8 308 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
hitta kabel till robotgräsklippare
Vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att en robotgräsklippar borde hinna klippa det så snabbt att de inte hinner växa upp. Hänger nog mer på hur stor robotgräsklippare du köper. Vill du vara säker så ska du nog ha en rätt mycket större än vad du har i tomt(så de hinner klippa ner parkslide).A aka_the_barf skrev:
Nej, därför vi diskuterar kabelnA aka_the_barf skrev:
1 ledare kopplas i en slinga till samma basenhet. Sen finns det robotgräsklippare som har flera slingor, beroende på modell och prisklass.A aka_the_barf skrev:
Somsakt en slinga. Så en kabel ut, runt gräsmattan och tillbaka in i stationen igen.A aka_the_barf skrev:
Många rekommenderar runt 5cm ner i jorden.A aka_the_barf skrev:
Lättast sätt är att använda en kantskärare och ha ett typ metallrör och trycka i kablen genom det.A aka_the_barf skrev:
Olika. Men de än jag köpte var det 150m med.A aka_the_barf skrev:
Ja, det går bra. Samt använda krypslang. Eller använda vanliga skarvar som tex wago klämmor.A aka_the_barf skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Kravet på kabeln är en Max resistans, men man kommer långt med vanlig 1,5 mm2 ledning.
Orginal vaselinfylldaskarvar som levereras till automower är mycket bra.
Lödning och krympslang blir aldrig lika vattentätt.
Protte
Orginal vaselinfylldaskarvar som levereras till automower är mycket bra.
Lödning och krympslang blir aldrig lika vattentätt.
Protte
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Brukar köra litet vaselin innanför dubbla krympslangar över lödstället. Alternativt att innersta krympslangen är en variant med smältlim på insidan. Perfekt och håller många år, har inte haft några avbrott på dessa skarvar alls. Billigt och extremt bra sätt att göra skarvar imo.
Att riktig ”robotkabel” skulle spricka / släppa in fukt via höljet har jag aldrig sett. Då är det något gravt materialfel.
Att riktig ”robotkabel” skulle spricka / släppa in fukt via höljet har jag aldrig sett. Då är det något gravt materialfel.
Det är enklare att använda isolerade presskarvhylsor som man fyller med silikon innan stoppar in tråden och pressar.H Harald Blåtumme skrev:Brukar köra litet vaselin innanför dubbla krympslangar över lödstället. Alternativt att innersta krympslangen är en variant med smältlim på insidan. Perfekt och håller många år, har inte haft några avbrott på dessa skarvar alls. Billigt och extremt bra sätt att göra skarvar imo.
Alla bara pratar om skarvning - om man följer installationsanvisningarna ( åtminstone för Worx ), så bör man lägga ut reservkabel lite " här och där" vilket gör att skarvning normalt inte behövs, när någon justering görs.
Hur många meter kan du dra tråden när den efter några år har ”grävt ner sig”?
Den skarvning många pratar om lär inte vara vid justering av nylagd anläggning utan när det blir skador på tråden pga tex trädgårdsarbete, djur mm eller vid större ändring.
Den skarvning många pratar om lär inte vara vid justering av nylagd anläggning utan när det blir skador på tråden pga tex trädgårdsarbete, djur mm eller vid större ändring.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Då gäller det att hitta kabeln, sedan att få loss den för även om man lägger kabeln PÅ gräset så har den vuxit fast nästa år.
Protte
Protte
Skrämmer liv i denna tråd
Vår kabel till Nisse har börjat spricka efter många år och ännu flera bilpassager över den.
Funderar på att lägga FQ istället för ny HQ-sladd. Hur pass UV-beständig är FQ? Tål den att ligga i dagen här och var?
Vår kabel till Nisse har börjat spricka efter många år och ännu flera bilpassager över den.
Funderar på att lägga FQ istället för ny HQ-sladd. Hur pass UV-beständig är FQ? Tål den att ligga i dagen här och var?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Nej, vanlig FQ är inte UV beständig alls. Det närmaste jag skulle tro att du kan komma som också är UV beständig är kabel för solceller. Den vanligaste är dock 4mm2 så den bli onödigt tjock och fyra.Åsa Lund skrev:
Det finns annars armerad kabel för gräsklippare.
Klarar FQ att vara nergrävd i matjord?R Robert-san01 skrev:
Det blir nog att vi slaktar en gammal vattenslang och lägger kabeln i där den ska passera grusytor och bilspår.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Varför gräver ni inte ner tråden 5 cm.
FK och helst svart är tålig mot UV.
Protte
FK och helst svart är tålig mot UV.
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Finns bättre. Stora problematiken jag ser med FQ/FK är att den inte är förtennad och oxiderar snabbt om det kommer in fukt.Åsa Lund skrev:
Jag skulle ta vanlig flexslang av lite bättre kvalitet som skydd. Den tål rätt mycket.
Liknande trådar
-
textilkabel 3x1,50 - naturligt linne TN01 till stickuttag
El -
Vilka färger, kabeltyp o area till spis
El -
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar -
Hur hittar man rätt kabelrör till rätt ställe?
Belysning