Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är ett bra komplement till en riktig spänningsprovare. Det är inte alltid man kommer åt att skala upp och mäta. Jag har en på jobbet för just de tillfällena, annars kör jag med min Fluke-150(?)
Och den är (med ljudindikering aktiv) toppen att sätta i ett uttag eller liknade och sen gå till centralen (som inte är uppmärkt) tre rum bort och bryta grupp efter grupp tills pennan tystnar, sen kan man mäta med en riktig spänningsprovare om man fortfarande känner sig osäker.

• Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Ja så länge man förstår begränsningarna är den användbar, men det är lätt att se hur en oerfaren lurar sig själv.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så länge man förstår begränsningarna är den användbar, men det är lätt att se hur en oerfaren lurar sig själv.
Ja, de senaste tre elektriker jag haft hemma i kåken har alla tre använt en sån där penna ... Så det är ju lätt att tro att det är en billig väg till "proffsarbeten" ..

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att du inte vet om du inte får en indikation pga att det är spänningslöst eller för att pennan inte detekterar spänning.

Om du håller pennan så du får indikation och sedan slår av strömmen och du kan observera en förändring i indikationen på pennan utan att du flyttat pennan, så är det kanske ok....

....men att bara mäta på något ställe och dra slutsatsen att det är spänningslöst bara för att du inte får någon indikation, det ska man passa sig för.

Eftersom min elektriker som var här och bytte elcentral använde en sådan här flitigt, vilket väckte mitt intresse, tror jag att "pennorna mer eller mindre livsfarliga" kanske är fel ord.

Jag förstår hur ni tänker, men...
Om man försöker använda ett verktyg till något det inte är avsett för är det nog snarare brukaren som är livsfarlig för sig själv, inte verktyget.
Som tex att försöka mäta frånvaro av spänning med ett instrument som är avsett att mäta närvaro av spänning.

/Höghus

• Gilla
Omogen och 1 till
  • Laddar…
Pennan för 69kr har på cdon en av fyra bilder på en Fluke.
Produktsidan hos leverantören har inte med den bilden. Varken cdon eller teknikproffset nämner Fluke.
https://www.teknikproffset.se/Sport...-foer-spaenning-med-LED-indikator-och-fic.htm

Pennan för 78kr har ingen bild som anger Fluke och inget i texten.
Leverantören skriver "Märke: Tech of sweden"
https://www.prylxperten.se/produkt/spanningsdetektor-testpenna-led/

Ingen av dessa testpennor är från Fluke.

Har skickat ett ärende till cdon och bett dem ta bort den felaktiga produktbilden då detta inte är Fluke utan att billig kopia.

T TCG skrev:
Produktsidan hos leverantören har inte med den bilden. Varken cdon eller teknikproffset nämner Fluke.
[länk]

[länk]

Har skickat ett ärende till cdon och bett dem ta bort den felaktiga produktbilden då detta inte är Fluke utan att billig kopia.
Detta blir bara mer och mer spännande!

/Höghus

T TCG skrev:
[länk]

[länk]

78-kronorspennan har dock beteckningen Voltalert vilket är TM Fluke så den är åxå bedräglig och falsk marknadsföring.

/Höghus

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Flukes enklaste penna kostar väl cirka 350kr här hemma...?

Jag betalade 22USD från Kina för min kinabrandade äkta Voltalert II, det var för 10år sedan :surprised:

MathiasS MathiasS skrev:
Ja runt 300 ex moms kostade den på Storel för oss/mig

MathiasS MathiasS skrev:
319:- hos Bauhaus, där jag skaffade min.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det kan vara såhär med den ena av pennorna:

Precis som ni säger så är dessa pennor bra för att kontrollera så att strömmen är på men de är farliga att förlita sig på för att kontrollera ifall strömmen är av.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M mahus skrev:
Precis som ni säger så är dessa pennor bra för att kontrollera så att strömmen är på men de är farliga att förlita sig på för att kontrollera ifall strömmen är av.
Går det att förklara detta lite utförligare för en nyfiken? :)

Kan ni möjligtvis ta detta i PM? Lite få tips om verktyg till bra priser nu

• Gilla
Lajnus och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.