Jag har köpt hus med pool med tillträde under veckan. Under tillträdet ska säljare visa mig hur poolen fungerar.

Denna är en uppvärmd pool med värmepump. Den ska vara upplyst. Den har inte varit igång sen förra säsongen.

Vad tycker ni är viktigt och bra att ta upp under det samtalet, så jag kan ställa bra frågor och inte missa saker jag borde frågat?

Tack.
 
Fråga om drift kostnad per månad
El samt kemikalier

Hur doseras klor idag i poolen?
Manuellt eller med styrning

är poolen tömd idag?

hur är poolen uppbyggd

fråga efter om ev läckor, om det läcker efter att du fyllt på vatten så kan det bli dyra rep kostnader.
Vem står för detta?
Säg att du vill ha den uppfylld innan du tar över allt samt att den är igång ev att han tar det sedan och ev lagningar
 
wrang wrang skrev:
Fråga om drift kostnad per månad
El samt kemikalier

Hur doseras klor idag i poolen?
Manuellt eller med styrning
OK,

Klor används inte tror jag. De har ett filter (ska klor användas ändå?)
 
Ja man kan använda olika sätt att sköta poolens rengöring men oftast har man klor
Pulver eller flytande finns även ”saltvatten”


Ph styrning?
för att ha ett bad känligt vatten pH 7.2
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Fråga om drift kostnad per månad
El samt kemikalier

Hur doseras klor idag i poolen?
Manuellt eller med styrning

är poolen tömd idag?

hur är poolen uppbyggd

fråga efter om ev läckor, om det läcker efter att du fyllt på vatten så kan det bli dyra rep kostnader.
Vem står för detta?
Säg att du vill ha den uppfylld innan du tar över allt samt att den är igång ev att han tar det sedan och ev lagningar
Poolen är tömd, den är nedgrävd i marken,
Insidan är ej kakel utan typ plast. Eller menar du nåt annat med hur den är uppbyggd?

Vi hinner nog inte fylla den och de är nog inte sugna på det heller. Säljaren har tecknat dolda fel försäkring, bra?
 
Redigerat:
Försäkringen lär inte gälla poolen.

Är den helt tömd?
 
T Tiger79 skrev:
Försäkringen lär inte gälla poolen.

Är den helt tömd?
Ja..lite smuts i grunden såg jag också.

Jag är nervös.

Säljaren har inga papper som hon hittar på pool, och hennes medsäljare vill inte visa hur poolen funkar för han har inte tid (de är skilda). firman som byggde poolen har gått i konkurs.

Jag har tillträde imorgon... Vad ska jag göra??
 
Ta det lugnt.
Första frågan är vad den är byggd av, finns ett par alternativ: murad av lättbetong/leca, olika cellplastblockslösningar, plåt eller glasfiber/på-plast samt gjuten.
Du skrev att det är plast på insidan. Säker på det? Om så så är det en glasfiber eller pp-pool. Om du kan kolla på utsidan av karet kanske funkar lista ut det.
Mest vanligt är att det sitter en liner inne i polen (typ en plastmatta/gummimatta).
Om den nu är tom och klarar av att vara Tom utan att väggarna rasar in av marktrycket så verkar det inte vara en plåtpool heller.

Steg 2 är att kolla hur driften sker. Finns det någon utrustning för vattenrening eller doserad det löst klor i bassängen eller via klorpuckar i bredavloppet.
Det är nämligen två typer av rening i en pool, kemisk (klor eller saltklorinator) och sandfilter för partiklar. Därtill sköter man pH och alkalinitet genom andra kemikalier.

för att komma igång i vår bör du även förstå hur de fyller upp poolen och tappar ur den.

Fotta sedan kring pump, sandfilter, värmepump etc så kan vi hjälpa dig vidare.

och bara du anmäler till ditt försäkringsbolag så kommer poolen ingå i din försäkring.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Ta det lugnt.
Första frågan är vad den är byggd av, finns ett par alternativ: murad av lättbetong/leca, olika cellplastblockslösningar, plåt eller glasfiber/på-plast samt gjuten.
Du skrev att det är plast på insidan. Säker på det? Om så så är det en glasfiber eller pp-pool. Om du kan kolla på utsidan av karet kanske funkar lista ut det.
Mest vanligt är att det sitter en liner inne i polen (typ en plastmatta/gummimatta).
Om den nu är tom och klarar av att vara Tom utan att väggarna rasar in av marktrycket så verkar det inte vara en plåtpool heller.

Steg 2 är att kolla hur driften sker. Finns det någon utrustning för vattenrening eller doserad det löst klor i bassängen eller via klorpuckar i bredavloppet.
Det är nämligen två typer av rening i en pool, kemisk (klor eller saltklorinator) och sandfilter för partiklar. Därtill sköter man pH och alkalinitet genom andra kemikalier.

för att komma igång i vår bör du även förstå hur de fyller upp poolen och tappar ur den.

Fotta sedan kring pump, sandfilter, värmepump etc så kan vi hjälpa dig vidare.

och bara du anmäler till ditt försäkringsbolag så kommer poolen ingå i din försäkring.
Chrille, tack för svar.

Jag är inte säker på vad den är byggd av. Jag kunde bara se att det är inte klinker. De hade satt upp regler på den + plåttäcke för säljare sa att det inte ska komma in snö på vinter. Vi kortsidan hade de en rull-täcke som hon sa ska användas på sommaren så inte löv ska komma in.

Hon sa att jag inte ska lägga I klor eller dyl utan det finns ett filter som sköter det. Det tar ca en halvdag att fylla sa säljaren, tror via vanlig slang? Man ska inte rengöra nåt utan in med vatten först och så sköter filtret det. Tappar ur vet jag inte.

Jag har berättat till min villahemförsäkring att jag ska köpa villa med pool.

Jobbar du med sånt? Kan du hjälpa handgripligen? Jag kan skicka bilder men som inte visar pool så mkt.

Jag vill bara inte ha kritiska fel som ruinerar mig, något byte av filter etc är ok. Men inget som skulle bryta mig..
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Chrille, tack för svar.

Jag är inte säker på vad den är byggd av. Jag kunde bara se att det är inte klinker. De hade satt upp regler på den + plåttäcke för säljare sa att det inte ska komma in snö på vinter. Vi kortsidan hade de en rull-täcke som hon sa ska användas på sommaren så inte löv ska komma in.

Hon sa att jag inte ska lägga I klor eller dyl utan det finns ett filter som sköter det. Det tar ca en halvdag att fylla sa säljaren, tror via vanlig slang? Man ska inte rengöra nåt utan in med vatten först och så sköter filtret det. Tappar ur vet jag inte.

Jag har berättat till min villahemförsäkring att jag ska köpa villa med pool.

Jobbar du med sånt? Kan du hjälpa handgripligen? Jag kan skicka bilder men som inte visar pool så mkt.

Jag vill bara inte ha kritiska fel som ruinerar mig, något byte av filter etc är ok. Men inget som skulle bryta mig..
Hej

Jobbar inte med pool, men har haft en plåtliner pool Vid förra huset och bygger nu en Tjälldens pool vid nya huset. Är helt enkelt underbart med pool, speciellt hur ungarna leker i den (under uppsyn såklart). Kan vara ett patronfilter som sitter, mer ovanligt men det är ytterligare ett alternativ.

Ta du bilder när du har tillträde så hjälper ajg dig vidare :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Hej

Jobbar inte med pool, men har haft en plåtliner pool Vid förra huset och bygger nu en Tjälldens pool vid nya huset. Är helt enkelt underbart med pool, speciellt hur ungarna leker i den (under uppsyn såklart). Kan vara ett patronfilter som sitter, mer ovanligt men det är ytterligare ett alternativ.

Ta du bilder när du har tillträde så hjälper ajg dig vidare :)
Underbart med folk som hjälper när man behöver!

Kommer nog inte kunna ta foto innan tillträde (jag tänkte om jag ska åberopa fel etc före skrivning, eftersom jag får dåliga vibbar från säljare som inte har papper och vill visa hur saker funkar).

Ringde precis min försäkring, där ingår pool automatiskt till värde upp till 150 k.

Vad tror du, är jag safe? Jag tänker vad kan hända med nedgrävd pool som är kritiskt? Sprickor? Är det vanligt? Hur kollar man det.
 
Allvarligt talat, somna om på detta nu. Det låter ju som att den du träffar ändå inte vet hur poolen fungerar så det finns inte mycket att hämta där.

Alla pooler fungerar ungefär likadant och det är inte överdrivet komplicerat. Alla kan sköta en pool. Det finns bra guider på tex Folkpool som är relevanta för alla pooler oavsett typ.

När det är dags att dra igång poolen kan du lägga upp ett knippe bilder så kan du få hjälp med att dra i rätt spakar om det inte klarnat efter att du läst Folkpools guider.

Starta ingenting utan att ha vatten i rören/poolen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det blir nog svårt att testa så mycket utan att fylla den. En rätt viktig fråga är hur gammal poolen är. Vi köpte vårt hus med pool för fem år sedan, och då var den cirka tio år. Vi har inte drabbats av några jättedyra fel men det har varit en rad mindre som kan vara ganska besvärliga i sig. Läckor på jobbiga ställen (under trädäck), sprucket sandfilter, skuret lager i cirkulationspumpen, trasig belysning. Jag hade inte installerat pool själv, men barnen tycker det är kul.

Ja förresten, det överlägset dyraste och jobbigaste hittills är att vi har installerat pooltak, eftersom den gamla täckningen var på väg att ge upp och jag var less på att hantera den.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Underbart med folk som hjälper när man behöver!

Kommer nog inte kunna ta foto innan tillträde (jag tänkte om jag ska åberopa fel etc före skrivning, eftersom jag får dåliga vibbar från säljare som inte har papper och vill visa hur saker funkar).

Ringde precis min försäkring, där ingår pool automatiskt till värde upp till 150 k.

Vad tror du, är jag safe? Jag tänker vad kan hända med nedgrävd pool som är kritiskt? Sprickor? Är det vanligt? Hur kollar man det.
Det vanligaste är att man har en vinyl-liner invändigt som gör poolen tät. Ser den ok ut så är själva poolen tät. Det du därefter kan riskera är läckage på diverse nedgrävda kopplingar men sådant får man ju ta när det kommer, om det kommer. Vatten och värmepump kan endast testas när du har fyllt vatten.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Poolen är tömd, den är nedgrävd i marken,
Insidan är ej kakel utan typ plast. Eller menar du nåt annat med hur den är uppbyggd?

Vi hinner nog inte fylla den och de är nog inte sugna på det heller. Säljaren har tecknat dolda fel försäkring, bra?
läst igenom svaren
Känns ändå safe finns massor av folk som kan och vill hjälpa till
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.