Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är av tron att detta corona-virus inte kommer skilja sig på denna punkt på något avgörande vis från andra corona-virus. Det baserar jag på att jag försöker snappa upp vad alla lärda och kunniga inom virologi säger (även mellan raderna).
Jag får intrycket att man i den forskarvärlden inte tror något annat, jag har hört uttalanden om att SARS-CoV-2 inte muterar mer än normalt osv.

Så jag känner mig ganska lugn med att troligen kommer immunitet av insjuknande vara av ungefär normal styrka, dvs ge gott skydd i minst ett år, sen sakta avtagande under några års tid.
Och får man fram ett vaccin så kommer det troligen vara lika effektivt som vi är vana vid, samt troligen vara lika lätt att modifiera för att möta mutationer som det är för de andra virusstammarna vi har vacciner mot.

Men detta finns det ju ingen absolut kunskap om, och alltså ingen garanti heller. Men jag får intrycket av att virologer inte verkar vara bekymrade över någon dålig egenskap här i alla fall.
Det är så jag också uppfattar bedömningen, våra problem har att göra med vår brist på immunitet (extrem spridning) och en något svårare symptombild av detta virus än andra vanligt cirkulerade virus. Men immuniteten kommer att bygga upp över åren.

Viruset kommer troligen att bli en av våra återkommande säsongsinfluensor och kommer precis som andra sådana att ta liv. Vi kommer att jaga viruset med vaccin, vissa år fungerar det bättre och andra år sämre. Förhoppningsvis dämpas symptombilden när muterade varianter med modifierat spikeprotein på virusets yta selekteras fram i den immuna populationen.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
...om man inte befinner sig på t.ex. en restaurang där luftkonditioneringen virvlar omkring viruset...
Så kraftig luftkonditionering är inte brukligt, folk gillar inte att sitta i drag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
L Lars48 skrev:
En undersökning om skyddsåtgärder frågade människor i olika länder om hur ofta de utför en mängd skyddande beteenden. De har valt att fokusera på fyra område. 1-undvika trånga områden, 2-undvika att gå till butiker, 3-undvika att beröra föremål offentligt, 4-undvika att ta kollektivtrafik. Som grafen visar Sverige hamnade näst lägst i listan.
Var det inte FHM som tyckte att folk följer rekommendationerna ? killgissning igen ?

The survey also asked people how often they were performing an array of protective behaviours. We’ve chosen to focus on four for the chart below: avoiding crowded areas, avoiding going to shops, avoiding touching objects in public, avoiding taking public transport.

The Italians and Spanish come at or near the top for each measure, while Swedes and Singaporeans come at or near the bottom across all four.

[bild]
[länk]
Spatsiba och välkommen tillbaka i tråden! Det är väl naturligt att personer som vet om att de får böter om de vistas utomhus utan konkret anledning (spanien, Italien etc) upplever att de aktiv undviker folksamling? Tycker du det är märkligt? Det är väl t.o.m världsfrånvänt för att vara Putins lakej?
Undersökningar visar även att interner i Gulag upplever att de oftare äter möglig mat.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Ja, vackert !
Tydligare än så här kan det inte bli. Tur att det kommer hela tiden bekräftelser på allt som jag har skrivit hittills i den här tråden.
Här var det ingen gräns på självsäkerheten må jag säga. Du lovordade ju t.ex. Singapore den 30 mars, men nu en månad senare säger du att de ligger i botten (tillsammans med Sverige) i hur de faktiskt distanserat sig.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Det svåra är att göra det säkert, vilket jag hävdar går i detta fallet. Sedan behövs testkapacitet också...
Jag har fullt förtroende att vår oerhört utvecklade IT-bransch kan få ihop ett säkert system. Det är liksom Sveriges starka sida. Men testkapacitet. Att göra någon utanför kontoret som inte handlar om ett oändligt antal möten gällande "integritet" och "säkerhet", det är inte direkt vår starkaste gren i dag.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så kraftig luftkonditionering är inte brukligt, folk gillar inte att sitta i drag.
Jag tänkte bara på den kinesiska analysen hur smittan spreds på en restaurang.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har fullt förtroende att vår oerhört utvecklade IT-bransch kan få ihop ett säkert system. Det är liksom Sveriges starka sida. Men testkapacitet. Att göra någon utanför kontoret som inte handlar om ett oändligt antal möten gällande "integritet" och "säkerhet", det är inte direkt vår starkaste gren i dag.
Jag jobbar inom IT, de flesta vet inte ens vad säkerhet innebär...
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar inom IT, de flesta vet inte ens vad säkerhet innebär...
Om du känner att din bransch har vissa kompetensluckor måste du ändå tänka på att det här är vad vi som samhälle är bra på. Tänk då på utmaningen med att bygga ut testkapacitet där jobbet måste göras i den fysiska världen. En annan nivå på utmaning när man väl har fått ihop sin rimligt säkra databas med tillhörande app.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
@pacman42

Kan bara hålla med. För börjar man kräva någon form av säkerhet så är det alltid krångligt, jobbigt, förstör användarupplevelsen eller alla möjliga andra argument som har högre prio. Vissa kan förvisso stämma men kom då inte och säg att det är säkert när just säkerheten prioriteras bort :)

/jobbar med cybersäkerhet
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Det är därför det finns en hel uppsjö med exempel på felaktiga påståenden och prognoser från Tegnell bl.a. va? Just för att FHM "räknade helt rätt med en otrolig precision"?

Här är ett axplock. Finns mycket mer:
SVT nyheter drog upp en radda med uttalanden från Tegnell som inte sen stämt, och sen hade de Tegnell i studion och ställde han till svars, typ.
Och för er som inte såg detta kan jag meddela att först och främst så låste sig inte Tegnell i någon försvarsposition, han verkade inte ha något behov av att rättfärdiga sina uttalanden, kanske för att han vet att de var så korrekta som möjligt, just då, vad vet jag.
Han konstaterade att allt arbete och allt de sagt alltid varit förankrade i den för tillfället tillgängliga kunskapen och informationen, och att deras arbetsgrupp ofta vänt och vridit på allt några gånger för att de ska vara så korrekt som möjligt.
Om hans uttalande den 25 feb, att det inte fanns någon direkt smittspridning på skidorterna så var det den information som de fått från Italien, och det är den de går på.
Reportern undrade varför man litar på sånt, varför man inte försöker ta reda på saker själva, eller gissar lite längre.
Tegnells svar var att den mest korrekta och tillförlitliga information i Europeiska länder kommer från landet självt, inget annat land i EU har bättre koll på läget i Sverige än FHM m.fl Svenska myndigheter.
Och att det europeiska samarbetet i hälsofrågor har i årtionden flutit väldigt bra och smärtfritt och varit av hög kvalitet.

Det var nog mest detta virus egenskaper och smittsamhet som överraskat både oss och Italienarna.


Och jag grunnade sen lite över de uttalanden som gjorts, som i efterhand visat sig felaktiga, att de har nog ändå alltid varit den bästa gissningen utifrån tillgänglig kunskap och information.
T.ex. i mitten av Januari, att viruset hade låg smittsamhet och vi i Europa troligen inte skulle drabbas speciellt mycket.
Just då visste man inte så mycket mer än att detta virus var rätt likt SARS (så det har nu namnet SARS-cov-2), och SARS hade just dessa egenskaper, det spreds relativt dåligt, så epedemierna höll sig i huvudsak inom några länder i Asien, de fall som kom till Europa klarade man i huvudsak av att smittspåra och bekämpa så.

Det fanns nog ingen alls kunskap då om att SARS-cov-2 var såpass smittsamt eller att det kunde smitta asymptomatiskt och/eller några dagar innan ev symptom. Man har nog inte fullt koll på något av detta ännu, men det misstänks allt starkare att det finns sådana här egenskaper, såpass mycket att jag antar att det är huvudspåret nu.


edit:
Här är ett kort klipp av en del från Aktuellt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-viruset-mycket-mer-oforutsagbart-an-vi-trodde
Sen hittar jag detta, lite längre, som har med allt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Men detta verkar vara en sida som förändras allteftersom, så jag är inte förvånad ifall det innehåller ett helt annat videoklipp ikväll.
Men då kan man ett tag framåt kolla på hela nyhetssändningen, Aktuellt 28//4
https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3?start=auto
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har fullt förtroende att vår oerhört utvecklade IT-bransch kan få ihop ett säkert system. Det är liksom Sveriges starka sida. Men testkapacitet. Att göra någon utanför kontoret som inte handlar om ett oändligt antal möten gällande "integritet" och "säkerhet", det är inte direkt vår starkaste gren i dag.
Ett problem är väl att det måste göras i samarbete med Apple och Google. Experter har pekat på en del integritetsproblem med den lösning som implmenteras:

https://www.nyteknik.se/premium/manga-risker-med-apples-och-googles-coronasamarbete-6993851

(betalvägg för den som inte är med i Sveriges Ingenjörer)

"Det finns en anledning till att närhetsnycklarna byts ut var 15:e minut: att inte kunna spåra en enhet/individ över tid.

Men för en covidpositiv sätts den säkerhetsfunktionen ur spel. Det här var något Matthew Rosenfeld – skaparen av krypterade meddelandetjänsten Signal – noterade på Twitter.

”Då blir alla dina BLE-macadresser (unika adresser som kan identifiera en enhet, reds anm.) möjliga att länka. Varför de ändras till att börja med? För att spårning redan är ett problem...vid det laget lär adtech (som minimum) veta vem du är, var du har varit och att du är covidpositiv”, skriver Rosenfeld, som är mer bekant under sitt alias, Moxie Marlinspike."
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
J
mathiash77 skrev:
@Lars48

Japp, att det skulle finnas 10 000 tals döda i April, att främmande land och invaderar, tror jag också du skrivit om???


Jag kan ha fel men det är lite mycket brus....
Var inte det Fredrik Lindström som oroade sig för dom i Hassan i P3? Nej just det, det var de 10.000 tyska bögarna som skulle invadera Sverige när vi gick med i EU...
 
T
L Lars48 skrev:
Den här är min favorit. Det räcker gott och väl för avsked.
Från 5te/mars
Tegnell om virusfallen: Jag tror att det värsta nu är över
[länk]

[länk]
Så ditt favoritcitat är inte ens ett citat, utan något en rubriksättare hittat på? Tror faktiskt inte det är grund för avsked i Sverige...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker den här sidan förklarar nyttan med social distansering på ett tydligt sätt.
[länk]
Det är inte bara smitta mellan personer, det glöms många gånger bort att även dörrhandtag och andra ytor kan överföra smitta. Papper ca 5 dagar, glatta ytor ca 7 dagar har de sagt, på "Coronavåten" hittade de Coronavirus efter 17 dagar men de visste inte om de fortfarande kunde smitta.
Har en släkting som inte har varit nära någon person, arbetat hemma i 2 månader och hållet sig på långt avstånd från andra personer men ändå har fått Corona. Så god handhygien är oerhörd viktig! Finns det inte vatten i tvål och vatten i närheten, ta med hemifrån hushållspapper med tvål och vatten
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du känner att din bransch har vissa kompetensluckor måste du ändå tänka på att det här är vad vi som samhälle är bra på. Tänk då på utmaningen med att bygga ut testkapacitet där jobbet måste göras i den fysiska världen. En annan nivå på utmaning när man väl har fått ihop sin rimligt säkra databas med tillhörande app.
Det är inte branschen som har kompetensluckor, problemet är att säkerhetskompetensen ofta plockas in alldeles för sent. Det är svårt att få igenom ändringar i den grundläggande designen när det är en vecka kvar till release...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.