Vi har installerat nytt enskilt avlopp och tömt den gamla gjutna betongslamavskiljaren.
Det luktar nu rejält illa ur den. Finns det nått sätt att skynda på nedbrytningen så det slutar lukta lite snabbare?
Det luktar nu rejält illa ur den. Finns det nått sätt att skynda på nedbrytningen så det slutar lukta lite snabbare?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Testa att ympa första kammaren med någon hink färsk ko- och hästgödsel. Det kan kanske få igång nedbrytningen i nya slamavskiljare.T Torpgubben skrev:
Annars så är det en fråga om att vädra bort lukten, d v s säkerställ att er avloppsluftning över tak verkligen drar luft från slamavskiljaren. Har ni luktande nedslag försök höja avluftningen så att lukten vädras bort.
Tack, ska testa.
Det luktar nog mest från den gamla tanken, kanske just för att den inte längre är luftad till nock.
Det luktar nog mest från den gamla tanken, kanske just för att den inte längre är luftad till nock.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kanske dum fråga, men varför bytte ni till en ny trekammarbrunn?T Torpgubben skrev:
Och hur gammal var den gamla?
Att man måste byta till ny infiltrationsbädd ibland har jag förstått, men trekammarbrunn?
Byggd på 30-talet, tror vi.
Underkänd.
Underkänd.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Ser nu att jag i gårdagens eftermiddagströtthet helt missförstod frågan. Ni har alltså en gammal slambrunn som står tom och luktar utan funktion?
Få föreslår jag urspolning med högtryck och tömning av det stinkande vattnet (om den inte är rimligt ren). Sen en pumpsprutflaska och kanske fem flaskor Klorin som sprutas ut på väggarna. Lukten försvinner sedan.
Eller helt enkelt slå sönder den (bila den) så att den rasar in och fyll den med sand/grus. Gräv över.
Få föreslår jag urspolning med högtryck och tömning av det stinkande vattnet (om den inte är rimligt ren). Sen en pumpsprutflaska och kanske fem flaskor Klorin som sprutas ut på väggarna. Lukten försvinner sedan.
Eller helt enkelt slå sönder den (bila den) så att den rasar in och fyll den med sand/grus. Gräv över.
Den gamla brunnen är slamtömd men inte högtrycksrenspolad. Den ligger djupt ned och det känns inte säkert att klättra ned. Ska testa att tillsätta natriumperkarbonat (Oxyg), jag tror det är smartare att låta bakterier bryta ned resterna som finns kvar snarare än att tillsätta en massa klorin. Kanske kör den lösningen Om lukten inte ger sig.
Vi tänker ha kvar tanken och använda som trädgårdsvattentank genom att leda ner regnvatten och sen använda en bevattningspump när den har slutat lukta.
Vi tänker ha kvar tanken och använda som trädgårdsvattentank genom att leda ner regnvatten och sen använda en bevattningspump när den har slutat lukta.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Ja oxidation som oxidation. Båda fungerar för att få stopp på lukten, bara en fråga av dosen. Jag har gjort detta med Klorin i en gammal slambrunn i betong och lukten dämpades som magi på en dag. Efter ett par veckor fanns ingen lukt alls kvar.T Torpgubben skrev:Den gamla brunnen är slamtömd men inte högtrycksrenspolad. Den ligger djupt ned och det känns inte säkert att klättra ned. Ska testa att tillsätta natriumperkarbonat (Oxyg), jag tror det är smartare att låta bakterier bryta ned resterna som finns kvar snarare än att tillsätta en massa klorin. Kanske kör den lösningen Om lukten inte ger sig.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Det viktiga är ju att tömma den helt från skitvatten för annars går det år en väldig massa Klorin. Jag hade våta betongväggar efter högtryckssprutandet och utskopandet av vatten. Sen sprutade jag på ett par tre liter koncentrerat Klorin med hjälp av en pumpsprutflaskaT Torpgubben skrev:
Den är slamtömd, men sen har den fyllts upp med ca 2 m3 regnvatten.
Det känns inte säkert att klättra ned även när den är tömd, den ligger djupt ned och nedgångsschaktetb är klaustrofobikt smalt.
Helst skulle jag bara vilja blanda i lagomt mycket klorin så att alla bakterier dör, men inte så mycket så att växter och djur dör när det rinner ut i backen.
Det känns inte säkert att klättra ned även när den är tömd, den ligger djupt ned och nedgångsschaktetb är klaustrofobikt smalt.
Helst skulle jag bara vilja blanda i lagomt mycket klorin så att alla bakterier dör, men inte så mycket så att växter och djur dör när det rinner ut i backen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Kristianstads kommun hade följande uppgift på sin hemsida:
Detta gäller alltså en dricksvattenbrunn där man vill sterilisera vattnet för att i ett senare skede kunna dricka ur brunnen (efter att man omsatt vattnet).
Så börja med det, 5 l Klorin i din brunn. Du får väl blanda ut varje flaska med nån hink vatten från brunnen innan du häller ned det så att inte allt sjunker till bottnen och inte blandar ut sig som det ska.
Detta gäller alltså en dricksvattenbrunn där man vill sterilisera vattnet för att i ett senare skede kunna dricka ur brunnen (efter att man omsatt vattnet).
Så börja med det, 5 l Klorin i din brunn. Du får väl blanda ut varje flaska med nån hink vatten från brunnen innan du häller ned det så att inte allt sjunker till bottnen och inte blandar ut sig som det ska.
Jag kom på att man borde kunna använda klor till en pool. Man tillsätter tydligen ca 30-45 g per 10 m3.
Ett kg på Biltema kostar 100kr, så det blir nog billigast. Klorhalten klingar sen av på några dagar, sen kan man pumpa ur det bakteriefria slamvattnet.
Som du skriver så får man blanda det separat och försöka röra runt i tanken så det sprider sig.
Ett kg på Biltema kostar 100kr, så det blir nog billigast. Klorhalten klingar sen av på några dagar, sen kan man pumpa ur det bakteriefria slamvattnet.
Som du skriver så får man blanda det separat och försöka röra runt i tanken så det sprider sig.