Jag köpte på mig ett antal säckar Ardex fix- och fogbruk i samband med att en lokal bygghandel upphörde. Detta var för ca 2 år sedan.

På säckarna står det "lagringstid 6 månader från produktionsdatum" - vad innebär det? Innebär det att säckarna bör användas inom 6 månader - i så fall varför?

Säckarna har förvarats inomhus i normal rumstemperatur hela tiden och det skulle ju känans lite trist att behöva slänga säckarna.

Någon som vet vad som gäller?

Kasta. Finns säkert en bra anledning till datummärkningen.

Ring Ardex och fråga, de har en mycket bra Support!

Har nu läst lite mer på förpackningen, och jag tror att lagringstiden har med en "anti-krom-exsem-process". Det står så här:

"Försatt med järnsulfat som reducerar sexvärt krom och är effektivt intill 6 månader efter angiven förpackningsdag".

Som jag tolkar det så är produkten "anti-krom-exsem"-behandlad, om man använder det inom 6 månader. Efter 6 månader är risken högre för krom-exsem vid användning av produkten.

Jag har också mailat Ardex, men det är ju söndag idag så jag får nog svar först i början av nästa vecka.

Använd gummihandskar, så är det inga problem. Fix är så billigt att det med gott samvete kan slängas. Det blir dock inte sämre hållfasthet, för att det är gammalt.

Det finns dock en anledning varför man ibland behöver använda gammal fog: kulörbyten! Tillverkarna gör sina fogmassor i gigantiska batcher. När de gör en ny sats och blandar enligt receptet, blir det ibland kulörskillnader. Därför kan det vara bra att spara fog man använt, speciellt de i mellangråa toner. Det finns inget tråkigare än att behöva laga hål eller komplettera med en fog som har NÄSTAN samma kulör. Det har jag fått göra. :(

Johan Gunverth skrev:
Använd gummihandskar, så är det inga problem. Fix är så billigt att det med gott samvete kan slängas. Det blir dock inte sämre hållfasthet, för att det är gammalt.
:(
I mitt fall rör det sig även om 5 stycken säckar S48, som kostar 800:-/säck, så det vill man ju helst inte slänga. Ska bl a ha det till att limma golvgipet i badrummet. Nej, det får allt bli gummihandskarna!  ;)

Fick svar från Ardex (utmärkta) kundtjänst idag. Jag behöver definitivt inte slänga mina säckar  ;) Så här skriver de:

Lagringstiden på 6 månader har med en antikromreducering som finns i
förpackningen och inte med produktens kvalitet att göra. Är produkten
äldre än 6 månader och du är kromallergiker så är det en risk att
använda produkten ur hälsoaspekt.

Är produkten äldre än 6 månader och du inte är kromallergiker så håller
produkten i princip hur länge som helst
under förutsättning att den
förvaras enligt våra anvisningar.

Det som händer med produkten när den blir äldre än 6 månader är att
produkten blir långsammare dvs skriver vi te x att S48 är gångbar efter
5 timmar så kan det ta 7 timmar istället beroende på hur mycket äldre
den har är, när väl produkten har härdat så är det samma
prestanda/hållbarhet.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Bra info. Har också en del S48 kvar sedan ett par år.

Undras om detta gälleralla sorters bruk? S48 är är ju lite speciellt.

MathiasS skrev:

Jag antar att det gäller alla sorter av bruk. Min fråga till Ardex kundtjänst gällde flera av Ardex produkter (S48, fogbruk etc), så svaret ska INTE ses som att det bara gäller just S48.  

Vi har mycket gammalt som ligger och skräpar på firman rätt som det är så får man användning och då är det bra att ha och det funkar utmärkt så länge man lagrar det rätt.

MathiasS skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.