få cancer också som mål. Det relevanta är ju vad som realistiskt går att åstadkomma.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Varför kan man inte ha som mål att uppå få avlidna och en någorlunda normalt fungerande värld?

(Jag antar här att antal avlidna är kopplat till antal smittade)
Det kan man, men då måste man kompromissa. Jag har inte uppfattat "Lars48" som direkt kompromissvillig i den här frågan.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.