Hej,
Jag håller på att göra om en gammalt toalettutrymme. Det som skall göras är att wc-stolen skall flyttas, det skall tas upp avlopp till ett handfat samt att det skall in en golvbrunn till dusch. Huset är byggt på en betongplatta med krypgrund så alla rör drar jag i krypgrunden.
WC-stol:
Är det ett 110mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?
Handfat:
Är det ett 50mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?
Golvbrunn
Skall jag bila upp ett stort hål för att sedan gjuta fast golvbrunnen i samma höjd som flytspacklet?
Mvh
Jag håller på att göra om en gammalt toalettutrymme. Det som skall göras är att wc-stolen skall flyttas, det skall tas upp avlopp till ett handfat samt att det skall in en golvbrunn till dusch. Huset är byggt på en betongplatta med krypgrund så alla rör drar jag i krypgrunden.
WC-stol:
Är det ett 110mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?
Handfat:
Är det ett 50mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?
Golvbrunn
Skall jag bila upp ett stort hål för att sedan gjuta fast golvbrunnen i samma höjd som flytspacklet?
Mvh
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 451 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 451 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 342 inlägg
Och vad gäller höjd på golvbrunn så skall den sättas i höjd med flytspaklet. Har sett att man brukar lägga lite bruk eller liknande, trycka ned brunnen, mäta och väga av den så den kommer helt rätt. Senare gjuter man runt den. Svårt att gjuta fast den direkt i rätt läge.
Låter lättare att göra så. Har läst att 50% av alla fuktskador i badrum är vid golvbrunn så det är viktigt att den blir rättmonteradH hempularen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
För golvbrunnen kan du borra i flera steg, först någon cm så flänsen går ner sedan en mindre så koppen får plats, sedan om det finns betong kvar ett 75 mm hål för röret.
Protte
Protte
Liknande trådar
-
Rör genom betongplatta - måla tätskikt!?
Badrum -
Åtgärda ojämnt betonggolv med rörgenomförningar?
Golv -
Borra rör för ethernetkabel genom betongbjälklag, undvika misstag
Byggmaterial & Byggteknik -
Rördragning genom betongvägg
Vatten & Avlopp -
Håltagning betongbjälklag - gick genom två armeringsrör
Byggmaterial & Byggteknik