Mikael_L
I en annan tråd så skrev jag att jag fått sjukdomskänningar och valde att stanna hemma, och det förvärrades under dagen, så jag "rapporterade" igen hur jag mådde.

Min tanke var att det säkert är många som vill läsa om hur en misstänkt covid19-sjukdom ter sig för vanliga människor som inte hamnat som tidningsrubrik.

Så jag startar denna tråd vars syfte är att vem som helst som känner sig manad kan skriva lite om man tror att man kan ha drabbats av covid-19. Och andra att läsa och ställa ev frågor.
Och så en kopia av mitt andra inlägg:

Mikael_L Mikael_L skrev:
FYI, liten uppdatering.
Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.

Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.
FYI, liten uppdatering.

Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.

Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.

• Gilla
  • Ledsen
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och mitt andra inlägg:

Märkligt beter det sig...
Strax efter detta inlägg igår kväll tog jag tempen en sista gång och la mig rekordtidigt.
Fortfarande ca 1°C över min normala temp. Jag la också märke till att det kom och gick lite svaga ont/känningar i hand och fotleder, och så hade jag något slags ont i nacken, bak och på sidan, och svag huvudvärk som tillhörde detta.

Nog är jag utan tvekan sjuk i något, jag slås också av hur väldigt många år sedan jag måste haft något liknande, det kändes helt nytt.

Sen nu då, jag vaknar jättepigg kl 5.00 på morgonen ... :surprised: :thinking:
Känner absolut inget symptom alls, men har fortfarande samma temp som igår kväll.
Men nu när jag sitter och skriver detta så återkommer det lite sakta en anings ont i nacken ...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Frugan var sjuk 4 dagar i mitten av mars.

Seg i kroppen, feber, hosta och tryckande känsla över bröstet.

Själv hade jag 1 dag med feber och lite seg 4 dagar senare.

Var dock sjuk som en hund i slutet av Januari, 5 dagar efter att en kollega kom hem från en annan provins i Kina...

optimum
Jag tror många dels är intresserade av hur covid-19 är, om det nu är det du fått, samt hur det går för dig.
Jag har följt en kollegas sjukdom, inte dagligen, men under de veckor som sjukdomen pågick via mail och skype.
Min kollega kunde dock inte testas så vi tror att det var covid för symptomen stämmer bra och en vän till min kollega blev sjuk några dagar före och testades med positivt covid-19 och hade varit på en skidort utomlands.
Symptom kollegan hade var förutom de vanliga för influensa, så var det stor trötthet och totalt smak- och luktbortfall.
Kollegan är på jobbet och arbetar sedan ett par veckor igen efter omsorgsfull karantän. Alltså kunde jobba hemifrån drygt en vecka efter sista symptomet försvann.

Hoppas du tillfrisknar snart och att det inte blir så allvarligt för dig. :heart:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Min kollega kunde dock inte testas så vi tror att det var covid för symptomen stämmer bra
I och med den sociala distansering och den extra handhygienen och annat som nu varit under denna vår så har det visat sig att vi har haft ovanligt få fall av vinterkräksjuka och vanliga säsongsinfluensor.
Det vi gör för att hålla SARS-cov2 på stången hjälper minst lika bra mot det som vi har varje vinter.

Av denna anledning så tror jag att det rätt ofta är covid-19 ifall man misstänker det.

Och i ert fall där så var ju kollegan testad positivt, så då blir det väl mycket troligt.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
I och med den sociala distansering och den extra handhygienen och annat som nu varit under denna vår så har det visat sig att vi har haft ovanligt få fall av vinterkräksjuka och vanliga säsongsinfluensor.
Det vi gör för att hålla SARS-cov2 på stången hjälper minst lika bra mot det som vi har varje vinter.

Av denna anledning så tror jag att det rätt ofta är covid-19 ifall man misstänker det.

Och i ert fall där så var ju kollegan testad positivt, så då blir det väl mycket troligt.
Nja, det var en vän till kollegan som var med på samma resa. Samtliga på den resan blev sjuka ca 10 personer.

Symptomen och sjukdomsbilden stämmer väldigt bra med covid-19 men man kan aldrig vara säker utan att ha testats.

Även min hosta jag hade kan ha varit covid-19 nu när man ser olika sjukdomsbilder.
Fick förkylningssymptom i början av mars och rethosta vilket sedan blev envis djupare hosta.
Dock inte feber eller andra symptom utan mer än typiska förkylningssymptom som lätt huvudverk mm.
Eftersom de med lindrigare sjuka eller symptom inte testas så vet man aldrig säkert vad det varit.
Därför ser jag mig inte som det varit covid-19 utan vanlig förkylning och kan smittas.

optimum
Kan tillägga: Kollegans sjukdomsbild gick upp och ned. Ibland piggare och ibland sämre.
Smak- och luktbortfall kom vecka 2 för att efter några dagar gå över till normalt läge.
Feber första veckan men inte hela veckan. Därefter hosta som inte ville ge med sig.
Hostan hängde med drygt 2 veckor från första symptomen, feber mm.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Jag har än så länge själv inte drabbats men vänner och bekanta beskriver följande:

Fall 1.
Personen är en av fyra som på samma arbetsplats fick lunginflammation i november förra året.
Har nu fått besked om att antikroppar är påvisade. Det är oklart om det var covid19 som orsakade lunginflammationen i november eller om personen har haft covid19 efteråt utan att märka det.
Fullt återhämtad.

Fall 2.
Lättare förkylning under en veckas tid i slutet av mars/början av april.
Har inte fått testa sig men sjukvårdsupplysningen har sagt att sjukdomstecknen tyder på covid19.
Fullt återhämtad.

Fall 3.
Som en rejäl influensa.
Inne på fjärde veckan med hosta, febertoppar, utmattning och andfåddhet vid ansträngning.
Antibiotika sattes in under sjukdomsvecka 3 och förbättring ses nu.
Ej testad för covid19 på grund av att den aktuella vårdcentralen bara tar emot misstänkta fall per telefon.

Samtliga personer finns i Västra Götslandsregionen och är mellan 40-50 år.

BirgitS
Ett barn med sambo kan ha haft Covid-19 för en månad sen, båda är kring 25 år. För en av dem gick febern upp till 38 grader medan det för den andra blev det aldrig mer än ung. 37,5. En av dem hade mest hosta medan det för den andra var det mest huvudvärk. För båda gick det tillbaks på ung. 5 dagar och de kände sig friska efter ytterligare 2 dagar. Men dagen efter det så upplevde en av dem att det var tungt att andas men det gick över på en dag.

Ja blir väldigt spännande det här, har man haft det eller inte?

Var hemma med feber några dagar i början av februari.
I samband med att man gick ut med rekommendationen att stanna hemma så fick jag en rethosta som inte släppt än.
Spontant känns det som vanligt förkylning och influensa.

Är 33år, lätt överviktig men inga riskfaktorer.
Har haft viss kontakt med leverantörer och säljare från hela jorden, några från Korea och Taiwan.
Jobbar på ett globalt bolag med folk resande kors och tvärs.

vcx
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och mitt andra inlägg:

Märkligt beter det sig...
Strax efter detta inlägg igår kväll tog jag tempen en sista gång och la mig rekordtidigt.
Fortfarande ca 1°C över min normala temp. Jag la också märke till att det kom och gick lite svaga ont/känningar i hand och fotleder, och så hade jag något slags ont i nacken, bak och på sidan, och svag huvudvärk som tillhörde detta.

Nog är jag utan tvekan sjuk i något, jag slås också av hur väldigt många år sedan jag måste haft något liknande, det kändes helt nytt.

Sen nu då, jag vaknar jättepigg kl 5.00 på morgonen ... :surprised: :thinking:
Känner absolut inget symptom alls, men har fortfarande samma temp som igår kväll.
Men nu när jag sitter och skriver detta så återkommer det lite sakta en anings ont i nacken ...
Jag åkte på något väldigt likt för en dryg månad sen.

Började känna mig allmänt skum med feber på eftermiddagen och gick la mig tidigt. När jag vaknade sen på morgonen, efter att ha sovit i ca 12 timmar, så mådde jag prima. Dock hade jag väldigt dåligt flås i 2-3 dar efteråt.

Ingen aning om det var Corona, men det skulle inte förvåna mig då jag tror det var en extremt hostande kvinna som smittade mig.

Mikael_L
Jag fortsätter att stanna hemma.
Har flaggat för att det troligen kommer gälla hela veckan.
Har sen sista uppdateringen fortsatt att ha mycket milda besvär, sånt jag inte skulle brytt mig om så mycket annars.
Imorse vaknade jag med ont i bihålorna (första gången i mitt liv, fattade inte alls vad det var). Men bara lätt feber, mindre än en grad.
Igår kväll hade jag något lite rethosta, inte alls mycket.

Märkligt det här. :thinking:

Pratade med en bekant här som varit hemma drygt 3 veckor från jobbet, hade precis som jag rätt milda besvär av alla de slag, som kom och gick, så titt som tätt trodde han att det var klart och att han skulle kunna återvända till jobbet, men så återkom något dagen efter.
Han misstänker att det var covid19 han hade, för lite tungt att andas var det i perioder. Inte allvarligt, men att det kändes.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Enligt läkaren har maken troligen haft det i påskas. Först värk i kroppen, irriterad i halsen, lite feber, huvudvärk. Sedan bra, och ingen feber, för att dagen efter få det tillbaka, med magont också. Och dålig ork strax innan och en vecka efter, cykeln kändes som "uppförsbacke".

Vi har så vitt vi vet inte träffat någon sjuk person. Dock hade svägerskan vad jag tyckte verkade vara lunginflammation redan i februari, i flera veckor. De har inte varit ute och rest, är pensionärer, men har träffat vänner som rest, det var dock över nyåret, och det var inte Kina de var i, så det borde ju vara något annat?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Enligt läkaren har maken troligen haft det i påskas. Först värk i kroppen, irriterad i halsen, lite feber, huvudvärk. Sedan bra, och ingen feber, för att dagen efter få det tillbaka, med magont också. Och dålig ork strax innan och en vecka efter, cykeln kändes som "uppförsbacke".

Vi har så vitt vi vet inte träffat någon sjuk person. Dock hade svägerskan vad jag tyckte verkade vara lunginflammation redan i februari, i flera veckor. De har inte varit ute och rest, är pensionärer, men har träffat vänner som rest, det var dock över nyåret, och det var inte Kina de var i, så det borde ju vara något annat?
Vi får hålla tummarna för att det var Covid-19. För din make tillhörde väl en riskgrupp?

BirgitS BirgitS skrev:
Vi får hålla tummarna för att det var Covid-19. För din make tillhörde väl en riskgrupp?
Typ, de velar ju hit och dit meds det där med blodtryck, senaste är väl att högt blodtryck inte är en riskfaktor, då det i varje åldersgrupp verkar vara lika många som dör och som överlever.som har högt blodtryck. Istället verkar det ju vara så att det är åldern helt och hållet där, dvs fler äldre och fler män har högt blodtryck, alltså har fler som dött av Corona högt blodtryck än vad befolkningen i helhet har (ca 80% döda hade högt blodtryck, mot ca 25-30% av befolkningen som helhet).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.