Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
T tanaris skrev:
Det är inte branschen som har kompetensluckor, problemet är att säkerhetskompetensen ofta plockas in alldeles för sent. Det är svårt att få igenom ändringar i den grundläggande designen när det är en vecka kvar till release...
Vi pratar förbi varandra. Det du beskriver är ett solklart fall av bristande kompetens i organisationen. Organisationen hade inte kompetens i det fallet att implementera säkerhetstänk i den grundläggande designen.

För att vara tydlig:
Att det sitter nån isolerad avdelning i källarvåningen som har säkerhetslösningen är alltså inte kompetens. Först när avdelningens kunskap får ingå i arbetet uppvisar organisationen kompetens i säkerhetsfrågan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är så jag också uppfattar bedömningen, våra problem har att göra med vår brist på immunitet (extrem spridning) och en något svårare symptombild av detta virus än andra vanligt cirkulerade virus. Men immuniteten kommer att bygga upp över åren.

Viruset kommer troligen att bli en av våra återkommande säsongsinfluensor och kommer precis som andra sådana att ta liv. Vi kommer att jaga viruset med vaccin, vissa år fungerar det bättre och andra år sämre. Förhoppningsvis dämpas symptombilden när muterade varianter med modifierat spikeprotein på virusets yta selekteras fram i den immuna populationen.
Är det inte också så att de virus som vi har som lyckas hålla sig igång år efter år har en tendens till att så småningom mutera sig fram till att bli ganska lika redan vanliga virusstammar, dvs bli ungefär lika farliga/allvarliga som de vanliga säsongsinfluensorna/förkylningarna.
Att det är lite av evolution/darwinism men på virusnivå ...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi pratar förbi varandra. Det du beskriver är ett solklart fall av bristande kompetens i organisationen. Organisationen hade inte kompetens i det fallet att implementera säkerhetstänk i den grundläggande designen.

För att vara tydlig:
Att det sitter nån isolerad avdelning i källarvåningen som har säkerhetslösningen är alltså inte kompetens. Först när avdelningens kunskap får ingå i arbetet uppvisar organisationen kompetens i säkerhetsfrågan.
Ah, då är jag med. Det är alltså organisationer i branschen som saknar kompetens, inte branschen i sig :)

Sen är det nog en aning Dunning Krüger också, jag har träffat på åtskilliga utvecklare som tror de kan säkerhet men (relativt) få som faktiskt kan det på riktigt.
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte också så att de virus som vi har som lyckas hålla sig igång år efter år har en tendens till att så småningom mutera sig fram till att bli ganska lika redan vanliga virusstammar, dvs bli ungefär lika farliga/allvarliga som de vanliga säsongsinfluensorna/förkylningarna.
Att det är lite av evolution/darwinism men på virusnivå ...
Visst är det så. Det finns ju ingen syfte eller riktning på evolutionen men viruspartiklarna muterar ju ständigt och de former som sprider sig bäst är de som tar över i den mänskliga populationen. Samtidigt för de ett krig mot vårt adaptiva immunsystem samt våra sociala och medicinska försök att kontrollera spridningen. En effekt har ofta visat sig vara att symptomen lindras, t ex att dödligenheten får ner över åren. Men det finns ju ingen garanti att det blir utfallet.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Om du håller politiken utanför och bara tar sakfrågan: Är det rätt eller fel att ta bort trängselskatten.

När du nu spyr galla:
Hur många inom sjukvården har möjlighet att ta bil istället för kollektivtrafik?
Är slopad trängselskatt det som gör att de skulle ta bil istället? Kostnaden är ju 90kr/dag vilket är något som är avdragsgillt också.

Jag ser snarare risken med slopad trängselskatt att alla ANDRA tar sig oftare in till City och på så sätt ökar spridningen.

Skulle man gjort en specifik riktad aktion vore det BÄTTRE med specialbussar som kör personal ut till olika områden, för att minska rörelser på vissa knutpunkter.
För varje person som tar bilen så blir det glesare i kollektivtrafiken. Alltså, även för vårdpersonal som inte har bil.
Jag tar bilen till jobbet nu, enbart för att färre ska åka kollektivtrafik. Det kostar mig 5 000 kr i månaden. Netto. Tullar+parkering. Finns inga avdrag att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tanaris skrev:
Ah, då är jag med. Det är alltså organisationer i branschen som saknar kompetens, inte branschen i sig :)

Sen är det nog en aning Dunning Krüger också, jag har träffat på åtskilliga utvecklare som tror de kan säkerhet men (relativt) få som faktiskt kan det på riktigt.
En klassiker är ju annars den där IT-avdelningen som är väldigt intresserade av säkerhet men inte alls intresserade av verksamheten. Så de isolerar sig, utvecklar ett system med säkerhet som egentligen enda kvalitetsmål som ingen i organisationen vill eller kan använda. (Ja, jag är statligt anställd.)
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hög dödlighet hos värden är inget självändamål för ett virus. Tas värddjuren ihjäl allt för effektivt stannar smittspridningen av ganska abrupt.
Det nya coronaviruset har däremot en för virus bra egenskap (troligen i alla fall) att det smittar innan symptom. Då blir kraftig sjukdom eller dödsfall inte fullt lika negativt för virusets egen överlevnad ...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J
T tanaris skrev:
Så ditt favoritcitat är inte ens ett citat, utan något en rubriksättare hittat på? Tror faktiskt inte det är grund för avsked i Sverige...
Tjänstemannaansvaret är väl avskaffat i Sverige? Men i Lasses favvoland finns det kvar.
 
J Jocke Best skrev:
Tjänstemannaansvaret är väl avskaffat i Sverige? Men i Lasses favvoland finns det kvar.
Det är fler i tråden som ropar på avsked, tur vi har lagar som skyddar individen.
Allra helst som det är rekommendationer/information framtagen av en myndighet och inte en enskild.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tänkte bara på den kinesiska analysen hur smittan spreds på en restaurang.
Och jag tänker på kryssningsfartyget där ingen smitta alls har spridits i ventilationen, trots att den var ihopkopplad som "hejkomåhjälpmig". Den analysen ser jag som mycket mer pålitlig, särskilt vad gäller svenska förhållanden. Vi har inga restauranger som sprider droppsmitta med luftkonditioneringen, det blir inte godkänt av kommunens tillsynsenhet.
 
J
tttomten tttomten skrev:
Det är fler i tråden som ropar på avsked, tur vi har lagar som skyddar individen.
Allra helst som det är rekommendationer/information framtagen av en myndighet och inte en enskild.
Min ovetenskapliga undersökning av avtalet gilla baserat på denna trådens inlägg om för eller emot Sveriges linje i frågan gör gällande att tjänstemännen i FHM skulle klarat en inkvisation rätt hyfsat i vilket fall.
 
  • Gilla
Poxeman och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En effekt har ofta visat sig vara att symptomen lindras, t ex att dödligenheten får ner över åren. Men det finns ju ingen garanti att det blir utfallet.
Det är nästan en garanti. Virus med kraftiga symptom och därmed i allmänhet hög dödlighet har låg grad av smittspridning och utvecklas långsamt, annars dör de ut, för att de inte kan spridas om folk dör för snabbt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Men det funkar ju inte när kollektivtrafiken glesar ut på grund av minskat resande....
 
D Daniel 109 skrev:
Men det funkar ju inte när kollektivtrafiken glesar ut på grund av minskat resande....
Ja. Snacka om mixade signaler.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En klassiker är ju annars den där IT-avdelningen som är väldigt intresserade av säkerhet men inte alls intresserade av verksamheten. Så de isolerar sig, utvecklar ett system med säkerhet som egentligen enda kvalitetsmål som ingen i organisationen vill eller kan använda. (Ja, jag är statligt anställd.)
Graden av säkerhetstänk i organisationen kan spåras i antalet postitlappar med lösenord på kanten av skärmen :)
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.